fbpx

Uttern D68EX, Bella 640 DC, Askeladden 645 Beetle, Yamarin 64 DC

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 

 

Bella 640 DC med MerCruiser 220 hk: Overrasker
Med sit flotte design var Bella 640 DC den lækreste at se på. Lav og slank med blå stribe på skrogsiden - men sejler den også godt.

På mange områder er der flere fælles træk med Yamarin 64 DC. Trappen fra fordækket og døren i bagbord side til kahytten er placeret på samme måde. Cockpittets indretning byder på meget af det samme, men Yamarin’en vinder på en bedre U-sofa og lidt mere plads.
Bella 640 DC har hækaggregat. Den kan sammenlignes med Askeladden 645 Beetle, hvor den trækker det længste strå, hvis man taler om sejlegenskaber med sporty snit. Askeladden tager point hjem på smarte detaljer og bokomfort. Bella 640 DC har den bedste trappe fra fordækket af alle både i testen. Med store, gode trin. Her går man sikkert og behageligt. De to GT-stole til fører og passager giver god komfort. Instrumentpanelet er pænt udformet, men mangler plads til en integreret kortskærm lige foran skipperen. Adgang til forkahytten er god og inde i kahytten er det lige plads nok til to voksne. Det ser pænt ud med kvalitetsstof på madrasserne. På fordækket er en god ventilationsluge/nødudgang og pulpitten har en tilfredsstillende højde.
Motorrummet er i hele bådens bredde. I karmen er et rum med låg til kalechen. Ryddeligt og fint, men når lugen skal åbnes, skal man først vippe kalechen fremover. Lidt besværligt. Man skal over den høje karm for at komme til den store integrerede badeplatform med lejder, stuverum og håndtag. Men hvorfor vælger man så grimme hængsler på lugerne?
Motorrumslugen er stor og holdes oppe af gasdæmpere. Rummet har rene, støbte flader og lydisoleringen er pænt tilpasset. Adgangen til motoren er god og totalindtrykket af motorrummet kunne blive bedre, hvis det hele var organiseret lidt pænere. Nu virker det næsten som om man bare har skruet de forskellige komponenter lidt tilfældigt fast. Rent og pænt ser det ud. Ankepunktet er, at det næsten er umuligt at komme til under den støbte innerliner. F.eks. for at inspicere rørene som hører til selvlænserne. 
I havn og langsom fart er støjniveauet lavt. Båden manøvreres præcist i havn - med god styring og mere tyngde på grund af motorvægten. Det giver også en fornemmelse af mere tyngde og lidt roligere bevægelser, når farten sættes op ude på havet. Generelt skal båden trimmes rigtigt. Med drevet tiltet langt ud kan man lave seje hop med stævnen meget højt. Så bliver båden sporty at sejle med meget tyngde agter og lidt vægt fremme. Trimmer man drevet langt ind, trykker den hurtigt på stævnen med markante sprøjt op langs siden. Heldigvis sejler skroget rimeligt tørt med lidt sprøjt ind over dæk. Med perfekt trim overrasker Bella 640 DC med bløde og fine sejlegenskaber. Den kan sejles frisk i krappe søer og er blandt de bedste i klassen. Blødere og mere behagelig end Askeladden 645 og AMT 200 DC. Men ikke helt så suveræn som Yamarin 64 DC. Totalt set overrasker Bella 640 DC med masser af sejlglæde og den ligger fint gennem alle normale sving med et ganske lavt tyngdepunkt.
Konklusionen må være at Bella 640 ser pæn ud, har en fin planløsning, godkendt kahyt og gode sejlegenskaber. 
Bådens finish er ok, der er en god pulpit, håndlister og beslag - bortset fra de meget lidt elegante hængsler på badeplatformen. Sidelanternerne er ok, men her er også en høj stang med kombineret agter/toplanterne, der sættes hver gang man skal bruge lanterne. Båden kunne blive meget bedre hvis enkelte detaljer bliver justeret.

+ Design
+ Sejler godt
+ Trappe fordæk/cockpit

- Følsom for trim
- Hængsler badeplatform
- Adgang til selvlænsere

Længde/bredde: 6,47/2,47 m
Vægt: 1200 kg
Anbefalet motor: 117 - 220 hk
Motor testbåd: MerCruiser 4,3 MPI 220 hk
Brændstoftank: 130 l
Ant. personer: 7 stk.
Pris testbåd: 323.400 kr.
Producent: Bella Boats.
Importører/forhandlere: CC Camping & Marine A/S, tlf. 59 65 99 11. Gnisten Marine, Svendborg, tlf. 62 21 49 21. Motor og Bådcentret, Frederikshavn, tlf. 98 42 23 93. Siim Båd & Motor A/S, Them, tlf. 86 10 15 00.

www.ketneroutdoor.dk









Kort nyt

Congressional Cup: Æv - 'kvarten' blev endestationen

Kort nyt

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL





Udvalgte artikler *