Det vigtigste er at komme i mål

Related Articles: Den førende Apivia med foil-havari , Vendée Globe leverer fortsat

Det var nok de færreste, der havde troet det muligt, at Yannick Bestaven og Maitre Coq IV-projektet (se galleri, red.) ville ligge på førstepladsen af Vendée Globe, efter at have sejlet cirka den halvdelen af de i ca. 24000 sømil som turen rundt om jorden er udmålt til.

Men sådan er det altså. Et hold med et middelstort budget og en båd fra 2015 er i spidsen. Og hvorfor er det så mærkeligt - kan man retorisk spørge? Manden er jo en forrygende sejler, der har vundet mini-transat-sejladsen og har flere sejre i Class 40 på transatlant-sejladserne. Det oplagte svar ville være, at båden er for gammel. Den har end ikke fået en make over på foilerne. Den er således fortsat udrustet med foiler, der er væsentligt mindre end den seneste generation som de nærmeste to konkurrenter Thomas Ruyant i LinkedOut og Charlie Dalin i Apivia sejler med.

Dyre lærepenge
Men Yannick Bestaven har med sin ene tidligere deltagelse i Vendée Globe i 2008 lært en vigtig lektie: Det første og største mål i Vendée Globe er at gennemføre, hvilket rækken af prominente navne i nye både (og ældre både), der er udgået i årets udgave vidner om. Pålidelighed er et nøgleord for Maitre Coq IV holdet. Det gælder for udstyret og for båden og det er vigtig, når man skal jorden rundt alene. I 2008 måtte Bestaven udgå efter få timers sejlads, da han tabte masten - og det skal ikke ske igen.

Drømte om top10
Ifølge holdets tekniske direktør Jean-Marie Dauris var håbet inden sejladsen at gennemføre, mens drømme var at komme i top10. Nu ligger Maitre Coq IV i spidsen, og de nærmeste konkurrenter, i nye både, har hhv. et stærkt afkortet foil og en beskadiget foil-kiste – så mulighederne ser pludselig uventet store ud.

Vil være tålmodig
Jean-Marie Dauris fortæller, at der fortsat er fuld fokus på det oprindelig mål – at gennemføre. Derefter er strategien at spille en form for ”waiting game”, der går ud på at vedblive med at være en del af front-trioen, ikke at tage chancer og ikke presse båden, når det ikke er nødvendigt at være tålmodig og se hvad der sker. Mellem linjerne betyder det, at holdet må tro på, at man har en reel chance på grund af at man har tillid til at have mere pålideligt udstyr end konkurrenterne. Spændende bliver det at følge.

Og stillingen er
Det er stadig trioen fra sidste uge, der er i front, men det er altså med Maitre Coq IV der nu er forrest, Dalin i Apivia er nummer 2, 47 sømil efter, mens Ruyant er 3er med 140 sømil op til Bestaven. Jean Le Cam har 348 sømil op på 4. pladsen, mens Boris Herrmann har 356 sømil op som nummer 5. 6er er Damien Seguin 371 sømil efter, 7er Louis Burton 394 sømil efter, 8er er Benjamin Dutreaux med 400 sømil op, 9er Isabelle Joschke, som har 506 op, og endelig slutter Giancarlo Pedote top 10 af 541 sømil efter.

Han slutter dermed også det, man kan kalde hovedfeltet for springet ned til de næste er på yderligere 300 sømil. Amel Tripon i L’occitane som vi spåede ville ende i top 10 har det svært i den relativt lette vind og har fortsat 500 sømil op til 13-pladsen. Charal og skipper Jeremie Beyou, der omstartede 10 døgn senere end resten af flåden har kæmpet sig op på 21. pladsen, men afstanden til den førende er forsat på svimlede 3773 sømil. Både han og Bestaven repræsenterer og udviser det fineste sømandsskab, hvilket bør inspirere alle, der deltager i distancekapsejlads – det vigtigste er til enhver tid at båd og skipper kommer sikkert i mål.

Vildest i ugen – møde i rum sø
Mest bemærkelsesværdig i ugen var det, da hele fem både i rum sø på grænsen mellem Det Indiske Ocean og Sydhavet var så tæt på hinanden, at de kunne tale sammen.


Galleri







★ Artikel

★ Syntetisk diesel kan skade din bådmotor

★ Interview & Portræt

★ Københavns Havn: Alt om det nye havnereglement

OL

Slingrekurs i World Sailing





Udvalgte artikler *