fbpx

Uttern D68EX, Bella 640 DC, Askeladden 645 Beetle, Yamarin 64 DC

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Uttern D68EX med MerCruiser 1,7 l turbodiesel: Støjende
Største båd i testen er Uttern D68EX med en del mere plads. Det er bådens stærkeste side, for på design og motor mangler den noget.

Båden har, som det kan ses på den, været på markedet en del år. Og det fornemmes så snart man er om bord. Alt virker lidt gammeldags - specielt når man har konkurrenterne liggende nogle få meter derfra. Men fordi bådene ligger side om side, ser man straks at Uttern D68EX er en betydelig større båd. Først og fremmest mærkes det i kahytten. Her er der fin overnatningsmulighed for et par - selv i flere dage. Den ene køje bliver ekstra lang takket være et rum, hvor personer med meget lange ben kan stikke fødderne ind. Det går også fint at sidde i kahytten. Her er del træværk som sikkert falder i manges smag. Samtidig er der sikkert andre der vil opleve indretningen som lidt tung og umoderne. Denne båds særpræg er netop, at der er en blanding af traditionelle detaljer parret med en del moderne. Stoffet på madrasserne, hvide glasfiberflader kombineret med mere traditionelt træværk giver en udefinerbar stil.
Der er rimelig god plads i cockpittet. Båden fungerer fint i havn og når man ligger for anker for at bade. Her er en fin badeplatform med en praktisk indgang til cockpittet. En
agterbænk og en bænk i bagbord side kan med en løs hynde danne en L-sofa. Fint nok, men hynderne virker lidt tynde og ryghynderne er ikke specielt behagelige. Langt bedre er fører- og passagerstol. Igen en blanding af gode og mindre gode løsninger. Bag skipperstolen er et pantry med vask, kogeapparat og køleskab. Under dørken findes et fint stuverum.
Instrumentpanelet har alle motorinstrumenterne højt oppe og lidt fremme. Lige i sigtelinjen. Godt så langt, men det ser ikke elegant ud sammenlignet med f.eks. Askeladden. Foran rattet er en ekstra flade. Her sidder kompasset nedfældet - lidt til venstre for rattet og ikke i sigtelinjen. Vi går ud fra, at der ved placeringen er taget hensyn til, at der skal være plads til GPS/kortplotter foran rattet. Fint nok, men fladen giver kun plads til mindre skærme. I bredden er også plads til et ekkolod. Ud over dette fungerer førerpladsen helt fint - også når man står op. Styringen er imidlertid i den tungere ende.
Af udstyr kan nævnes to solide vinduesviskere, god pulpit og kaleche, som sammenrullet fungerer som en targabøjle.
Fordækket entres gennem vindspejlet og tre forholdsvis små trin placeret på skydedøren. Dette er ingen optimal løsning - Bella og Yamarin har en super trappe i forhold og selv både med trin indstøbt i skydedøren (f.eks. Sea Ray) har løst dette langt mere elegant.
På plussiden kan nævnes en solid stævn, fint stuverum over badeplatformen, smalle sidedæk som kan benyttes, god plads til skippers ben, brandslukker fint placeret og solide håndlister på cockpitkarmen. Vi har nævnt et par minusser, men det, som er direkte uheldigt, er placeringen af sidelanternerne. De sidder meget udsat - både mod kaj og andre både. Kan man ikke finde en bedre placering, bør ekstra lanterneglas leveres med som standard!
I motorrummet er der placeret en MerCruisers 1,7 liters turbodiesel på 117 hk. En motor vi har prøvet i mange andre både. Egentlig er motoren en lille kraftkarl, men i denne båd er den lige det mindste. Godt nok trækker den forholdsvis hurtigt båden op og plane, men mere er der heller ikke at prale af. Vælger man båden med denne motor, må argumentet være at man skal sejle mange timer om året og dermed reducere brændstofudgifterne i forhold til en benzinmotor. Men - og det er et vigtig men - hvem orker at sejle mange timer i denne båd? Støjniveauet er for højt - det bliver direkte ubehageligt efter kort tid. Det skyldes ikke motoren, men manglende effektiv lydisolering. Vi har som nævnt sejlet med motoren i mange både - her må kunne gøres noget!
Kombinationen af beskeden motoreffekt og højt støjniveau gør at der ikke er meget tilbage som kan defineres som ”sejlglæde”. Ud fra dette siger det sig selv, at man ikke kan gøre så meget galt med båden indenfor det fartområde den har.

+ God plads
+ Badeplatform
+ Pantry

- Støjniveau
- Placering af sidelanterner
- Rå stil

Længde: 6,82 m
Bredde: 2,52 m
Vægt: 1700 kg
Motor testbåd: 117 hk
MerCruiser 1,7 l turbodiesel.
Brændstoftank: 190 l
Ant. personer: 8 stk.
Pris testbåd: 439.990 kr.
Producent: Uttern Båtar AB.
Importør: Ketner Outdoor A/S tlf. 43 27 11 66,


www.ketneroutdoor.dk









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *