Mange spekulationer har knyttet sig til det snarligt kommende Ocean Race – efterfølgeren efter det legendariske Volvo Ocean Race. Starten er kun godt en måned fremme, og kommunikationen fra arrangørernes side har været påfaldende sparsom.
Fem IMOCA-teams
Oprindelig var der lagt op til to klasser til den kommende tur jorden rundt – et entype-race i VO65, og et race for de mere eksperimentelle, foilende IMOCA-både. Fem IMOCA-hold er pt. officielt tilmeldt og bekræftet: 11th Hour Racing Team, Team Malizia, GUYOT environnement-Team Europe, Biotherm Racing og Holcim PRB.
Kort bane for VO65
For V065-klassen bliver det nu en anden og meget kortere sejlads, som ikke har noget at gøre med 'Jorden Rundt'.
The Ocean Race VO65 Sprint Cup er et nyt trofæ, som nu skal gives til vinderen af tre udvalgte etaper: Alicante – Kap Verde, Aarhus til Haag, og Haag til Genoa. I tillæg skal VO65-klassen sejle inport race i de fire stopover havne, hvor de ankommer i forbindelse med deres offshore-etaper.
Norske Seilmagasinet skriver at forsikringsproblemer er den direkte årsag til at man nu har været nødt til at lave en alternativ rute, med etaper som ikke belaster grejet så hårdt som en lang sydhavsetape.
IMOCA-bådene samles i Alicante fra 2. januar, og inport-race starter 8. januar. Første ben i selve jorden rundt racet, som altså nu kun er for IMOCA, starter 15. januar.
Usikkert antal deltagere i VO65
Seks teams står tilmeldt i klassen for VO65, men kun tre af dem ser ud til at være bekræftede som deltagere: Team Jajo (NED), Team Mexico og Team Poland.
Kilder Bådmagasinet har været i kontakt med, har længe antydet at flåden med VO65-både, som nåede at sejle to gange jorden rundt under Volvo Ocean Race, ikke har været vedligeholdt tilstrækkeligt de senere år, til at begive sig ud på endnu en tur igennem Sydhavet, ligesom det forlyder at der ikke skulle være bestilt nye sejl til nogen af båden. Det polske og nederlandske hold har selv klargjort sine både.
Status for det mexikanske team er ukendt.
Mere på The Ocean Race's eget website