Hornbæk havn er sandet til og lukket

Hornbæk Havn har de seneste uger været officielt lukket. Sejlrenden til Hornbæk Havn er sandet så grundigt til, at der kun er ca. halvanden meters dybde. Kun joller og mindre motorbåde kan komme ind og ud af havnen. Uddybningsarbejdet er i fuld gang, og er færdigt om en uges tid.

Oftere og oftere sander sejlrenden i Hornbæk Havn så meget til, at havnen må tilkalde hjælp til at få gravet sejlrenden dyb nok. Gravearbejdet er dyrt, og presser havnens økonomi. Sidste år var Hornbæk Havn officielt lukket i godt to måneder.

Flytning af 15.000 kubikmeter sand
Strømmen i Øresund får sandet til at vandre langs den nordsjællandske kyst fra Hundested mod Helsingør. Det meste af sandet ender på stranden vest for havnen. Resten lander ude i vandet omkring havnen, hvor der gradvist kommer mere og mere sand til.

Hornbæk Havn forsøger at begrænse tilsandingen ved hvert forår at flytte omkring 15.000 kubikmeter sand fra den vestlige til den østlige strand. Alligevel sker det hvert år, at sejlrenden må uddybes for sejlerne kan sejle ind og ud.

Uddybning fire gange årligt
– Jo bredere stranden bliver, desto tættere kommer sandet på havnen, og det løber ind i indsejlingen. Hele området omkring havneindsejlingen er i øjeblikket under to meter. Der skal helst være over tre meter fri dybde. Derfor er vi nødt til at få uddybet sejlrenden. For 10-15 år siden var det nok at få udgravet sejlrenden én gang om året. Nu er vi oppe på, at den skal graves fire gange årligt, fortæller havnens formand og Fonden Hornbæk Havns bestyrelsesformand, Jørgen Haagen Nielsen til Lokalavisen Nordsjælland.

De stigende udgifter til at flytte sand koster havnen dyrt. Havnen bruger hvert år omkring 500.000 kroner på at flytte sand og grave sejlrenden fri.
– Det er utroligt dyrt at grave sejrenden fri. Det er en stor belastning af havnens økonomi, og hvis mængden af sand, der skal graves væk, bliver ved med at stige, frygter vi, at kæden falder af, siger Jørgen Haagen Nielsen.

Jørgen Haagen Nielsen håber, at man kan få tilladelse til at give det overskydende sand væk til entreprenører, kystsikring eller lignende, for havnen har ikke selv råd til at betale for at flytte mere sand væk fra veststranden end de 15.000 kubikmeter, der hvert år flyttes.
– Vi vil meget gerne af med sandet, og vi har en god dialog med de folk, der arbejder med kystsikring af Nordkysten, fortæller Jørgen Haagen Nielsen.

Indsejling klar om en uges tid
– Lige nu er et uddybningsfartøj fra Lemvig i fuld gang med at uddybe sejlrenden, fortæller Jørgen Haagen Nielsen til Bådmagasinet.
Han forventer at indsejlingen til Hornbæk Havn er farbar om en uges tid.

Sådan advarer Hornbæk Havn sejlerne
På en mast på tværmolen er et trafiksignal (advarselsfyr), der tændes, når den normale dybde i indsejlingen til havnen er aftaget. Signalet består af 3 røde, faste lys lodret over hinanden. Brændetiden er hele døgnet, når vanddybden ikke er normal. Om dagen hejses tillige en sort kugle. Når signalet er tændt/hejst, kan besejling ikke tilrådes.

Oplysning om besejlingsforholdene kan fås på hornbaekhavn.dk og ved kontakt til havnekontoret.







OL

49erFX team sikret økonomisk frem mod OL

Bådudstillinger

Öppet Varv gennemføres i en Corona-model

Kort Nyt

Covid-19: Gode nyheder fra ’hinsidan’

Kort Nyt

I søkortet var der dybt nok - alligevel gik det galt!

★ Test af motorbåd

★ Sealegs 6,1 RIB - Bryder grænser

Kort Nyt

Reese Marin udvider besætningen

Kort Nyt

Opfordring: Pas på den hårde vind

Motor

Fairline Yachts solgt til RiverRock





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Fairline Yachts solgt til RiverRock

Stor interesse for kabinebåde

Ny motorbåd er en genfødsel af klassiker