First 40.7

Masser af sejl giver sejlglæde. Båden fra 1999 sælger stadig godt. Den franske båd har rette linjer, dyb køl, høj mast med 100 kvm krydsstel og et let, bredt skrog med bæring. Alt det giver 7,2 knob på kryds og det virker også på tur. Vi prøvede dyrlæge Rene Ipsens båd i Kerteminde.
23-02-2006 07:00 Hans Henrik23 Feb 2006 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Kistebænke kan tages ud
Under kapsejlads kan de to agterste
kistebænke tages ud, så man får America’s Cup-lignende vilkår til den aktive fokkegast, som kan stå op og hive sejlet hjem optimalt. I det hele taget kan man godt mærke, at båden har seks års test på bagen og er blevet testet i hele den vestlige verden af mere end 700 både, som nu er på markedet. Alle hal sidder gennemtænkt på First 40.7. Bomnedhalet er et eksempel. Det sidder med en drejbar
Harken-klemme, på hver side af nedgangslugen. Og er båden ved at gå i vinden under en spilerskæring, så kan gasterne lynhurtigt slække bomnedhalet, så storsejlskappen stopper med at
trække. Sådan måtte det gerne være på alle mindre kapsejladsbåde. Går man tilbage i cockpittet finder man et herligt stort
rat på 160 cm i diameter. Herfra styrer man bedst ude i siden og når der er luft, støtter benene på ratpiedestalen. Står du op og styrer, er rattet ikke for højt og giver dig myoser fordi verdens største lystbådeværft naturligvis med fransk
elegance har sænket det i en brønd. Elegant kan man også kalde badeplat-
formen, du på en af de få badedage i
Danmark kan bruge. Her kan man også tage et varmt brusebad. På hækken er
et stik til 220 volt også installeret.
Men tilbage til sejladsen. First 40.7 er en sand fornøjelse at styre med det dybe, smalle kulfiberforstærket ror. Under en skarp spilerskæring kom roret aldrig
ud af vandet selvom vi krængede 20-25 grader. Bruce Farr har lavet en båd i balance, det samme gælder på kryds, hvor man kan sejle ”uden-hånd-på-rat-sejlads”, når der altså ikke kom et pust på otte m/sek. Båden søger let op mod vinden på kryds, hvilket jeg finder behageligt. Det gør det lettere at sejle optimal kurs når rattet fortæller hvad man skal. Allerede over seks m/sek. bruger man hækstaget til at åbne storsejl og stramme forstaget op og lave en fladere fok. Det gjorde vi på let vis ved at stramme
forstaget op med hydraulik.

Seks dage med First 40.7
Bådmagasinet testede First 40.7’eren Vild Luksus i seks dage mellem Kerteminde, Samsø og Sejerø. Båden bestod flot.

”Du kan da altid ringe og låne båden nogle dage,” skrev ejeren af First 40.7, Rene Ipsen, til deres udsendte nogle dage efter testen i en e-mail. Jeg ringede med det samme og sagde et rungende ”Ja, tak.” Når den sidste sejlerferie er holdt i en 29 fods noget langsom sag, så var det let at gå op i standard. Min kæreste
tog med og havde aldrig prøvet at sejle før. Hun kom igennem det, trods lidt søsyge i høj bølgegang i den vanskelige sommer i august. Første tur gik fra Kerteminde til Samsø med motor i ingen vind, på toppen kunne vi gå otte knob med 3300 omdrejninger. Vi fandt nu en marchfart på lidt over syv knob. Ved Romsø kom en let vestenvind og vi kunne rulle genuaen ud og hive storsejlet op. Vi gik 6,5 knob på halvvind og kunne sejle hele turen derop. Båden var let at sejle - især med autopilot. Siden skulle der gå fire dage før vi forlod Ballen Havn på Samsø. Vi var blæst inde. Mellem 12 og 14 m/sek. fra vest kunne jeg godt sejle First 40.7 med vennerne, men med kæresten gik den ikke. I stedet fandt jeg for alvor ud af hvordan båden fungerede om læ. Båden er utrolig dejlig at tage bad i, i toiletrummet fremme i styrbord side. Brusevandet løb dog en smule ind i forkahytten, via den ene toi-letdør. Vi tømte vandtankens 272 liter hver anden dag. Ståhøjden i forkahytten
er 1,8 meter. Det går lige, i modsætning til forkøjerne, som ifølge vor smag var lange, men ikke brede nok. Derfor sov vi i en af de to agterste køjer, der er bredere. Madlavningen gik fint i det L-formede pantry, om end der ikke er meget plads til at skære grøntsager og andet. Gryderne placerede vi under
det brede og store navigationsbord. Man sidder fint og spiser i den 1,95 meter høje kahyt og det var let at holde varmen i båden, men det krævede at oliefyret blev brugt. Og det gjorde det meget på turen i den såkaldte sommer. Køjerne i salonen er for smalle at sove på,
medmindre der er tale om børn. Båden fås kun i en version med tre kahytter og lyst kirsebærtræ. En aften skinnede solen endelig og nogle venner blev inviteret på mad i cockpittet. Vi hentede cockpitbordet op nede fra styrbord køje, som blev brugt til ekstra sejl, sejlertøj m.m. Måske savnede vi lidt ekstra stuverum, ja altså ikke os, vi havde jo lånt båden, men set som testsejler, kunne man måske godt savne lidt mere stuveplads. Men sikke et herligt cockpit at sidde og spise i. Og så opdager man jo også at folk gik og talte om båden og stoppede op. Båden ser præcist så fræk ud som den sejler, måtte jeg fortælle flere gæster, der spurgte til First 40.7’eren. Efter fire dage sejlede vi i hård luft til Sejerø fra Ballen Havn, vi rullede blot genuaen ud og båden gik fint uden at rulle for meget i søerne. På Sejerø blæste vi også inde, men stak alligevel af mens det var otte m/sek. Men på vej hjem mod Kerteminde blæste det 14 m/sek. udfor Røsnæs, hvor min kæreste blev søsyg i de to meter høje bølger. Båden klarede sig utroligt flot i de store bølger, da vi atter kun sejlede med genua, og den er bestemt godkendt til tursejlads - selv i et dansk lavtryk.

First 40.7
Designer: Bruce Farr
Længde overalt: 12,17 m
Vandlinje: 10,62 m
Skrogbredde: 3,78 m
Vægt: 6970 kg
Kølvægt: (1,90 m jern) 2764 kg
Kølvægt: (2,40 m bly) 2707 kg
Rig og sejl: Storsejl 49,5 kvm.
Genua 47,0 kvm. Spiler 117 kvm.
Vand-/dieseltank 272/138 l
Værft: Beneteau, Frankring.
Forhandler: ShipCenter, Ishøj, tlf. 43 54 25 11, Sønderborg, tlf. 70 26 70 11.


+ Sejler godt
+ Funktionelt cockpit
+ To store agterkahytter

- Trang forkahyt
- Lidt plads på pantrybord
- Nedgangsluge kører stramt


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer