Bådmagasinet i Alicante: Derfor er der tavshed om Vestas ulykken ...

En af Bådmagasinets internationale freelance korrespondenter, Morten Brandt, var forbi Alicante, hvor han mødte Volvo Ocean Races chefredaktør Peter Rusch. Han kunne blandt andet fortælle, hvorfor Volvo Ocean Race ikke kommunikerer om Vestas ulykken – og det er ikke godt nyt for danske Vestas 11th Hours Racing fans.

På dagen, hvor de seks øvrige konkurrenter går i mål i Auckland, tættere end nogensinde efter 6.000 sømil, der kan Bådmagasinet løfte sløret for årsagen til den manglende kommunikation fra VOR ledelsen, efter Vestas fatale ulykke fredag den 19. januar.

Vestas er mere amerikansk end dansk!

Det lyder måske underligt, at Volvo Ocean Race har ansat en chefredaktør, men på den anden side er der brug for journalistisk ledelse til at styre de op mod 100 ansatte i Alicante og ude på de forskellige venues på Volvo Ocean Race ruten.

Denne chefredaktør har dog andre hensyn at tage end at fortælle alle de gode historie ude fra banen, fra holdene og om ledelsens beslutninger.

Det var derfor en påpasselig, men alligevel yderst imødekommende og venlig Peter Rusch jeg mødte fredag den 16. februar i Race Headquaters i Alicante.

– Vi kan desværre ikke sige noget om ulykken ud for Hongkong, før alt det juridiske er på plads, og det sidste punktum er sat. Sådan er det blandt andet fordi Vestas’ amerikanske advokater ikke tager chancer. De har således givet alle – også deltagerne på de andre hold - mundkurv på. Så ingen har sagt noget.

peter rusch

Peter Rusch kunne fortælle læserne på Bådmagasinet, at det hele handler om Amerikanske advokater. 

Et svar der ikke rummer de store overraskelser umiddelbart. Alligevel blev det tydeliggjort for en dansker som mig, at Vestas ikke er et dansk projekt, men et amerikansk. Peter Rusch nævnte ikke én gang Danmark i forbindelse med Vestas. Og det kradser lidt i ens danske sejlersjæl, når sandheden bliver så konkret.

Mere medtaget end man skulle tro

Peter Rusch fortalte, at båden var mere medtaget end billederne viste, hvilket vil sige at den virkelig må have fået tæsk. Derfor var årsagen til, at den blev flyttet til Auckland ren logistik. For mens der blev støbt en ny frontsektion på Persico Marine i Italien, der har formene, blev båden pakket ned og sejlet til New Zealand. Det passede cirka med, at reservedelene var færdige, da båden nåede frem, hvorefter selve reparationen kunne færdiggøres.

Snart med igen

Selvom det endnu ikke er officielt, så regner alle med, at Vestas er med igen fra 7. etape, og tilsyneladende i stærkeste opstilling. For på spørgsmålet om nogen fra besætningen er tilbageholdt i Hongkong under anklage for uagtsomt manddrab eller lignende er svaret klart.

– Der er ingen tilbageholdte. Sagen betragtes som en ulykke. Ulykkeligvis må jeg sige en blandt mange ulykker i det område. Så vi forventer at besætningen vil være i Auckland snart, siger Peter Rusch.

De mange danske Vestas fans kan derfor begynde at glæde sig til at se den primært amerikanske båd tilbage i løbet på det vigtige 7. etpae, hvor der er dobbeltpoint på spil.

Der er inport race den 10 marts, mens selve etapen starter den 17. marts.



Seneste nyheder




★ Interview & Portræt

Danmarks Museum for Lystsejlads: De Flittige frivillige

Kort nyt

MiniTransat 2021 usikker: Svensker kæmper videre

Vendée Globe

HUGO BOSS med skipper Alex Thomson udgår...!

Kort nyt

Jules Verne: Team Gitana afbryder rekordforsøg

Kapsejlads

Round Denmark Race Inshore 2021 - tilmeldingen åben...

Vendée Globe

Regnskabets time - vi gør status inden de brølende 40'ere...

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder