fbpx

Ret og vrang i Tuborg Havn

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 

KDY afskriver, efter regnskabet ikke på bygninger. Gjorde man det ville overskuddet blive stærkt reduceret eller muligt helt forsvinde.

Det er selvfølgelig legalt, at de nu tidligere medlemmer af havneudvalget, som de har tilkendegivet, ønsker at KDY fremover skal drive Tuborg Havn "non profit", dvs. uden overskud til KDY. Det vil i så fald være et brud med de for medlemmerne af KDY kendte forudsætninger, der lå til grund for KDY's etablering i Tuborg Havn. Da en sådan ændring har betydning for alle medlemmer af KDY, vil det med stor sikkerhed kræve, at dette bliver behandlet og vedtaget på en generalforsamling.

Skulle et sådan beslutning blive truffet, vil det selvsagt påvirke KDY's aktiviteter i negativ retning. Endvidere være et brud med en langvarig praksis om, at aktiviteter der kan karakteriseres som erhvervsmæssige skal bidrage positivt til KDY's drift. Ser man på kontingent indtægterne udgør de kun ca. 1/3 del af KDY indtægter. En klubdrift der fremover hovedsagelig baserer sig på kontingenter vil ændre klubben på en radikal, og for flertallet af medlemmer, formentlig lidet ønskværdig måde.

Havnelejens størrelse

Det er fra medlemmerne af det tidligere havneudvalg senest anført at havnelejen, der for dem med anvisningsret andrager kr. 325 pr. kvm., er alt for høj og trinvis bør nedsættes til kr. 175 pr. kvm. Til sammenligning kan anføres at havnelejen i Skovshoved nu efter en mindre nedsættelse andrager kr. 285 pr. kvm.

Jeg kan sige for den bestyrelse jeg sad I, af mange årsager, ikke mindst hensynet til vore medlemmer, ønskede at drive en havn med rimelige lejepriser og bestemt ikke havde noget ønske om at flå vore medlemmer. Jeg har ikke fantasi til at tro, at den nuværende bestyrelse skulle have en anden holdning til dette.

Ja, vi tog fejl

Når det er sagt har den nuværende bestyrelse arvet et problem fra min tid, og som ligger i aftalen mellem Carlsberg og KDY. Det er det forhold, at de pladser som Carlsberg ikke har solgt ikke må udlejes, og endvidere at Carlsberg ikke betaler havneleje for disse pladser.

Til KDYs forsvar skal siges, at i 2005 og begyndelsen af 2006 - hvor vi forhandlede aftalen på plads - var begge parter af den klare opfattelse af pladserne hurtigt ville blive udsolgt. Hvorfor det forhold, at der ikke blev betalt havneleje for Carlsbergs havnepladser ikke blev vurderet som noget stort problem. Ja, tiden har fortalt os, at vi alle tog fejl.

Da det forhold at dele af havnepladserne nu her snart 10 år efter stadig ikke anvendes er ikke holdbart i en ellers attraktiv havn. Som jeg ser det, må KDY se at få en dialog med Carlsberg om dette problem, ikke mindst af hensyn til dem, der har købt pladser af Carlsberg med henblik på at få disse pladser i spil. Måske ad den vej rundt, at få reduceret havnelejen så den kommer i niveau med Skovshoved, og gerne længere ned henset til Tuborg Havns fordel ved ikke at være momspligtig.

KDY's økonomi

Det er fra medlemmerne af det nu tidligere havneudvalg gjort gældende, at KDY har en usund økonomi og næppe vil være i stand til at leve op til sine forpligtigelser i Tuborg Havn.

Sandt er det, at KDY i slut 00'erne kom ud i et økonomisk uvejr. Der blev brugt flere penge, end der kom ind. I nødens stud viste en del af de mere formuende medlemmer deres sande klubsind, og som en engangsbetaling donerede betydelige midler til klubben. Vi kom igennem uvejret, uden at klubben led væsentlig skade. Omvendt har det naturligvis betydet, at klubbens ledelse i de efterfølgende, år har haft en økonomisk genrejsning af klubben som en meget væsentlig opgave.

Når man skal afgøre om KDY er en sund virksomhed, er det ikke størrelsen af overskuddet man skal se på. Faktisk er det af flere årsager ønskværdigt, at overskuddet er beskedent. En strategi gående ud på, at der skal fremvises store overskud vil formentlig gøre det endnu sværere at tiltrække sponsorere.

Der hvor man kan kikke for at afgøre om driften er sund, er blandt andet på størrelsen af afskrivningerne. Som det ses i årsrapporten har KDY i de foregående år afskrevet omkring kr. 1.400.000. I det seneste år er dette forøget til kr. 1.800.000.

Det kan selvsagt være svært, at afgøre om der afskrives mere end nødvendigt i relation til nedslidning af materiellet. På et enkelt punkt er det imidlertid muligt at danne sig et billede af dette. Klubbens flåde af fartøjer er nedskrevet til 2.449.087. Omvendt er den samlede forsikringssum oplyst til kr. 8.359.000. Der ligger således en skjult formue på omkring kr. 5.000.000 gemt i disse tal.

Den rentebærende gæld i regnskabsåret, er gået ned med kr. 600.000. Som jeg ser det, er KDY økonomisk på rette spor.

Det er muligt at KDY er påholdende med fornyelser af havneanlægget i Tuborg Havn, men dette er ikke nødvendigvis et udtryk for dårlig økonomi, mere et udtryk for at man anvender de trods alt begrænsede midler som KDY råder over, hvor ledelsen finder at de bør anvendes til klubbens bedste.

Jeg håber at vi hurtigt får bilagt konflikten, således at alle indsatser kan koncentreres om vores 150 års jubilæum til næste år.

Med venlig hilsen

Henrik Andersen




Seneste nyheder

Sjovt koncept bag Venø Rundt

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL






★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *