Sidste kryds!


Denne virtuelle sejlads har nu varet et halvt års tid, og det er på tide vi nærmer os mållinjen. Det gør vi så også – i dag leger vi, at vi lige har rundet, og sejler sidste kryds. Det er næst sidste Søndagsskole-prædiken, næste søndag går vi i mål. Temaet næste søndag er meget passende netop det: At gå i mål.

Offensiv eller defensiv?
Men først altså: Sidste kryds. Der er mange ting der er ens ved alle kryds, men der er også enkelte forskelle på for eksempel første og sidste kryds. Sidste kryds handler enten om at bevare positionen hvis man er foran (eller tilfreds) eller om at angribe offensivt hvis man er bagud (eller utilfreds).

Hyrde-virksomhed
Vi har talt en del om at dække i en tidligere episode, så det er ingen grund til at gentage det, andet end lige bemærke at det er en god idé at placere sig nogenlunde mellem konkurrenterne bag, og mållinjen. Kan man dække bådene bag løst, så de har fri vind på vej mod favoriseret side, og ramme dem hårdt ved at vende direkte i hovedet på dem hvis de prøver at slippe væk fra din ”hyrde-virksomhed”, så er det rigtig godt: Du sejler hurtigste vej til mål, og ender hurtigt på layline med konkurrenterne skak mat bagud. Her ude kan de ikke komme forbi!

Undgå dueller
Det er ikke altid muligt at få det til, men rådet fra Scott Ikle, amerikansk top-coach, er at ”let the gambler go”. Der vil altid være nogen, der chancer vildt på sidste kryds, og de lykkes en gang imellem. Men det er kun et point, og det vigtigere at have fokus på feltet. Dueller hvor man vender og vender på en enkelt båd bør undgås, det er svært at lykkes med det, og du taber til alle de andre!

Bliv i spillet!
Er man utilfreds, er sidste kryds sidste chance. Men det betyder ikke nødvendigvis at det rigtige er at sejle alt hvad remmer og tøj kan holde, i modsat retning af alle andre. Som oftest ender det med at du taber yderligere. Hold hellere hovedet koldt og blive i spillet!

Vend under layline
Midt i banen er dine muligheder for at tjene på vindskift størst, uanset hvilken vej de kommer fra, så pas på med at ende ude på en kant – med mindre du vil satse alt på det ene kort. Gør du det, så husk at vend mod mærket et stykke under layline: Kommer den rummer du håber på, skal der være plads til udnytte den. Vender du helt ude på layline, vil din hårdt savnede rummer kun betyde at du overstår mærket!

Sejl rigtig vej
Sejler du aggressivt og offensivt, så undgå også at sejle langt på den forkerte halser, mens du leder efter en ”klar bane”, med fri vind. Det koster ofte mere end at sejle den rigtige vej i moderat forstyrret vind. Skal du blive i spillet, må du sejle mod det næste vindskift, selv om vinden ikke er helt fri. Forventer du et permanent vindskift, så sejl mod det hurtigt – og gerne lidt lavere, så du opnår større separation og dermed større gevinst. Fokuser på at passere grupper af både tidligt på sidste kryds. Kort før mål handler det mere om at passere enkelte både.

Tænk fremad
Det mere generelle, som er fælles for alle kryds, handler blandt andet om at tænke fremad. Sejl gerne med ”hvad hvis”-planlægning, så du kan reagere hurtigt og i samsvar med din strategi, når det sker ting du ikke kan kontrollere. Hvis båden foran til læ vender, hvad gør jeg? Vender jeg også, eller skal jeg dukke bagom? Har du tænkt tanken inden, kan du bedre tage den rigtige beslutning i de få sekunder der er til rådighed.

Højre hvis i tvivl
Hvis du er tvivl om hvor du skal gå til sidst på krydset, så vælg højre. Det vil give dig styrbordfordel næste gang du møder de andre, og der er trods alt flere vindskift fra højre på den nordlige halvkugle. I let vind er det størst fordel i at lede efter mere tryk, i hård vind er vindskiftene vigtigst – blæser det meget, kan de fleste bådtyper ikke omsætte yderligere vindstyrke til mere fart.

Hvorfor sejler jeg her?
På samme måde er forstyrret vind ikke så skadelig i hård vind som i let vind. Så blæser det meget, er det vigtigere at sejle den rigtige vej end at sejle i fri vind. Det behøver ikke være tilfælde i let vind. Omvendt er vindskiftene ofte større i let vind, så der er ingen facitløsninger – desværre. Sørg for at have en plan inden du runder bundmærket, og ikke lade tilfældigheder som styrbordbåde eller andre ting lede dig til at fravige den. Gør det til en vane at spørge dig selv om hvorfor du egentlig sejler lige præcis den her vej?

Mållinjen er startlinjen
Næste søndag passerer vi den endegyldige mållinje. Den glæder vi os sikkert alle til!

Forhåbentlig vil der være nogle af tipsene fra Søndagsskolen, der kan forbedre netop dine chancer i sommerens sejladser…







Kapsejlads

Danmark Rundt: Frostboksen & Team fik en på opleveren

Kort nyt

Dame Award: Sailserver nomineret til eftertragtet pris

Kort nyt

Sidste udkald: For børn på fregatten Jylland 

★ Artikel

★ Maserati 150S: Født på vandet

Produktnyt

Oscar – anti-kollisions udstyr hædret ved indtog på det...

Nye både

EYotY: Hallberg Rassy stiller med stærk båd

Kort nyt

Tak Michael - og naturligvis tillykke...





Udvalgte artikler *