fbpx

Foretag dine egne forårsreparationer

Artikelindeks

Glasfiberskramme
Da vi sidste år halede ud til pælen med agterfortøjningen, rørte agterspejlets kant blidt ved pælen - og en flage glas-fiber faldt af.
Skrammen kom på den skarpe kant mellem agterspejl og bådens side. Sådan en kant er svær at lave for bådebyggere, der støber skroget, fordi kanten er skarp og ikke blødt rundet.
Den farvede gelcoat har en tykkelse på kun ca. 0,4 mm. Ved støbningen bliver gelcoat som det første malet ind i formen og de skarpe hjørner. Det er let nok. Men det næste er svært, nemlig at tvinge glasfibermåtter og polyester ind i et skarpt hjørne, og så kan der opstå små hulrum som kun er dækket af en 0,4 mm skal af gelcoat udvendigt.
Hulrummet har ingen betydning for styrken, og går der hul, kan skrammen let repareres, når båden er på land. Reparationsmetoden er ens for alle andre dybe glasfiberskrammer og ridser.
Byg først et stillads af paller, eller læg planker mellem to wienerstiger, så du står i en bekvem arbejdshøjde.
Det kan være lidt svært at give reparationen den perfekte farve. Brug f.eks. to komponent polyurethan maling, som kan indfarves med bittesmå dråber stærk ”farvepasta”, der købes i små plastflasker hos farvehandlere. Det kræver farvesans og kunstneriske evner at blande farven perfekt.
Du kan også bruge farvet gelcoat, endda i den originale farve. Men hvis ikke båden er helt ny, er bådens farve ble-vet ”solbrændt”, og så svarer den ikke mere præcist til den originale farve.
Selv om farven ikke synes at passe, når man ser reparationen på 40 cm afstand, så tag det roligt. Der er ingen der bemærker noget på den almindelige afstand af mindst 5-10 meter.











Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?