fbpx

Brugt motorbåd: Undgå katastrofen - tjek motoren!

Artikelindeks

 

Det elektriske skal også tjekkes
Elektriske anlæg er et stort kapitel. Dårlige batterier skal udskiftes med det samme. Husk at batterier har en begrænset levetid og på en båd er det vigtigt at de passes ordentligt. De bør tages ud af båden inden vinteropbevaring. Oplades og stå vinteren igennem på et tørt og frostsikkert sted. Virker batteriet dårligt, er det bedst at købe et nyt. Mål gerne ladespændingen - den bør ligge over 14 volt.
Kileremmen og dynamoen skal tjekkes. Er remmen slap eller beskadiget kan opladningen blive dårlig. Hav altid ekstra remme om bord i båden. Dynamoen skal se frisk ud - uden korrosion eller ir. Hele det elektriske anlæg skal efterses. Prøv kontakter og se om alt virker. Se under instrumentpanelet og i motorrummet. Er der ir eller korrosion på ledninger/samlinger, kan der være mange problemer i vente. Alle afbrydere og instrumenter skal virke.
Det er vigtig at motoren får den rigtige køling. Fejl på køle-anlægget opdages måske ikke på en kort prøvetur. Efter en halv times gang i marchfart, skal temperaturen ligge normalt. På en påhængsmotor tjekker du at der er kraft i kølevandsstrålen. Bliver motoren varm, kan det have flere årsager. Start med at tjekke impelleren i vandpumpen. Hav altid ekstra impellere om bord. Kølevandsind-tagene kan også være stoppet af skaller og tang. Så kommer der ikke nok koldt vand ind.
Står du seriøst over for en båd du vil købe, bør du prøvesejle båden på vandet. Ligger båden allerede i vandet, skal den op for nærmere inspektion. Tjek at propellen er hel - en ny propel kan koste mange tusinde kroner! Se efter skader på ror og drev, i bunden og på forskibet. Føl med hånden på kølen og bunden om der er ujævnheder. Har båden været på grund, kan en professionel reparation være o.k. Mens en dårlig reparation ofte føles ujævn. Husk at under en fin ny bundmaling kan der ligge skader og lure. Netop derfor skal du også tjekke bunden fra indersiden, hvor det er muligt.

Indretningen
Skal du købe en hurtiggående båd (husk speedbådskørekortet), skal du huske at en båd med 30-40 knobs topfart kan have været udsat for en barsk behandling. Så er det vigtigt at du kigger på bådens indretning. Start i motorrummet. Sidder alt rigtigt på plads og er motorfæstet intakt? Er der sprækker eller krakeleringer rundt om agterspejlet eller motorbrønden? Sidder tanken godt fast? Tjek indretningen, tyder det på at båden har været udsat for svære belastninger? Sidder alt fast? Brug også en vandslange. Spul luger og vinduer. En hurtiggående båd kan lettere få lækager ved vinduerne fordi vibrationer og bevægelser bliver meget kraftige når man sejler hårdt ud i større bølger.
Der er selvsagt meget at være på vagt over for. Indretningen skal være hel, pæn og uden jordslået pletter eller rådskader. På dette punkt er der ikke stor forskel på en motorbåd eller en sejlbåd. Kaleche og bøjler skal være hele og i orden. Alle dæksbeslag skal være på plads og der skal ikke være rustdannelser på pulpit, badeplatform eller andre dele i metal. Skroggennemføringen skal efterses grundigt. Er slanger og slangeklemmer i orden? Skroggennemføringer som ligger ved vandlinjen, skal have haner som kan lukkes. Kan de lukkes eller er de rustet fast? Har båden selvlænsere, må du kontrollere at slangerne er friske og at slangeklemmene er i orden.

Konklusion
Vi har kun et råd som er helt sikkert. Betal for at få en fagmand til at tjekke båden. Specielt er det vigtigt at få en mekaniker til at tage et konditionstjek på motoren. Har du en erfaren bådforhandler eller sejler i nærheden, så få ham til at hjælpe dig. Ring til nogle marinaer og bådforhandlere. Kender de bådtypen og hvilke svagheder har ”drømmebåden”, som du planlægger at købe. Skal du købe en nyere model, kan du først se på helt ny båd. Så kan du sammenligne med brugtbåden du står over for. Er båden importeret, kan det være en klar fordel at vide om der stadig findes en dansk forhandler. Skal du købe en ældre båd, skal du tjekke om det stadig er muligt at få reservedele til både båd og motor. Ud fra dette er det sikrest at købe en brugtbåd fra kendte producenter og med kurante motorer. Har en ældre båd typegodkendelsesskilt fra Det norske Veritas eller anden kontrolinstans, er dette en ekstra sikkerhed for at båden i udgangspunktet er godt bygget. 
Både produceret efter 16. juni 1998 skal have CE-mærket og skal altså være bygget efter ISO-standarder. Men - og det er meget vigtigt - hjælper det ikke at båden er bygget og godkendt efter et regelsæt hvis vedligeholdelsen har været dårlig! Er dele skiftet ud, er det vigtigt at de er erstattet med dele af samme eller bedre standard. Er en god del blevet udskiftet med en simpel billigdel, kan bådens kvalitet, egenskaber og sikkerhed være blevet forringet. Du ville vel heller ikke sætte simple stålfælge og billige dæk på din Porsche?

• Brug fagfolk til at tjekke båden - specielt motoren!
• Kvitteringer på service er guld værd.
• Motorrummet skal være rent og pænt - uden olie og vand i bunden.
• Gear, aksel, propel, hækaggregat skal tjekkes grundigt.
• Kontroller det elektriske anlæg, brændstofsystemet og motorkontrollen.
• Ved ældre både: tjek at der er forhandler/producent af båden og at der kan skaffes reservedele til båd og motor. Kan man få gelcoatfarven?
• Pas på at du ikke køber en stjålen båd. Gå sælgeren lidt efter i sømmene. Er han virkelig den han udgiver sig for? Hvem har ejet båden før? Få navn og adresse.
• Giv dig god tid. Se gerne på flere både før du køber. Køb ikke impulsivt!
• Kender du en erfaren sejler, så tag ham med til at tjekke båden.
• Spørg andre om båden, bådtypen og motoren. Hvilke erfaringer har andre bådejere?
• Hvad siger erfarne branchefolk om denne bådtype og motor?








Kort nyt

My Song genopstået i ’ClubSwan’ sortimentet

Kapsejlads

49er, Kiel: Rask / Precht satsede alt - det kostede...

Kort nyt

Ja, hvorfor ik' - cirkus på skibet

Kort nyt

GC32, Lagos: Sehested & Co. slutter stærkt af

★ Test af motorbåd

★ Test af Bavaria SR36 - her får du et stort cockpit og masser...

Kort nyt

Norge: Kræver billigere brændstof i sommermånederne

Sejlsportsliga

Gyser i Aalborg - KDY vinder DM-ugen i sidste sejlads

★ Teknik

★ Vi har testet Orca - igen





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?