fbpx

Stormfuldt dragrace mod Kap Horn

Inkluder i Newsletter: Ja

Kap Horn. Det mest mytologiske sted i den sejlende verden – og ikke uden grund. Man skal ned på 56. breddegrad, tæt på Antarktis, og klemme sig igennem et farvand hvor massive bølger og endeløse frontsystemer passerer mod øst. Og der er øde. Meget øde.

Nordlig is
26 døgn efter starten i Cape Town står det lille felt på fire både foran Kap Horn, og dermed porten til Atlanterhavet. På den anden side venter en kursændring mod nord, og helt andre forhold at sejle under. Men først skal de altså rundt om selveste Kap Horn. I år har isen været ret langt nordlig, så den eksklusions-zone, som skal sikre at ingen sejler ind i et isbjerg, har presset bådene forholdsvis langt nord. Det betyder længere vej (kig på en globus), og lige nu betyder det en sydlig kurs ind mod hornet.

The Ocean Race 2022-23 - 22 March 2023, Leg 3 Day 24 onboard 11th Hour Racing Team. Justine Mettraux driving the autopilot from inside the windward helming bubble.

Snart en måned i Sydhavet. Og nu en meget udfordrende vejrudsigt ind mod Kap Horn. Det kan ses i ansigtet.

Farlige bølger
Bådmagasinet deltog i den seneste live session fra The Ocean Race, som meget kom til at handle om det stormvejr, som lige nu rammer de hårdt prøvede sejlere. Fronten byder på vind omkring 40 knob, med stød op til 50 – men det store problem er bølgerne. De graver sig ekstremt store, og med en forventet bølgehøjde på 6-7 meter vil der sikkert komme nogen der sniger sig op over 10 meter. Når en sådan bølge brækker, så er det ganske enkelt farligt.
“En IMOCA er en helt anden båd end en VO65”, forklarer tidligere skipper på vinderbåden Dongfeng i Volvo Ocean Race 2018, Charles Caudrelier. Han er bragt ind for at kommentere på situationen, eftersom sejlerne ude på bådene har andet at tænke på lige nu, end at snakke med journalister.

“IMOCA meget mere ekstrem end VO65”
“VO65 er en langt mere robust båd, og hellere ikke så hurtig som en IMOCA”, siger Caudrelier. “Så vi kunne presse båden længere, og ikke mindst sejle race i hårdere vejr, end man kan i en IMOCA. Jeg tror at holdene nu vil holde op med at tænke på konkurrenterne, og være mere optaget af at sørge for at båden kommer rundt om Kap Horn i et stykke. Hvis man får en alvorlig skade nu, er det game over. At finde den rigtige balance… at vide hvornår man skal presse på, og hvornår man skal holde igen, er en væsentlig del af offshore racing. Og en IMOCA er altså en foilende og meget ekstrem båd. De skal virkelig passe på der ude!”


Prognosen tyder på passage af Kap Horn mandag.

Se tracking her


Galleri




Seneste nyheder





Branchenyt

Melges - nu også som RIB

Kapsejlads

Tilbage i 'verdens vildeste' kapsejlads 

SailGP

Sehested is back: Eminent førstedag i Australien





Udvalgte artikler *