Bouwe Bekking: Mark Turner VOR vision ville tredoble udgifterne

Den hollandske offshore sejler, der har deltaget i sejladsen hele otte gange, har valgt at kommentere på udvalgte punkter i Bådmagasinets oprulning af fortid, nutid og fremtid for sejladsens tidligere kendt om Volvo Ocean Race. 

Fra artiklerne fremgår det, at den tidligere VOR CEO Mark Turner havde lagt en køreplan for de kommende udgaver af sejladsen. De omfattede blandt andet udvikling og produktion af en ny foil-støttet enkeltskrogs båd og yderligere en fuldt foilende flerskrogsbåd til inshore sejladserne. Hertil kommenterer Bouve Bekking at: 'Mark Turners idé var virkelig god, men ingen af holdene troede på, at det ville være muligt at skaffe så mange penge på så kort tid. Prisskiltet for en Super 60er (Guillume Verdier koncept design) var allerede hæftigt, og den ville ikke passe ind i de nuværende IMOCA-regler. Tilføjelse af trimaranen til inshore racene ville have tilføjet endnu en million euro, alene for bygningen. Læg dertil de ekstra logistik-omkostninger og ekstra besætningslønninger. Så mens Marks ideer så gode ud på papir, ville de fordoble, hvis ikke øge budgetterne trefoldigt sammenlignet med VO 65eren!' 

I Bådmagasinets artikler giver vi et muligt bud på fremtiden, hvor vi ser en farbar vej. Den omfatter at man går fra enkeltskrog til flerskrog. Bådmagasinet foreslår at man i en overgangsfase kan bruge en ombygget udgave af MOD70 trimaranerne og at man samtidig skal slippe alle andre begrænsninger løs. F.eks. skal man have så meget routing software man vil, alt det vejrdata man ønsker og så kunne man tillade udskiftning af besætning samt service og vedligehold på de enkelte ben mens sejladsen pågår. 

' […] Men det største problem med disse både er, at de har væltet for mange gange, jeg ved at Spindrift, Oman, Race for Water og Virbac, alle har været ovre på siden. (Virbac stoppede straks deres sponsorat). For slet ikke at tale om de mange, tæt på væltet situationer, der har forårsaget alvorlige skade på besætningsmedlemmerne. Klassens vision var at lave en jorden rundt sejlads. Ikke gennem Sydhavet, men gennem Panama og Suezkanalen, da båden er skræmmende når det blæser … Det er muligt, at jeg er ”Old School”, men for mig går en jorden rundt sejlads forbi Kap Det Gode Håb og Kap Horn. Frem for alt kan du ikke sælge denne type båd til en sponsor, fordi risikoen for at du ikke når jorden rundt er for stor.' skriver Bouwe Bekking i sin kommentar.

Artiklerne runder også den kendsgerning, at sejladsen i dag står uden hovedsponsor, da Volvo har trukket sig fra titelsponsoratet. Det vil give en udfordring med at finde de penge som Volvo har brugt på sejladsen. Volvo slipper også tøjlerne som eventorganisatorer inkl. presse- og kommunikaitonshåndtering. Det sidste har det kinesisk/svenske bilfirma modtaget meget kritik for. Blandt andet har styring af kommunikationen været meget lukket og håndteringen af flere af de uheldige episoder og tragiske hændelser som sejladsen har leveret har været decideret klodset. Omvendt slog konceptet med en mediemand om bord på bådene udstyret med droner for alvor igennem i år – stor ros for det.

'Jeg tror personligt, at dette vil være godt for sporten. Jeg synes, at det er langt bedre at have et neutralt titelnavn (som Tour de France, Vendee Globe, World Cup Soccer), da det vil tiltrække potentielt flere sponsorer: For hvem vil betale et stort indgangsgebyr og for at gøre gratis reklame for en titel sponsor? Det åbner også døren for, at andre bilproducenter kan komme ind i løbet, som indtil nu blev vetoet ud; bortset fra Dongfeng […] Vi skal takke Volvo for alt, hvad de gjorde og stadig gør for vores sport. Jeg tror, det siger alt, at Volvo ikke trækker stikket, Volvo biler bliver involveret i løbet som sponsorer.' slutter Bouwe Bekking.



Seneste nyheder

Anna Munch nomineret til Årets Fund 2018

Gang i rygtebørsen - få overblikket her

DS Talentudvikler kandidat til talentpris

YES - Nyt site i luften