fbpx

Vestas ulykke - Fiskerbåd havde 'noget lys på'

Inkluder i Newsletter: Ja

Årsagen til Hong Kong-ulykken, der kostede en fisker livet er som alt andet her i livet, mere nuanceret end man skulle tro.

Det viser sig nu, at fiskefartøjet havde ”noget” lys på. Det fremgår af en afgørelse fra en international jury. Årsagen til høringen var, at det amerikansk/danske hold søgte godtgørelse for kollisionen.

Vestas’ ansøgning blev imidlertid afvist. Havde juryen givet Vestas 11th Hour Racing medhold, kunne holdet have fortsat sejladsen på den samlede 2. plads fra Auckland.

Volvo Ocean Race har vanen tro holdt deres kommunikation på et minimum. Deres eneste kommentarer til høringen er den officielle meddelelse udsendt den 12. marts, hvor Vestas får afslag.

Årsagen til at juryen afviste Vestas ansøgning baseret på følgende argumentation, som her er gengivet i en frit oversat version:

Facts:

* Forholdene var 20-23 knobs vind, 1 meter bølger. Det var nat, skyet og mørkt med mindst 2 sømil sigt.

* Vestas sejlede på styrbord halse med ca. 20 knob med fuldt storsejl, en fractional code zero og et J3       stagsejl.

* Ca. 1 minut før hændelsen luffede Vestas 10-12 grader op for at passere foran et fartøj.

* Et andet fartøj med noget lys på kom frem omkring 20 meter foran Vestas på læsiden af stævnen og de kolliderede ca. 2 sekunder senere med alvorlig skade på Vestas til følge.

* Det andet fartøjs type, aktivitet, kurs og fart er ikke blevet identificeret.

* Sekvensen og de præcise punkter for sammenstødet mellem de to fartøjer er ikke identificeret.

Konklusion:

På baggrund af de præsenterede beviser finder juryen ikke belæg for, at det kan påvises, hvilken af de to både, der skulle vige i henhold til Søvejsreglerne. Derfor er forholdene, som beskrevet i kapsejladsreglerne 62.1(b) (personskade eller fysisk skade forårsaget af en handling fra en båd, der forbrød sig mod en regel i del 2 eller et fartøj som ikke kapsejlede, men som havde vigepligt) ikke til stede.

Beslutning:

Godtgørelse ikke givet.

Noget af det mest bemærkelsesværdige i høringssvaret er, at fiskerbåden ret faktisk IKKE var mørklag, men at den havde ”noget” lys på, hvilket igen indikere at havde der været en mand i læen skikket til udkig burde kollisionen have været udgået.

Vi er i kontakt med Vestas 11th Hour Racing, men indtil videre er deres eneste officielle kommentar et link til Volvo Ocean Race’s Notice Board, hvor samtlige officielle dokumenter om sejladsen ligger.

13 04 180117 VEH AMR 00354

Vestas må suverænt tage førstepladsen under titlen 'mest uheldige' - hvis sådan en fandtes. Teamet har været i kollision med en fiskerbåd, som kostede én person livet, de har mistet masten, og da de skulle sejle for motor fra Falklandsøerne til Itajaí (Brasilien, red.) - så fik de problemer med motor/drev og måtte vende om! Lige nu er båden dog på vej for nødrig samt motor, og forventer at være fremme inden starten på 8. etape mod New Port RI.   




Seneste nyheder

Sjovt koncept bag Venø Rundt

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL






★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *