Dag 2: Marginalerne fik enorm betydning - se galleri og highlights

Anden dagen ved America’s Cup i Auckland bød på noget mindre vind end forleden, og da race komiteen kunne meddele at race tre ville starte ’on time’ der viste vindmåleren lidt over 9 knob, altså i omegnen af 4-5 m/s. Det forhindrede ikke disse fartmaskiner i at opnå en fart tæt på 40 knob, helt vildt imponerende…

Røde øre
Første start procedure så ud til at blive en gyser, da Luna Rossa Prada Pirelli missede tiden med 5-6 sekunder. De kom simpelthen noget senere end tilladt, ind i start-gaten. Men hvad der så ud til at blive en spændende pre-start, blev aflyst! En tilskuere-båd i baneområdet fik race komiteen til at skyde sejladsen af før den kom i gang. Mon der sejler en skipper rundt med røde øre?

Timingen i næste startprocedure var bedre. Med LRPP først ind kunne de vælge at blive højt, mens Emirates Team New Zealand gik dybere. Begge nærmede sig startlinjen lidt tidligt, og med ETNZ som læ båd, sejlede de langs linjen, med linjen ’clear’ i startøjeblikket.

Det helt afgørende tidspunkt opstod kort tid efter start, hvor ETNZ måtte slå pga. baneafgrænsningen. Selv om LRPP i denne situation var tvunget til at give ETNZ plads, så ventede LRPP lige præcis det splitsekund der skulle til, for at deres læ slag sad lige i skabet. ETNZ havde ikke mulighed for at ’falde til’ og hente speed, og LRPP kunne løfte markant op. ETNZ var tvunget til at falde ned i læ’en af italienerne. Sejladsen skulle vise sig at være afgjort.

Forskelligt setup
Det virkelig interessante i denne sejlads var at vi for første gang virkelig oplevede forskellen på de to bådes set-up. LRPP sejler højt og knapt så hurtigt med større foils, ETNZ lavt men hurtigt og med mindre foils. I den løje vind, var det virkelig tydeligt at de større foils havde bedre løft, og da LRPP ikke satte en fod forkert, så krydsede de mållinjen med en 37 sekunders føring, til en fuld fortjent 2-1 føring.

Her hvor man skulle tro næste sejlads kunne ligne den første blev man endnu en gang klogere.

Startproceduren kunne nemlig ligne dagens første sejlads, men – der var den lille forskel at ETNZ denne gang var noget tættere på LRPP som lå til luv. Og en sjælden fejl af Jimmy Spithill i start-proceduren skulle blive afgørende. På et tidspunkt hvor ETNZ var ganske tæt på at ryge af sin foil, med skroget uhyggelig tæt på vandet, ja der overvejede LRPP et såkaldt hook, men nåede ikke at få snuden under ETNZ, og pludselig befandt LRPP sig meget tæt på sin modstander - som luv båd, ikke en optimal position. Når man går efter hooket, skal man helst også opnå det.

Da skuddet lød, gik der nemlig ikke mange sekunder før LRPP måtte vende væk - det lykkedes ETNZ som læ båd at ’tvinge’ italienerne til at vende, og herfra kunne de forsvarende mestre øge.

Første gang bådene mødtes valgte ETNZ, med en lille føring, at blive på venstre side af banen, hvor trykket var en smule bedre. Det betalte sig, langsom øgede de på vej op ad første kryds.

En foil-fejl af LRPP ved første bund-gate runding afgjorde definitivt fjerde sejlads. Den perfekt måde italienerne sejlede LRPP båden i tredje sejlads, missede de i fjerde. En decideret fejl i timingen af at sænke læ foil kostede muligheden for at slå tilbage i sejladsen, og i fri luft oplevede vi hvor uhyggelig stærke ETNZ kan være.

Med en sejr til ETNZ på over et minut (1:03) udlignede de til stillingen 2-2. Vi er vidne til en fantastisk spændende serie. Det lader til de lover lidt mere vind de kommende dage, og om det kan lykkes italienerne at holde Kiwi'erne tilbage, ja det vil tiden kun vise.

Der sejles igen natten til lørdag, så vi skal ikke vente længe før vi endnu en gang kan opleve disse fantastiske både og deres crews.  







OL

Kommentar: Det er bare så overskudsagtigt…

Bådudstillinger

Flydende bådmesse melder om rigeligt at se på...

OL

Topresultater fra de danske sejlere ved OL

OL

Opdatering fra onsdagens OL-sejladser

★ Test af sejlbåde

Saffier SE 27: Bedste dagsejler til dato, basta

OL

Rindom kan holde hviledag i gult





Udvalgte artikler *