fbpx

Hvem sikrer den nødvendige udskiftning?

Related Articles: Russell Coutts lægger pres på Nicolai Sehested - se dokumentar

Det danske team i SailGP med skipper Nicolai Sehested sluttede endnu en gang på det jævne, tenderende nedad i Chicago, hvor selv nyere teams fløj om ørene på danskerne! En middelmådig sjetteplads ud af ni kunne det blive til, efter at have været nummer fire efter lørdagens tre sejladser.

I et telefon interview mellem søndagens to sejladser, hvor Emil Midé Erichsen (Beha-familien, red.) og Jonas Hviid fra TV2 Sport talte med Martin Kirketerp, lagde Grinderen ikke fingre imellem. Vi er 'deprimeret' og alle noget slukøret - udtalte Kirke til de to studieværter, som efterhånden er ved at løbe tør for forklaringer på hvorfor det danske team performer som de gør.

Der er bestemt ingen der påstår det er let at sejle en F50'er, men når man hører på teamet, og deres ambitioner, så ligger de altså noget over de resultater vi oplever - hver gang.

I studieværternes egen snak, spurgte Emil om det danske team kunne tage noget med fra Chicago - hvortil Jonas svarede, jaaa - og i den berømte kunstpause ændrede den ellers så begejstrede Jonas Hviid så sit svar til et tungt NEJ, der er ikke meget at tage med herfra…

Timing og placering

I Jonas’ yderligere analyse tilslutter vi os her på redaktionen koret der synger ‘timing og placering på startlinjen’. I de tidligere stævner fra sidste sæson, der lå den dansk båd ofte langt fra linjen når skuddet lød. Det ser ud til at man har fundet en bedre timing, og er med fremme på linjen - men med ni både i feltet, er det ikke blevet nemmere at ramme første mærke i en optimal position.

Den dansk båd kommer først mod linjen, og slutter ofte som båden ved læ mærke, og bliver dermed yderste båd ved afvisermærket. På ydersiden af otte konkurrenter er du stort set allerede sat af, da den første og så altafgørende bomning ind i banen pludselig styres af dine konkurrenter, frem for af dig selv. Det er lidt som at vinde læ start, når der er luv fordel. Der er mange ting som skal gå op i en højere endhed, udover rorsmanden, så findes der en fligth-controller, og så nogle grindere der skal skabe power om bord, lige som der ydes hjælp med øjne ude af båden, altså en form for taktisk hjælp - det hele skal gå op i en højere endhed. 

Her på Bådmagasinet er vi blevet henvist til et kommunikationsbureau, når vi har spørgsmål til teamet. Vi har i dag sendt tre spørgsmål af sted - vi kunne rigtig godt tænke os at vide, hvem er egentlig øverste chef for det danske team? - som skrevet står i overskriften, hvem sikrer den nødvendige udskiftning? - og så sender vi tankerne tilbage på den artikel vi bragte i august 2021 (læs under relaterede, red.) - og stiller spørgsmålet, hvor ligger grænsen?

Grundet tidsforskellen til Chicago kan vi ikke forvente svar i dag, men vi bringer dem gerne tirsdag.

samledestiling
Nummer fem i den samlede stilling - á point med det forholdsvis nye team fra New Zealand på fjerde...Der skal helt andre takter til, hvis målet om en finaleplads - ja ligefrem en samlet sejr i SailGP en dag skal lykkes. 








Kapsejlads

Cape31: Ny fuldblods racer på vej til Danmark

Kapsejlads

Volvo 29er EM åbnes med festlige toner og beach vibes

Kapsejlads

AFI 2Star flytter næste år termin





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?