fbpx

Hydrogen-drevet, foilende katamaran søsat

Inkluder i Newsletter: Ja

Når de potente America's Cup racere kommer til at nærme sig 50 knob, er det nødvendigt at sætte kul under kedlerne på de følgebåde, der skal bruges. Ellers kan de ganske enkelt ikke følge med - det er lige præcis hvad der er sket med Chase Zero, som blev søsat i Auckland NZ forleden.

Hydrogen er hot
America’s Cup er et udstillingsvindue for ny teknologi, og det gælder ikke kun de AC-75’ere som skal sejle racet. Også følgebådene er en mulighed for at udvikle og afprøve seneste generation af innovative påfund. Og når det gælder motoriseret fremdrift, er det lige nu hydrogen som er det hotteste af det hotte. Chase Zero er tænkt som en prototype, som skal vise den maritime industri hvad som er muligt i dag, når det gælder hydrogen-drift af motorbåde.

Grøn teknologi
Det er grøn teknologi som er drivkraften, og eftersom det er meget energikrævende at få en båd til at bevæge sig med 50 knob, så var en foilende katamaran en indlysende mulighed for at reducere drag betydeligt. Chase Zero kan sejle ca. 70 sømil på en opfyldning hydrogen. Det hydrogen der bruges er grønt fremstillet, og opbevares med et tryk på 350 bar. Båden har fire tanke på hver 8 kg. To 80kW motorer fra Toyota driver fartøjet frem.

Du kan læse mere om alt det tekniske i den spændende prototype her. (eksternt link på engelsk, red.)

 


Galleri




Seneste nyheder

Sjovt koncept bag Venø Rundt

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL






★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *