Trends fra Boot: Hvor er vi på vej hen?

Related Articles: Boot! Verdens største bådmesse svømmes i gang

Boot i Düsseldorf er på en måde det perfekte udstillingsvindue – et snapshot af den sejlende verden anno 2020. Hele spekteret er med: LED-lys der kan styres via app, motoriseret legetøj til snorkling og badning, sammenklappelige joller, foilende katamaraner og 86 fods motoryachts.

Fugleperspektiv
Ved første øjekast ligner det sidste års udstilling. Og den året inden. Og så videre bagud. Men ser man lidt nøjere efter, forsøger at hæve sig op i fugleperspektiv og kigge ned på de mange tusinde stande ovenfra – så tegner der sig altid nogle linjer.

Sportslige kølbåde
Den mest iøjnefaldende – i hvert fald for jeres udsendte – er mængden af sportslige kølbåde i størrelsen 25-30 fod. De er alle vegne, og de produceres ikke længere kun af små, entusiastiske værfter. Også de store drenge er med, noget som må betyde at markedet for den slags både nu virkelig er på vej frem. Vinderen i den pågældende kategori (European Yacht of the Year), Dehler 30 OD, er en båd hvor man har turdet gå langt med hensyn til performance. Den har virkelig mange features for folk som godt kan lide at optimere sin sejlads.

dehler 30od segeln cannes 2019 ngü mod 1248 1024x682

Dehler 30 OD

Olympisk kølbåd trækker
Hovedårsagen er nok at finde i den nye olympiske klasse – mixed offshore shorthanded kølbåd. Hvis de mange beskrivende engelske betegnelser er fremmede for dig, så betyder det kølbåd for to personer, én mand og én kvinde, der skal sejle distancesejlads i åbent farvand, inklusive nattesejlads. Det er nu en olympisk klasse, som skal debutere i 2024 - mangler dog lige en IOC godkendelse - og så er det endnu ikke bestemt hvilken bådtype der skal benyttes.

I gang allerede
En lignende øvelse kender mange ikke-olympiske sejlere fra andre, mere ydmyge sejladser som Vegvisir Race, Silver Rudder, AFI Twostar eller shorthanded-klasserne i Sjælland Rundt. Så bevægelsen har været i gang i en del år allerede. Nu blomstrer den altså for alvor.

Kapsejlads i én båd, tur i en anden
Nogle af disse både er måske ikke så turvenlige, andre er fint indrettet til tursejlads under enkle, minimalistiske forhold – en turform som har en værdi i sig selv. En del sejlere begynder også at se muligheden for at eje en lille, sportslig båd sammen med dem man nu sejler kapsejlads med. Det behøver ikke at blive så dyrt, når alle udgifter kan deles med fire eller fem andre. For mange vil det være muligt stadig at have turbåden til familiebrug.

Den grønne bølge vokser
I øvrigt vokser bevægelsen fra diesel/benzinmotorer i retning af elektriske motorer eller hybrid-løsninger år for år. Nu er den massiv. Virkelig mange produkter retter sig mod det skift – et skift som ikke kun involverer selve el-motorene, men også batterier, styresystemer, overvågning, invertere, mere avancerede ladere og så videre. Også grønne materialer og byggemetoder er i vækst.

img 1183

Elektrisk drevet RIB fra RS – med en helt særlig propel.

Leg!
Windsurfing, kitesurfing og dykning er også stærkt voksende. Der har aldrig været flere udstillere i netop de kategorier, end der er i år. Så hvis man skal se efter overordnede temaer, så virker det som folk gerne vil lege mere, og forurene mindre. Og det er jo alt i alt et ret opmuntrende budskab...onsdag takker deres udsendte af fra Boot, sprængfyldt med inspiration og ideer til fremtidens artikler, som du vil kunne finde i magasinet BÅD. 

boot20 jv4782

Man kan surfe på flere og flere måder. Her "wing surfing". På foils, selvfølgelig...








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen