Volvo Penta ser på hurtigladning i havnene

Related Articles: El-motoren er blevet voksen

El-motorer buldrer frem, også i bådbranchen. Men de skal jo have «brændstof»! De el-standere der står i vores havne har slet ikke den kapacitet der skal til, for at lade batteribanker til el-motorer, med den fornødne effektivitet. Det er helt andre proportioner der skal til.

Flaskehals
Det betyder at el-standere til både er en flaskehals for hele omstillingen til el som fremdrift i både. Noget må gøres, for at udviklingen kan komme videre.
Det har Volvo Penta nu taget fat i. I en omfattende undersøgelse kigger de nu på hele den infrastruktur der skal til. Det handler om standarder for sikkerhed, størrelse på output og meget andet.

Elektriske busser
Det er ikke tilfældigt at netop Volvo Penta tager fat i det her – selv om man måske skulle tro at de havde en interesse i at sejlere forblev diesel/benzin-kunder. Volvo Penta har nemlig samarbejdet med ABB og Chalmers (teknisk universitet) i Sverige, om at bygge et netværk af ladestationer for de elektriske busser, der kører i Gøteborg. Den erfaring ser de nu om de kan bygge på, når der skal laves et nyt netværk til lystbådehavne.

I følge pressemeddelelsen fra AB Volvo Penta skal resultatet af udviklingen være ”open source”, dvs. tilgængelig for alle. Målsætningen er at støtte elektro-mobilitet globalt.







★ Interview & Portræt

★ Rikke Hvilshøj: Ultimativ frihed - total afkobling

Kort Nyt

Husbåde på Falster er start på ny bydel

Kort Nyt

Sejlere fra Norge slipper for 6-dags reglen

Kort Nyt

Turister har en nøglerolle i Anholt Havn

Kort Nyt

"En eremit i Sargassohavet"

Kort Nyt

Sydhavnens Unge Sejlere fejrer 5 år

★ Test af sejlbåde

★ Waszp på egen krop

Kort Nyt

Ikke overraskende - årets ØRC er udsat





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Stor interesse for kabinebåde

Ny motorbåd er en genfødsel af klassiker

Interessen boomer for at købe båd