fbpx

Sejlere søsætter app, der letter livet på vandet

Antallet af lystbåde i havne og farvande er eksploderet under coronapandemien, og dermed stiger behovet for reparationer og vedligehold. En gruppe lystsejlere med en tidligere Løvens Hule-deltager i spidsen har udviklet en app, der skal gøre det både lettere, hurtigere og billigere at finde kvalificeret hjælp, når skuden er læk, sejlet er flosset, eller motoren går i stå.

Det var ikke alle brancher, der led under coronapandemiens nedlukninger og rejserestriktioner. For mens flyene var groundede på grund af rejserestriktioner, gik danskerne i bådene og stak til søs. Salget af lystbåde eksploderede, og bådmæglere og havnemestre har aldrig haft mere travlt.

Og de mange nye både skal naturligvis vedligeholdes og repareres fra tid til anden. Det udgør en helt ny udfordring for mange sejlere.

”Det er ikke altid let at finde præcis den hjælp, man har brug for, i nærheden af hvor man er. Det gælder både i Danmark og i udlandet, og det gælder både til søs og i havn. Derfor har vi udviklet en app, der hjælper sejlere og reparatører med at finde hinanden,
” fortæller Klaus Østergaard.

Erfarne iværksættere og sejlere står bag
Sammen med tre andre, tidligere Løvens Hule-deltager og medstifter af virksomheden MuteBox, Thomas Keller, serie-iværksætter Jesper Riber og Managing Director hos Trelleborg Marine Systems Denmark, Tommy Mikkelsen, har han grundlagt virksomheden og app’en Navipair.

”I app’en kan man oprette sig som bådejer og som det, vi kalder Repair Hero. En Repair Hero kan være en professionel reparatør eller en sejler, der har kompetencerne til at foretage bestemte typer af reparationer eller vedligehold. App’en er skabt af sejlere, for sejlere, for at gøre det nemt at finde den hjælp, man har brug for, uanset hvor man befinder sig, og den understøtter det stærke fællesskab, der er blandt sejlere, som i forvejen er kendt for gerne at hjælpe hinanden. Vi gør det bare lettere ved at sætte det i system,” forklarer Klaus Østergaard, der er direktør i Navipair.

Internationale ambitioner
I Navipair-app’en kan man som bådejer holde styr på sine to-dos om bord, og via bådens position indhente tilbud på løsning af opgaverne blandt de Repair Heros i nærheden, som også er tilmeldt app’en. Det gælder uanset, om båden er i dansk farvand eller eksempelvis i Middelhavet, hvor mange lystsejlere enten lejer eller køber en både, som de måske senere fragter til Danmark.

”Vi har netop lanceret app’en i Danmark og nu går vi videre med landene omkring Middelhavet, Italien, Grækenland osv. Ambitionen er at gøre det lettere, og billigere, at nyde livet til søs i stedet for at bruge tiden på at sejle rundt og lede efter den hjælp, man har brug for. App’en giver mulighed for at indhente flere tilbud på en opgave, både fra amatører og professionelle Repair Heros, så man også har noget at sammenligne med,” slutter Klaus Østergaard.

App’en Navipair er gratis at downloade til både iOS og Android. Når man begynder at bruge den til at give eller indhente tilbud, er der mulighed for at tegne abonnement på den.

team på båd jesper til venstre thomas i midten klaus til højre
Sejlerne bag den nye App - fra venstre, Jesper - Thomas og Claus








Kapsejlads

Cape31: Ny fuldblods racer på vej til Danmark

Kapsejlads

Volvo 29er EM åbnes med festlige toner og beach vibes

Kapsejlads

AFI 2Star flytter næste år termin





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?