Vendée Globe: Redningsaktion i gang

Den franske skipper Kito de Pavant var sent i går eftermiddags udsat for en nervepirrence ventetid om bord på Bastide Otio. Et ukendt objekt ramte båden, der resulterede i, at kølens bagerste beslag blev slået af. Det betød, at kølen kun blev holdt på plads af det hydraliske system. Ikke en ønskesitaution!

15385349 1802221256693489 42664852308793748 o

En før og efter illustration af, hvad der er sket med kølen. Motorrummet om bord er blevet oversvømmet af en større mængde vand, der er trængt ind i båden.

Kito De Pavant, der oprindeligt er fra Occitanie regionen i det sydvestlige Frankrig, er placeret som nummer ti i Vendée Globe stillingen. Hans position er cirka 120 sømil nord for Crozetøerne i Det Indiske Ocean. I forbindelse med skaden på kølen har Kito De Pavant rapporteret om en betydelig mængde vand om bord - blandt andet er motorrummet oversvømmet.

15392855 1802069793375302 2617341281406441969 o

Der trænger vand ind i båden. Foto: Kito De Pavant.

Redningsaktion ved daggry

Vendée Globes 'Race Direction' har arbejdet tæt sammen med MRCC (Maritime Records and Research Centre) i Gris Nez i det nordlige Frankrig om at organisere en redningsaktion, så Kito De Pavant kan blive bragt i sikkerhed. MRCC har været i kontakt med Marion Dufresne, der er et 120 meter langt forsknings- og forsyningsskib fra TAAF (Terres Australes et antarctiques françaises). Skibet forsyner de fjerntliggende franske øgrupper i det Indiske Ocean: Crozetøerne, Kerguelen, Saint Paul og Amsterdam øerne. Marion Dufresne blev rapporteret til at være omkring 110 sømil væk, da man satte redningsaktionen i værk. Det er planen at evakuere Kito de Pavant ved hjælp af en RIB, når solen står op.

kito de pavant lors de l annonce de son avarie r 1680 1200

Kito de Pavant må trække sig fra sit tredje Vendée Globe. Foto: Vendée Globe.

Alain Gautier, Vendée Globes sikkerhedsdirektør, forklarer om situationen: "Vi håber, at Marion Dufresne vil ankomme til stedet omkring 1700 UTC, men inden da vil det være mørkt i området, så det er op til kaptajnen om bord at afgøre, hvad slags redningsoperation, at man vil udføre. De vil sandsynligvis ønske at vente indtil daggry, før de søsætter en RIB for at redde Kito. Det vil naturligvis afhængige af forholdene. Vi kan forestille os, at Marion Dufresne vil positionere sig luv af Kito og forsøge at beskytte båden for de høje bølger. Men hun er ikke så stor en båd, så vi ved ikke, om der vil være nok til at sikre en fornuftig og sikker redningsaktion. Daggry vil indfinde sig omkring 0130 UTC, men de kan være, de bliver nødt til vente et stykke tid, fordi vejret i området er dårligt. Vinden vil heldigvis aftage i løbet af natten. Vores mål er at få Kito om bord på Marion Dufresne. Det vil efterfølgende være op til Kitos team at håndtere båden, men det kommer ikke til at være let i dette område. Kito kalder os heldigvis, når han finder tiden om bord. Efter chokket og den indlysende skuffelse, kan vi se, at han er mere i kontrol over situationen nu".

3. gang lykkedes det heller ikke

Kito De Pavant, der er 55 år gammel, har kæmpet gennem mere end 48 timer med kraftig vind og store bølger. Den populære skipper er blevet tvunget til at trække sig fra to tidligere udgaver af Vendée Globe. I 2008-2009, da han blev mistede masten 18 timer efter starten, og i 2012-13 da han trak sig efter en kollision med en trawler ud for Cascais. I de tidligere udgaver har Kito de Pavants mål været at vinde Vendée Globe eller i det mindste at slutte på podiet, men før starten af ​​denne udgave af Vendée Globe, har han flere gange udtalt, at hans primære mål var at gennemføre. Desværre blev det ikke sådan.

 

 



Seneste nyheder




★ Interview & Portræt

Danmarks Museum for Lystsejlads: De Flittige frivillige

Kort nyt

MiniTransat 2021 usikker: Svensker kæmper videre

Vendée Globe

HUGO BOSS med skipper Alex Thomson udgår...!

Kort nyt

Jules Verne: Team Gitana afbryder rekordforsøg

Kapsejlads

Round Denmark Race Inshore 2021 - tilmeldingen åben...

Vendée Globe

Regnskabets time - vi gør status inden de brølende 40'ere...

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder