fbpx

Bør sikkerheden øges på lange singlehand sejladser ?

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Bådmagasinet refererede i sidste uge den episode, hvor Ole Jessen efter næsten 60 timers sejlads i sin Dehler 34 var så træt, at han faldt i søvn, da han nærmede sig mållinjen sydfra. Han sejlede forbi mållinjen, man kunne ikke råbe ham op fra land, hans kurs var lige ud mod Trafiksepareringen, men hans kone nåede ud til ham i en RIB og fik ham vækket inden han nåede derud.

Herefter kunne han sejle tilbage og gå i mål, som nr. 2. Kun to både gennemførte i øvrigt Sjælland Rundts singlehanded cruising løb.

Læs også: Solosejler faldt i søvn

Artiklen har affødt en debat med foreløbig 15 indlæg, hvor der bringes en række betragtninger frem.

Nogen mener, at sejlsporten skal udvikle sig på lige fod med andre sportsgrene, hvor ekstremsport er blevet mere populært, og derfor skal sejlsporten også profileres gennem sådanne events.

Andre giver udtryk for, at der er en lang række problemer eller udfordringer med afholdelse af singlehand sejladser, hvor man skal holde sig vågen i rigtig mange timer, dels det lovlige, dels det forsikringsmæssige, dels træthedsproblematikken. Der er også forslag om tvungne pauser.

{redmod}

Bådmagasinet har haft en snak med Helsingør Sejlklubs formand Kim Dragstrup, som er undervejs på sommertur i sin båd. Kim kommer her med sin personlige holdning.

”Min umiddelbare holdning er, efter erfaringerne fra årets sejlads, at det skal vi ikke gøre igen, når sejlerne ikke selv er i stand til at håndtere situationen og for eksempel gøre et stop og sove nogle timer. Deltagelse i sejladsen er selvfølgelig sejlerens eget ansvar, og herunder hører at sejle forsvarligt, hvilket også indebærer en vurdering af om skipperen har brug for noget søvn for at forsætte sejladsen på forsvarlig vis.”

”Tiden er til ekstrem sport, og det ser vi også i sejlsporten. Der har været globale singlehand sejladser i mange år, samt nu doublehand sejlads de senere år. I 2005 startede vi med Watski2Star i Helsingør, og det er blevet ganske populært og der er flere andre større sejladser.”

”Helsingør Sejlklub har været under pres fra forskellige singlehandsejlere for at inkludere singlehand i Sjælland Rundt, og vi valgte at forsøge i år. Men i dag er det min umiddelbare, personlige holdning, at det ikke er forsvarligt med det nuværende format."

”Vi vil i august drøfte, hvordan Sjælland Rundt skal forme sig i fremtiden som almindelig distancekapsejlads og en cruising sejlads, og naturligvis inklusive doublehanded. Men vi kommer til at drøfte singlehand sejlads, det er min holdning, at hvis vi skal fortsætte, så bliver det ikke på samme måde. Der skal så indføres et tvunget pit-stop på vejen f.eks. med min. 6 timers hvile og søvn.”

”Selvom deltagelse er sejlerens eget ansvar, så har vi som arrangører et moralsk og sportsligt ansvar, da det er os som inviterer. Vi har altid tidligere taget sikkerheden meget seriøst på Sjælland Rundt, og det vil vi fortsat gøre. Vi må naturligvis fremadrettet tage stilling til hvordan vi sikkerhedsmæssigt kan gøre det forsvarligt at sejle i en så lang singlehand sejlads, ikke mindst fordi bådene på to lange strækninger sejler igennem nogle af verdens mest trafikerede farvande, nemlig Øresund og Storebælt.”

Læs Dansk Sejlunion's svar på Bådmagasinets henvendelse på næste side:




Seneste nyheder

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

Sjovt koncept bag Venø Rundt






Kort nyt

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *