fbpx

Hvilket kostbar event! Når bådene at blive klar til næste?

Related Articles: Katastrofe - Sehested & Co. får strafpoint efter kollision - Slingsby og AUS smadrer (også) båden...!
Inkluder i Newsletter: Ja

Roen har igen sænket sig over Christchurch på New Zealand, men for under en uge siden gik bølgerne højt – hvilken dramatisk og dyrt event for SailGP!

Helt galt gik det, for det danske samt australske team, som måtte tage derfra med store skader på båden – minus point og tabte positioner i kampen om den gyldne finale i San Francisco til sommer, hvor der skal sejles om en vanvittig præmie. ’The winner takes it all’ – ja, og der er tale om 2 millioner US$, altså tæt på 14 millioner gode danske kroner.

Legesyg delfin
Først led stævnet den tort, at måtte aflyse lørdagens sejladser. En delfin var set i startområdet, og selv om arrangørerne lod teams og de mange fans vente, så forlod det lejesyge dyr ikke sejladsområdet i Whakaraupō Lyttelton Harbour, og de 10 teams, samt 11.000 tilskuere måtte gå slukøret hjem. Arrangørerne var forberedt på det.

I området findes en særlig truet art 'Hector's dolphin' og selv om dyrearten naturligvis er fredet, så går de ekstra meget op i at passe på deres delfiner - så meget at det også er blevet forbudt bare at svømme med dem! Når vi nu ved, hvor nysgerrig og legesyn en delfin er, så kan det undre at man ikke kunne finde på en måde at lokke den 'til havs'? Herfra kommer vi med et forsigtigt gæt, det var nok sidste gang SailGP besøgte Christchurch! 

Kostbare kollisioner
Allerede i træningsejladsen fredag fik vi en lille forsmag på hvad der var i vente søndag. Den forholdsvis nye skipper på det britiske team Giles Scott, var skyld i en kollision med Spanien, og blev tildelt minus 8 point i stævneresultatet og minus 4 i den samlede stilling - fuldkommen som SailGP protokollen foreskriver.

Værre gik det for Sehested & Co. I startproceduren til første sejlads søndag dukkede Canada pludselig op i et ’hul’ (i dette tilfælde plads på toppen af en konkurrent, red.) som Nicolai også var på vej ind i. Pludselig befandt Canada sig også der, og som luv båd skal man holde af vejen – det hele gik så stærkt, at Canada ikke nåede at dukke op på danskernes telemetriskærm på vingen, og en kollision var u-undgåelig.

Hele stævnen på den bagbord ponton manglede, men efter et hurtigt tjek kunne man konstaterer at det forreste skot holdt tæt, så det danske team deltog i sejladserne, med en stævn på en ponton, der lignede Egon’s cigar fra Olsen Banden, efter et knytnævnslag fra ’Bøffen’. Det forlyder at de nok skal blive klar til næste event på Bermuda fra den 4. - 5. maj.

Se video af episoden her:
(artiklen fortsætter under første video, red.)



Bliver Australien klar?
Måske værre gik det for Tom Slingsby og hans Australske team, som – også i første sejlads, valgte mærket frem for at ramme Canada. Endnu en gang var Phil Robertson og hans crew involveret i en episode, som kostede modstanderen dyrt.

Canada slap med skrækken, mens Slingsby og Co. smadrede deres båd ind i et af de flydende mærker! Nu er det ikke bare et oppustelig et af slagsen, men et selv-sejlende. Bedst forklaret, ret stor ’kasse’ bygget op på en lille RIB med elmotor. Alternativet havde været at sejle ind i Canada, men her var den rutinerede Tom Slingsby ikke sen til at vælge rigtigt, for stævnen på hans båd, pegede direkte på den Canadiske taktiker! Det havde fået katastrofale konsekvenser, hvis han havde ramt hende!

Den australske båd har fået hul i skroget mellem de to pontoner, og hvis de er strukturelle omfattende, så kan det få fatale konsekvenser for at blive klar til de sidste og alt-afgørende sejladser frem mod 'San Fran' – som Sehested kalder San Francisco. Det hele går så stærkt i SailGP, at man bliver nød til at forkorte bynavnene… ;-)

Ny etter
Der blev altså i den grad rykket rundt på placeringerne efter Christchurch. Ny etter blev de lokale helte fra New Zealand med Peter Burling på rattet med 68 point, mens Tom Slingsby & Co. stadig er i top-3, nu to’er med 59 point. Ny 3’er er Spanien og Diego Botin som er noteret for 55 point, Frankrig og Quintin Delapierre nummer 4 med 54, og Sehested & Co. nummer fem med 50 point. Se den samlede stilling under artiklen.

Der er stadig en hel del point at sejle om, med fire stævner inden sæson-finalen, men hjelmen skal lige spændes, der bliver kamp om pladserne, og hvis Australien skulle lide den triste skæbne at misse et stævne eller flere, så åbner det for en plads.

I givet fald, vil det være første gang i SailGPs historie, at Australien ikke når en finale.

Se Slingsby & Co. mærke-kollison herunder:

skærmbillede 2024 03 29 kl. 08.20.45












Udvalgte artikler *