Volvo Penta ser på hurtigladning i havnene

El-motorer buldrer frem, også i bådbranchen. Men de skal jo have «brændstof»! De el-standere der står i vores havne har slet ikke den kapacitet der skal til, for at lade batteribanker til el-motorer, med den fornødne effektivitet. Det er helt andre proportioner der skal til.

Flaskehals
Det betyder at el-standere til både er en flaskehals for hele omstillingen til el som fremdrift i både. Noget må gøres, for at udviklingen kan komme videre.
Det har Volvo Penta nu taget fat i. I en omfattende undersøgelse kigger de nu på hele den infrastruktur der skal til. Det handler om standarder for sikkerhed, størrelse på output og meget andet.

Elektriske busser
Det er ikke tilfældigt at netop Volvo Penta tager fat i det her – selv om man måske skulle tro at de havde en interesse i at sejlere forblev diesel/benzin-kunder. Volvo Penta har nemlig samarbejdet med ABB og Chalmers (teknisk universitet) i Sverige, om at bygge et netværk af ladestationer for de elektriske busser, der kører i Gøteborg. Den erfaring ser de nu om de kan bygge på, når der skal laves et nyt netværk til lystbådehavne.

I følge pressemeddelelsen fra AB Volvo Penta skal resultatet af udviklingen være ”open source”, dvs. tilgængelig for alle. Målsætningen er at støtte elektro-mobilitet globalt.



Seneste nyheder

AC36: Harken hoppet med om bord

EM for 12mR i Skagen nærmer sig

Vegvisir Race – set fra den lange rute






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout