fbpx

Brugt motorbåd: Undgå katastrofen - tjek motoren!

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Uden en velfungerende motor, bliver motorbåden en forbandelse. I stille vejr og kuling skal du kunne stole på motoren. Stopper bilens motor kan du bare parkere og ringe efter hjælp. Stopper bådmotoren kan det ofte være meget mere dramatisk. Du kan drive ind på land eller måske blive liggende hjælpeløs foran et større skib som kommer susende mod dig med 18 knob.

I forhold til andet udstyr om bord, kan det hurtigt blive kostbart hvis motoren skal have en større reparation eller i værste fald udskiftes. Det siger sig selv at man har ”købt katten i sækken”, hvis motoren skal byttes i løbet af kort tid. Derfor er det afgørende at du får bedst mulig information om motorens stand. Hvor mange timer den har kørt, hvilken regelmæssig service den har haft og hvem som har foretaget service, vedligehold og reparationer.
En bådejer som har servicebog, kvitteringer på regelmæssig vedligehold og på eventuelle reparationer, har med andre ord papirer som er guld værd. En motor - stor eller lille - som regelmæssigt har været til tjek på et autoriseret værksted, er som oftest i god stand. Men lad dig ikke narre - tjek også med værkstedet at de virkelig har vedligeholdt og kender båd, motor og ejer.
Det er ikke antal driftstimer som ødelægger en bådmotor. De allerfleste motorer har kapacitet nok til at køre i mange tusinde timer. I snit kan man regne normalt brug til 50-100 timer i sæsonen. Ud fra dette bør en motor kunne leve i rigtig mange år. Katastrofen for en bådmotor er først og fremmest dårlig vinterkonservering og vedligehold. Mens båden står på land, opstår både fugt og kulde i båden. Rust, korrosion og i værste fald frostskader kan blive resultatet hvis vinterklargøringen er dårlig. En motor kan også få alvorlige skader af manglende olie og filterskift, manglende sprøjtning af det elektriske anlæg eller varmegang i kølesystemet. Sidstnævnte kan opstå som følge af en slidt impeller, forstoppede kølevandsindtag eller rust og skidt i kølekanalerne.

Tjek dette ved motoren
Kigger du ned i motorrummet og opdager frisk maling på motoren eller andre komponenter, er der al mulig grund til at vågne op. Det er ikke alt guld som glimter! Har ejeren bogstavelig talt givet den en ordentlig omgang for at få den solgt? Bed om dokumentation på service og vedligehold.
Selve motoren er den største risiko ved en motorbåd. Men også andet kan blive dyrt. Hele drivlinjen skal tjekkes!
Har båden en lige aksel og propel, skal du først og fremmest tjekke at der ikke er vibrationer i akslen. Er der det skal den rettes op. Ellers slides akselophænget og gennemføringerne i stykker og gearet kan også tage skade.
Kan båden prøvesejles er det en klar fordel. Starter motoren let? Går den jævnt? Kommer der meget sort udstødning fra en dieselmotor, kan det betyde at dyser og injektionssystemet trænger til en overhaling.
Når du sætter båden i fremad eller revers, skal gearet kunne kobles ind uden for hård modstand og heller ikke for let. Hvordan er håndtaget til gas og gear? Er det hårdt, kan det skyldes rust og korrosion på kablerne eller i kontrolboksen.
På en båd med hækaggregat, kan du begynde med at tjekke oliepinden på drevet. Har olien en mælkehvid farve, tyder det på at der er vand i olien. Så er der sikkert en lækage i tætningen rundt om akslen. Gummibælgen mellem drev og agterspejl skal være hele og friske. Der må ikke være skader på drevets nederste del og tilt/trim skal virke normalt.
På en udenbordsmotor gælder meget af det samme. Nu er der stor forskel på en topmoderne udenbordsmotor og en ældre, gammeldags to-takter. Næsten som nat og dag når det gælder forbrug og udstødningsrøg. Ud fra dette gælder det om at vælge så ny motor som mulig. Skru et tændrør ud. Ser det ”vådt” ud eller er det belagt med sod? Ingen af delene er noget godt tegn. En sund motor har et rent og tørt tændrør.
Pas på zinkanoderne. Der er altid korrosion på en båd. Derfor sætter man zinkanoder der kan ”spises op”. Mangler zink-anoderne, kan korrosionen flytte sig over til andre dele af motoren og drevet. Vær opmærksom på, at en båd som ligger tilkoblet med landstrøm, normalt er udsat for en større korrosion. Zink-anoderne skal skiftes regelmæssigt og når de er halvspist. Heldig-vis koster de ikke meget. Husk zinkanoder på motorophæng og gearhus. Tjek at der ikke er synlige korrosionsskader på motoren. Specielt er det vigtigt at tjekke selve motorblokken på udenbordsmotorer bygget i aluminium. Husk at zinkanoderne aldrig må være malet - så mister de deres effekt!
Styringen skal være let og naturlig. Hakker den, kan det tyde på korrosion/rust i styrekablet. Har båden hydraulisk styring, skal du tjekke slanger og at der ikke er lækager.
Efter nogle år oplever mange at motoren begynder at svigte. Specielt når der gives fuld gas. Det kan skyldes skidt og/eller vand i brændstoftanken, slanger eller benzinfiltre. Er der en større, fast tank, er det vigtigt at den er let at komme til ved inspektion. Der skal være et stort ”mandehul” på toppen. Dette er skruet fast og er der for nødvendig inspektion og rengøring. Har båden benzinmotor, så overlad jobbet til fagfolk. Benzindampe er som bekendt meget brandfarlige.
Tjek vandudskilleren. Normalt er det en glasbeholder og her kan du se om der står vand nederst eller om der er andet skidt i. Vand i tanken kan betyde tre ting: kondens, lækage i tank eller dæksflange eller der kan være kommet vand i brændstoffet fra mari-naen. Det sidste skal ikke kunne ske. Marinaerne tjekker regelmæssigt, men har brændstoffet stået i marinaens tank hele vinteren, kan der være dannet kondens.
Finder du vand i filteret, skal det fjernes både fra selve brændstofsystemet og tanken. Kom kondensfjerner på, men prøv også at finde årsagen. Er påfyldningslåget på dæksflangen tæt med pakningen påsat? Er der andet skidt i tanken, må hele tanken måske tages ud og renses eller helt udskiftes.
På en påhængsmotor med løs tank, skal du tjekke at tanken er hel og uden rust. Tjek også samlinger og gummislanger. En påhængsmotor som begynder at svigte ved høje omdrejninger, kan have hul i slangerne og så suger den falsk luft ind i brændstof-systemet. Påhængsmotorer har som regel mindre brændstoffiltre under motordækslet. Disse skal renses og skiftes regelmæssigt.
Installationer med benzinmotor kræver ekstra omsorg. Tjek at alle slangerne er hele og friske. En mør benzinslange eller påfyldningsslange er brandfarlig. Skift den ud! Slangeklemmerne skal være hele og uden rust/korrosion. Ellers skal de skiftes og husk at der skal være dobbelte slangeklemmer som en ekstra sikkerhed. Alle både med indenbords benzinmotor skal have ventilator i motorrummet. Den skal være gnistfri og fungere. Brug den altid nogle minutter inden motoren startes. Den tykke ventilationsslange skal være hel og ligge helt nede i bunden af motorrummet. Det meste kan du selv tjekke. Brug næsen: Lugter der af benzin? Mærk under slanger, samlinger og filtre: Er der helt tørt?
Det siger sig selv at tanke, slanger og brændstoffiltre skal være helt i orden. Er tanken fuld af vand og skidt, vil selv verdens bedste motor ikke fungere som den skal.




Seneste nyheder

Sjovt koncept bag Venø Rundt

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL






★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *