Bådmagasinets billedgalleri

Etap 46 DS

Kaptajn Haddock ville have elsket den. Præsentationssejlads af den belgiske Etap 46 DS, der har masser af gennemtænkte sejl-detaljer, fed italiensk Bertoni-indretning om læ og kan sejle, selvom den er fyldt med vand.
10-10-2007 17:04 Hans Henrik10 Oct 2007 15:04 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Man får lidt Storebæltsfærgekaptajns-fornemmelse, når man står bag et af de to rat helt agter i det store cockpit og slår maskintelegrafen (gearet) i ”langsomt frem”. Men færge-følelsen forsvinder, så snart man drejer rattet hårdt bagbord, og den høje stævn fint svinger fri af pælene ved den modsatte mole – en passage hvor mange mindre både skulle have brugt bovpropel eller bakket en gang eller to.
Vi prøvesejler en Etap 46 fra Tin-Tin, Dupont & Dupont, Terry og Kaptajn Haddock’s hjemland Belgien. Og den gode kaptajn ville nok have udbrudt et ”Splitte mine bramsejl” eller det der er værre, da begge sejl var rullet ud og halet hjem (med el-spil) og båden blidt lagde sig lidt til bagbord og gav sig til at øge hastigheden. Men inden vi nåede så langt, have vi gået så grueligt meget godt igennem, mens vi inspicerede båden, alt imens skipperen bryggede kaffe på den indbyggede kaffemaskine.
Vi hoppede om bord på hækken fra en mole i passende højde, men hvis vi var påmønstret via fordækket fra en lav flydebro, havde vi uden problemer kunnet have besteget stævnen via en meget smart lejder, der kan klappes ned fra pulpitten. Under sejlads sidder den næsten usynligt klappet op og uden at genere hverken anker- eller gennakerhåndtering.
Apropos lejder, så er der midtskibs i hver side en ”låge” beregnet til fra- og ombordstigning gennem søgelænderet. Disse låger åbnes ved at klappe dem ned langs fribordet, så de også virker som lejdere, hvis man skal om bord fra en lav flydebro. Med de geniale stiger i stævn og midtskibs virker det helt ubegribeligt, at Etap-værftet har placeres en badelejder af Bavaria-typen, der stikker ud over hækken, som udstødningsrørene på en gammel Folkevogn. En ommer, der heldigvis lader sig gøre.

Salonen er et ”velværelse”
Når man entrer ned at de natoplyste, specieltformede trappetrin til den store salon, kommer Storebæltsfærge-fornemmelsen tilbage. Her er megen plads til et meget
luksuøst liv. Det er den italienske designer Bertoni, der står for apteringen af Etap 46, og han har skabt et rum, der mere er et ”velværelse” end en salon med pantry og skjult hunde/børnedobbeltkøje. Det virker som en velfungerende samlet enhed, og samtidig skarpt opdelt i de nødvendige funktioner: Navigation, afslapning, gastronomi, fælles spisning for hele besætningen, kontorarbejde, hvis man da ikke nøjes med at nyde udsigten gennem de store dækssalons-ruder, som man på tysk meget rammende kalder ”havnebiografen” (Hafenkino).
Og Signore Bertoni må have erfaringer fra blue-water-sejlads, for samtidig med at alt ser ud til at virke lige så godt i havn, som når båden smider til i åben sø, så er der masser af fornuftige stuverum, hylder og skabe, som der skal være, når man skal sejle langt. Et eksempel er de specielle stuverum under dørken ved pantryet. Her kan stuves madvarer forsvarligt til en meget lang tur. Og på skottet er der monteret tre forsvarlige skraldebøtter, så man kan sortere sit affald på de lange stræk.
Agterkahytten er rummelig og herskabelig og overgås i komfort kun af forkahytten. Under det forhøjede sofa/spisebordsarrangement, er der blevet plads til en åben dobbelt stikkøje i fuld voksenlængde. Her kunne Tin-Tin bo med hunden Terry, hvis Kaptajn Haddock havde snuppet forkahytten og Dupont & Dupont var gået agter.
Hvad enten man opholder sig under eller over dæk, så er der hele tiden solide gribelister – lodrette og vandrette – så man kan bevæge sig sikkert rundt om bord også når bølgerne går højt.

Under udrullede sejl
Helt personligt bryder jeg mig ikke om rullestorsejl, selvom jeg godt kan se fordelene. Men for mig vejer ulemperne – dårlig sejlfacon, manglende kappe og for meget vægt i toppen af masten – mere end fordelene. Men sejlsport er jo heldigvis verdens mest individuelle sportsgren, og det rullestorsejl fra Elvström Sobstad jeg blev præsenteret for på Etap 46 hørte bestemt til et af de bedre af slagsen.
Og så var det legende nemt. Rundt om et af de elektriske spil på ruffet, rulle-rulle-rulle, og så skødet rundt om det elektriske spil (standard) midt i cockpittet, hale-hale-hale, og så står storsejlet, så smukt som det nu kan.
Genuaen får samme tur, og så kan vi slukke for motoren, der ellers ikke havde støjet meget. Støj- og lydniveauet om bord er i det hele taget meget lavt, hvad enten det er bølger der banker på fribordet, motoren der summer eller lillemor, der kalder fra kahytten. Jeg kan kun forklare det med den massive skumisolering i hele skroget som gør båden synkefri. Ikke alene flyder båden selvom den er fuld af vand. Den kan også sejles med sejl, selvom vandet står helt op til ruffet, og det er jo betryggende.
Af en båd, der ellers på mange måder virker som om den er 55 fod, så er den let at styre på krydset. Ikke rigtig ”fine tuning” med fingerspidserne, men godt nok til at fornemme båden, så farten kan kravle lidt ekstra op ad loggens skala.
Med slæk på skøderne, savner man hurtigt en ordentlig stor gennaker, i den løje vind, men en sådan fandtes ikke om bord endnu, selvom både stævnbeslag, skøder og dæksudrustning er født til det.

Opdelt cockpit
Cockpittet er som på så mange andre moderne cruising-både mere eller mindre skarpt delt op i en ”bagperron”, hvor der styres, hales og arbejdes – og så et 1. klasses passager-cockpit, hvor man sidder lige så mageligt og spiser ved det store bord, som man ligger henslængt på kistebænken. Opdelingen er ikke 100%. Rullehal, trimhal og fald skal stadig betjenes fra el-spillene på ruftaget. Med hensyn til grej er båden næsten ren dansk: Spillene er fra Andersen (nu Ronstan) sejlene er fra Elvström, alle blokke er fra Q4 i Jyllinge, og rat/styresystem er fra Jefa.

Fagre nye dæksbelægning
Bænkene og dørken er tilsyneladende ligesom det meste af dækket beklædt med nydeligt teaktræ. Men hverken dæk, bænke eller cockpitdørk har nogen sinde været i nærheden af et teaktræ. Det er 100% kork. Meget skridsikkert både når det er vådt og tørt, pænt at se på, med 10 års garanti, og frem for alt miljøvenligt.
Hos Etap-værftet har man foruddiskonteret den accelererende debat om ædle træsorter og regnskovens forsvinden, ved mest muligt at bruge andre materialer foruden træsorter, som ikke er ædle. I Danmark har debatten indtil nu mest handlet om havemøbler, men den kan hurtigt komme til at dreje sig om regnskov og ædelt træ i lystbåde. I vore nabolande er debatten i gang.
På ruffet er skridmønstret lagt ind i glasfiberens gelcoat i et helt specielt Etap-mønster, som jeg ikke har set før, men som virker pænt og skridsikkert. Inden vi forlader dækket, skal den solide gribe/fortøjningsliste i aluminium, der gør det ud for en skandæksliste, også roses. Også den er både pæn og praktisk.

Plads til alt undtagen redningsflåde
Etap 46 er en dejlig cruisingbåd – også for dem, der vil sejle langt. Prisen på små fire mio. kr. med lidt ekstraudstyr (listen over standardudstyr er længere end over ekstraudstyr) er ok for de 46 fod, og næsten billigt, hvis man medtager 50+ fods fornemmelsen.
El-spil til storsejlsskødet, Raymarine vind- og fart- instrumenter, varmtvandsbeholder, køleskab med koldvandshane, myggenet, kopper, bestik, tallerkner og glas er med i prisen.
Det er en oplagt bådtype, hvis man vil sejle rigtig langt, båden er næsten klar til en jordomsejling, når den bliver leveret, og der er tænkt på besætningens komfort såvel når der sejles i høj sø, som i havnen.
Med tre skraldebøtter til affaldssortering, spisekammer under dørken, kæmpe kistebænke og dobbelt gasflaskerum kan man kun undre sig over, at der under konstruktionen af dæk og cockpit ikke er blevet en speciel plads til en redningsflåde.
Men også det har sin naturlige forklaring. Som alle andre Etap-både og tidligere nævnt, er Etap 46 synkefri. Det store dobbeltkskrog er fyldt med skum, der ikke alene isolerer skroget mod lyd og kulde, men også kan holde båden flydende og sejlende selvom den er fuld af vand.
Der er kun en eneste grund til at forlade en Etap i åben sø, nemlig hvis den brænder. Ellers skal man altid blive om bord. Kaptajn Haddock ville have nikket anerkendende: ”Se Tin-Tin, sådan skal en rigtig skude være bygget”.


Værft: ETAP Yachting N.V. Belgien
Design: Von Ahlen Yachtdesign, Hamburg
Interiør: Bertoni, Torino, Italien.
Længde/bredde/dybgang: 14,46/4,40/2,05 m
Vægt: 13 t
Rullestorsejl/rullegenua: 55/51 kvm
Motor: Yanmar med sejlbådsdrev 75 hk
Pris: inkl. moms 2.200.000 kr.
Salg: Rungsted Bådværft, tlf. 45 86 85 00, www.rbv.dk

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer