Skandale beslutning lurer! Gennemsejling af Guldborgsund stopper

Related Articles: Brolukning? Katastrofale konsekvenser lurer i det fjerne!, Sejlklubber kæmper mod brolukning

Sund & Bælt vil lukke Frederik IXs bro i Nykøbing F. Beslutningen vil bogstaveligt talt sætte en prop i Guldborgsund, som vil forhindre tursejlads i sundets sydlige del. Det kan få ødelæggende effekter på sejlerturismen i Guldborgsund Kommune.

I et brev til Guldborgsund Kommune lægger Sund & Bælt op til at ændre planerne om at etablere en klapbro, når jernbanebroen på Frederik IX’s bro skal udvides med et ekstra spor. I forbindelse med Femernforbindelsen og den øgede internationale togtrafik skal der etableres yderligere et jernbanespor på Frederik IX’s bro i Nykøbing, hvor der i dag kun er ét spor. Udgangspunktet har hele tiden været, at det skulle være en klapbro ligesom i dag, så sejlbåde fortsat kunne komme igennem. På Guldborgsund Kommunes hjemmeside kan man læse imidlertid læse, at Sund & Bælt har orienteret Guldborgsund Kommune om, at man vil ændre koncept og i stedet gå efter en fast bro over sundet ved Nykøbing Falster.

"Jeg kan sagtens forstå, at det er nemmere for dem, hvis broen bare er fast, men jeg forstår ikke, hvordan de kan se bort fra de konsekvenser, det har for Nykøbing by, vores sejlturisme og vores kommunes udviklingsplaner,” siger borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder på kommunens hjemmeside.

Sund & Bælt skriver i sit brev til Guldborgsund Kommune, at de skal være sikre på, at jernbanetrafikken ikke forstyrres, da broen er en del af en international jernbanekorridor. Derfor går de efter at etablere en fast bro. Forventningen hos Sund & Bælt er, at en klapbro alligevel vil ende med at skulle holdes permanent sænket på grund af lange godstog og højhastighedspassagertog, der har en lang bremselængde. De fremhæver samtidig, at det vil give flere støjgener at have en permanent sænket klapbro end en fast bro.

Borgmesteren kræver nu en dialog med Sund & Bælt og Banedanmark om beslutningen.

"Førsteprioriteten vil være at få beslutningen ændret. Vi er nødt til at få at vide, hvad parterne ser af muligheder, så vi fortsat kan sikre en stærk by- og havneudvikling og gode forhold for vores sejlere - både lokale og turister", fastslår John Brædder.

Fandens til julegave
Til den lokale avis Folketidende udtaler borgmesteren: ”Fandens til julegave”. "Det får store konsekvenser. Vi skal lave vores strategi om for vores brug af vandet," siger John Brædder og forklarer, at kommunen ellers netop satser på sejlturisme og blandt andet har investeret i kapsejladsen Vegvisir.

Netop Vegvisir Race, der har mange tyske deltagere fra havnene omkring Fehmern, kan blive påvirket af beslutningen, da transportsejladsens længde fra f.eks. Heilligenhafen til Nykøbing F bliver fordoblet fra 35 til 70 sømil.
Men en ting er en enkelt kapsejlads, vigtigere er de mange sejlere, der tager den eventyrlige tur gennem Guldborgsund fra syd til nord og omvendt. For svejses broen til vil sundets sydlige del med den smalle sejlerende med stor sandsynlighed forfalde og blive helt usejlbar i løbet af få år. Yderligere bliver det mindre attraktivt, at tage turen til Nykøbing, da man jo i sagens natur skal ud igen samme vej, hvilket kan være mindre appellerende til den eventyrlystne sejler.

Drøftes af byrådet
John Brædder afviser, over for Folketidende, at tale om den kompensation, kommunen tidligere er stillet i udsigt. "Efter nytår vil jeg kræve et møde med Sund & Bælt for at forklare konsekvenserne og høre, hvordan man pludselig er kommet til den konklusion her. Og der skal selvfølgelig være en drøftelse i byrådet om, hvad vi sætter i gang af aktiviteter for at prøve at få det stoppet," siger han til avisen.



Seneste nyheder

Trends fra Boot: Hvor er vi på vej hen?

L4 Trifork med danskere om bord i ny rekord

Eks-soldat vogter AC-pokal

Multihull chok: Ingen værdige vindere






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen