Nordeuropas længste træbro over havvand genindviet

I slutningen af oktober var der fest i Arnager. Et lille fiskerleje på Bornholm med den første af øens ø-havne, kunne indvie en spritny, og imponerende flot bro.

Byggeriet af den nye bro har stået på et års tid, og i mellemtiden har adgangen til havnen været lukket. Formand for Arnager Bådehavn, Anders Schou Jensen, er glad for, at byggeriet er færdigt: 'Det har været en lang og tidskrævende proces, men det var tydeligt at se, at den gamle bro var ved at falde fra hinanden, da vi først gik i gang. Til gengæld står vi nu med ikke blot en smuk bro, men også en bro, der stort set ikke skal vedligeholdes de næste 50 år.'

Den nye bro er bygget med hårdttræsorten azobe, som er den primære træsort til havnetømmer, og det har certifikat med garanti for lovlighed, sporbarhed og bæredygtighed. Azobe har med sin vægtfylde på 1.1 og store kiselindhold en væsentlig længere levetid. Broen forventes at holde minimum 50 år og formentlig langt over 100 år med dette materialevalg, og derfor er alle beslag, skruer og bolte også i rustfri materialer, som har mindst samme levetid. Det er på den korte bane en dyrere løsning, men vil på lang sigt give en væsentlig besparelse på fremtidigt vedligehold af broen.

Både borgere og fagfolk har fulgt byggeriet undervejs, idet broen er bygget på en måde, der ikke har været prøvet før. I stedet for at spule bropillerne ned, har man valgt at banke dem i for at sikre større stabilitet og dermed udnytte azobetræets store bæreevne. Det har krævet nye byggemetoder, men nu kan man køre ud til havnen med store sten til en havnerenovering, når det bliver aktuelt.

Den private havn har selv har skaffet de 3.75 mio. til den nye bro fra private fonde med god hjælp fra Bornholms Regionskommune. Det første tilsagn om midler til at istandsætte broen kom i september 2016, og i oktober 2018 kunne Arnager gå i gang med at bygge en ny bro magen til den smukke gamle fra 1884/1924.

Desuden har der været fantastisk med den store opbakning fra borgere, foreninger og virksomheder, der i alt har doneret over 260.000 kroner til byggeriet”

Den nye bro er første skridt i Arnagers udviklingsstrategi, Mere Arnager//liv på land og vand, fra 2012. Her er der også planer og udvikling af selve havnen, en bedre udnyttelse af Salteriet, renovering af den gamle havn og en smuk promenade på Redningsvejen. Planer, der vil blive arbejdet videre med i løbet af den kommende vinter.

Se flere fotos i galleriet herunder.


Galleri



Seneste nyheder

Endelig officielt - Dansk SailGP en realitet

Ib Kunøe - nu eneejer af X-Yachts

Giv en gave der holder






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen