fbpx

Yamarin 6230 WA og Askeladen 635 WA

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Yamarin 6230 WA


Søens mester. Er sejlegenskaber vigtigst så er Yamarin 6230 et godt valg med et formidabelt


Enighed. Vore kolleger fra svenske Vi Bätägere, norske Praktisk Bätliv og vi var enige om at testens vinder i at tackle søen var Yamarin 6230. Efter adskillige pløjede sømil blev tomlen rakt i vejret for bådens sejlegenskaber. Vi gik så-ledes komfortabelt over selv mellemstore bølger, selvom Yamarins volume er noget mindre end selv Aquador og Askeladden. 150 hestekræfter fra Yamaha var der på hækken uden vi mistede hørelsen. Allerede ved 14 knob trak testbåden ud af vandet. Marchfarten var 19,5 knob med 3300 omdrejninger, hvor der brændes en halv liter benzin af for hver sømil. På toppen gik den kun 1050 kilo lette båd 41 knob. Skrogets V-bund er i særklasse. Selv i høj fart kunne vi kaste båden ind i skarpe sving uden den skred ud eller motoren tog luft ind. Sejlads lige ud gik stabilt og blødt. Båden trimmes let og et har et bredt fartområde.
Cockpittet byder på to godt polstrede stole, der kan slås op, hvis man ønsker at stå op og styre. Der er god benplads til de forreste pladser og et godt højt udsyn. En positiv detalje finder man i gelcoaten foran vindskærmen, der er grå for at undgå solens reflekser. Cockpittet er lille i forhold til Aquador 6230. Der er derfor ikke meget benplads til gasterne på den faste agterbænk fra side til side, men bænken har en vigtigt rygstøtte. Samtidig kan agterbænken åbnes i venstre side, med praktisk adgang til agterdækket. Cockpittet kan dækkes med kaleche. Instrumenterne sidder placeret en anelse fremme for at give plads til en søkortholder. Et kompromis der taler for og imod. Mest imod hvis man er nærsynet. Teak findes de fleste steder på båden, men lidt finish på uslebet kanter fandt vi og skruer i teaken som ikke var proppet, som det er på f.eks. Aquador 21. Jeg kan nu godt leve med lidt manglende finish, så hellere at båden går godt gennem søen.

Gode detaljer i kahytten
Tilstrækkelig finish er under dæk, hvor en V-køje findes med vask i venstre side og med mulighed for pantry i højre side. Under cockpitdørken er en stuverum, hvor de stuvede ting elegant kan trækkes ud på en skinne. Med støbt innerliner, pæne hynder og god finish hele vejen er kvaliteten god og faktisk er kahytten blandt de bedste i testen. Et minus er dog den lidt simple, todelte indgangsluge, der godt kunne videreudvikles. Adgang til dækket giver walk around-betegnelssen mening, hvor du har pladsen til fødderne. Fremme kan man med lav fart sidde og fiske med en god pulpit og en stor ankerbrønd.

Yamarin 6230 WA
Længde 6,17 m
Bredde 2,48 m
Vægt: U. motor 1050 kg
Motor maks. 200 hk
Pris: Uden motor 264.900 kr.
Pris: Testbåd m. F150 AETL
4-takts Yamaha 384.000 kr.
Planingstærskel 14 kn
Marchfart 19,5 kn
Omdrejninger 3300
Tophastighed 41 kn
Omdrejninger 4800
Producent: Kesko Marine, Finland.
Importør: Yamaha Center Syd,tlf. 74 58 45 90.



+ Gode sejlegenskaber
+ Nydelig kahyt m. vask
+ Rummelig agterbænk

- Instrumenter langt fra førersæde
- Manglende finish på teak




Seneste nyheder

Sjovt koncept bag Venø Rundt

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL






★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *