fbpx

Vestas har en plan

Inkluder i Newsletter: Ja

Neil Cox, eller Coxy som Team Vestas Shoremanager i daglig tale bliver kaldt, har arbejdet sammen med skipper Chris Nicholson ved to tidligere Volvo Ocean Races, og det er ikke småting de har oplevet sammen, men intet nærmer sig det arbejde de to skal gennemfører hen over julen.

Begge er på vej til revet for at hente vraget af deres VO65'er, som ligger på revet i det Indiske Ocean.

Den optimale plan, er at få båden til at flyde, og nok til, at man kan få båden trukket ud på den læ side af revet, hvor vandet er noget mere stille og beskyttet. Man trække altså ikke båden tilbage i havet hvorfra Team Vestas grundstødte.

At få båden ud i smult vande, på læ siden af revet, vil give teamet mulighed for at stabilisere båden, og hvis båden kan flyde med diverse hjælpemidler, så vil man forsøge at slæbe båden tilbage til Mauritius, en tur på lige godt 200 sømil. Den plan kræver ikke mindst at vejret arter sig.

Kan dette ikke lade sig praktisere, ja så kommer der meget belejligt et Maersk Skib forbi i starten af næste uge, og med hjælp herfra er planen så at få vraget om bord på Maersk skibet.

Lokal hjælp

De få indbyggere på Íle du Sud har været behjælpelige med at holde øje med vraget på revet, og for et par dage siden sendte de faktisk et par billeder af båden, som viser at den ikke har flyttet sig nævneværdigt.

Skipper Chris Nicholson har nu chartret en båd i Mauritius' lokale havn Port Louis, en båd som skal være redningsholdets moderskib i den periode som arbejdet står på ude ved revet. 

ExLarge VOR_141217_smart_86241

Skipper Chris Nicholson og 'Coxy' har chartret en båd, der skal fungere som moderskib for aktionen hvor Vestas vraget skal fjernes fra revet i det Indiske Ocean. Foto: Volvo Ocean Race

De ankre op i lagunen, på indersiden af revet, ca. 2,5 sømil fra båden, og herfra vil selve 'operationen' foregå. Lokale fiskerbåde indgår også i aktionen, de skal sørge for at bringe de folk der skal arbejde med bjergningen frem og tilbage, over lagunen.

Coxy og Chris er sammen med Tom Kiff, som også er fra shorebesætningen. Sammen har de to lokale, samt fem redningsfolk fra Duban i Sydafrika, og en kameramand. Bjergningen bliver altså forevig gjort, og det skal blive spændende og se, hvad der dukker op af fotos og ikke mindst film?

Alt hvad der kan flyde er taget med, oppustelige tanke/bøjer og hvad der ellers kan bruges for at få båden til at flyde, og det bliver også en vigtig opgave for teamet at få så meget fra vraget med tilbage, og kan noget genbruges, til en potentiel ny båd, så vil de gøre alt hvad de kan for at bjerge delene.

En slut kommentar fra Coxy, citat: 'Vi ønsker at bringe så meget af båden tilbage som overhovedet muligt'









Kort nyt

Congressional Cup: Æv - 'kvarten' blev endestationen

Kort nyt

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL





Udvalgte artikler *