Bådmagasinet November 2017

23-10-2017 06:08 Redaktionen
Kilde: Bådmagasinet 11-2017
Vurderer artiklen
Del artiklen

Baadmagasinet 11 2017 530bred

Så er seneste udgave af Bådmagasinet på gaden, 84 sider fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen sikrer, at du rigtig slapper af. Læs Øverups leder nederst.


Invictus 280: Italiensk, fræk og forrørende

 
 



Blikfang
Singlehanded kapsejlere fra Sølvroret sejlede under Svendborgsundbroen.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I udstyr I Personer I Nye både

Portræt af Quarning Boats
Kvalitet, udvikling og nytænkning er fundamentet for Quorning Boats i Skærbæk.

Søfartsstyrelsen: Afmærkning var korrekt
Indenfor mindre end to måneder grundstødte 16 både. Læs styrelsens forklaring.

Et vingesus fra sejlsportens barndom
Den 99-årige 7-meter ”Victoria” er blevet nyrestaureret over fem år af Vidar Illum.

Maritime lækkerbiskner
Find inspiration til maritime produkter til ham, hende og båden.

På vandet med Invictus 280 GT
Vi har testet den frække italienske motorbåd, der også er flot designet.

Radich: "Kan gode lide at få andre på vej"
Efter 12 år som professionel sejler vender Jesper Radich nu tilbage til Oure.

Er du med på vinterteamet?
Hvorfor ikke sejle i efteråret og vinteren? – vi giver dig tips til at sejle, når det er koldt.

Nye både
Store og små både. Motor og sejlbåde.

North Steam Race
Professionel sejlads for amatør-sejlere. Friske gutter fra Frederikshavn fik en spritny Swan 50.

Hvad sker der i de danske havne?
Nyt fra de danske havne fra fastlandet til de små øer.

Sølvroret 2017
Læs mere om verdens største singlehanded sejlads, der sejles rundt om Fyn.

Vi tester: Atomix 660
Spændende New Zealandsk motorbåd med power i.

Kvindeskibet Palnatoke
En ren kvindebesætning sejlede kapsejladsen Fyn Rundt.

Boatindex
Udvalgte både fra Boatindex - et Bådmagasin site.

Guiden
Gode maritime tilbud.

 


Forandringens vinde blæser

 

Den så en gang store og flotte internationale bådudstilling i Hamburg lukker. Det blev officielt i slutningen af september, nøjagtig en måned før dørene åbner den 28. oktober 2017, og denne gang altså så for sidste gang.

Nogle af Europas flotteste udstillingshaller skal ikke bruges til både fremadrettet, hvilket jeg personligt er ked af. Jeg har altid været en stor tilhænger af Hanseboot, som udstillingen hed. Den havde et internationalt snit over sig, og for rigtig mange danske sejlere lå den kun ganske få timers kørsel hjemmefra.

En epoke slutter

Det er en epoke i europæisk bådudstillingshistorie som lukker. Værfterne valgte Hanseboot fra til fordel for Boot i Düsseldorf - en beslutning som udstillingen i Hamburg ikke kunne overleve. Mange forhandlere forsøgte med ’kunstigt åndedræt’, men det var tydeligt, at udstillingen, efter værfternes fravalg, manglede det internationale snit. For år tilbage skrev jeg en forholdsvis kold konstatering: ’De store udstillinger bliver større - de små må dø’ - jeg fik desværre ret!

Pengene er der ikke

Hvad pokker er det så lige der sker for sådan en udstilling som Hanseboot. Jo, det
er i mine øjne såmænd enkelt nok - som gode gamle Bill Clinton sagde ved hans
succesfulde kampagne tilbage i 1992: ’It’s the economy - stupid...’

Det handler naturligvis om penge. Penge som ikke er i den maritime branche længere til at transportere store flotte både tværs gennem Europa på blokvogne, kranløft efter kranløft, opbygning af store udstillingsstande, personale med mange hotelovernatninger, for at vise ting frem, som rettelig gør sig meget bedre til i vandet. Der findes kun en til at betale for gildet, og det er dig som læser og forbruger, og her efterspørges topkvalitet til få penge. En svær ligning at få til at gå op.

God tur til Volvo sejlerne

Mens jeg begræder lukningen af Hanseboot, så glædes jeg over starten på Volvo Ocean Race, som netop er gået. Starten gik ugen før dette magasins udgivelse, og det skal bliver en fornøjelse at følge de syv både, som var klar på linjen - og naturligvis og især med fokus på de to danske sejlere som deltager.

49erFX bronzevinder fra Rio 2016, Jena Mai Hansen, er om bord på Vestas 11th Hour Racing, som har Charlie Enright som skipper. Nicolai Sehested er om bord på det hollandske AkzoNobel hold, som har Siemon Tiemont som skipper. Altså en dansk rookie og en med erfaring på hvert sit team.

Held og lykke til begge sejlere, og naturligvis de fem øvrige teams, som vi vil følge i tykt og tyndt de næste otte måneder. Ikke mindst i slutningen af juni 2018, hvor Volvo bådene lægger kursen forbi Dokk1 i Aarhus.

Volvo Ocean Race skulle have været sejlet igen i 2019, en beslutning som blev omstødt af den siddende bestyrelse. Dette fik CEO Mark Turner til at forlade sin post, før han nærmest fik sat sig ordentlig ind i tingene - jo forandringens vinde blæser. Om det er i den maritime verden, om bord på en VOR båd, eller andre steder, så håber jeg, alle har livliner om bord og kan stå distancen.

 

Søren Øverup 

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer