Test af brugte Sejlbåde | Dufour 425 - Herregårdsmodel

Dufour 425 - Herregårdsmodel

30-01-2008 17:26 Hans Henrik30 Jan 2008 16:26 - Øyvind Bordal
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Denne båd er ingen overraskelse. Konceptet er velafprøvet og veludviklet, selv om det stadig er moderne – og det fungerer. Båden er tænkt som en lillesøster til 455, dvs. en voluminøs cruiser med godt fartpotentiale, let håndterlig og med høj komfort. Den slags både findes der mange af, så det er et hårdt marked at konkurrere i. Men der er masser af kunder: Den moderne performance-cruiser kan levere den vare, mange efterspørger i dag. Det er altså ingen revolution, Dufour er kommet med, snarere endnu en version af en melodi vi har hørt mange gange de seneste år.

Mere cruising end racing
De fleste, der ønsker at investere i denne prisklasse, ønsker netop en solid, velbygget båd med pæne linjer, en traditionel aptering i god udførelse og gode sejlegenskaber, der ikke kræver for mange hænder eller slid og slæb. De har haft båd før, er typisk ikke helt unge og sejler primært tur. Netop den kundegruppe som Dufour 425 henvender sig til.
Dufour har lavet andre mere racingprægede både. Den her er væsentlig mere cruising end racing. På tilsvarende vis er det, når vi kigger på det designmæssige.

Lys mahogni – men stadig mahogni
I den nye Dufour er der nemlig ikke taget chancer. At komme ned i 425’eren er som at komme ned i rigtig mange andre både. Det hele sidder som det plejer – eller som man ville udtrykke det, hvis man var til det traditionelle: hvor det skal sidde. Trenden mod lysere interiør er fulgt, men på en meget behersket måde – man har simpelthen valgt en lys moabi mahogni. Men stadig mahogni.
Der er godt med lysindfald under dæk, både fra siderne og ovenfra, og proportionerne virker fornuftige og rigtige. Kigger man efter inde i skabe og hjørner – som bådjournalister jo har for vane – så er der heller ikke noget at komme efter. Om bord i testbåden var det hele præcist skåret til og godt skruet sammen.

Regnestykket går op
42 fod er helt generelt en rigtig god størrelse til en cruising-sejlbåd. Der er plads til det hele, uden at det bliver klemt, og linjerne kan holdes harmoniske og pæne. Dufour 425 er udstyret med et stort cockpit – stort nok, men ikke unødvendigt stort. Det samme kan man sige om salonen. Ifølge traditionen skal der være let adgang til agterkahytterne på hver side af trappen. Det er der. Der skal være en god navigationsplads på styrbord, hvor man ifølge den herskende trosretning skal sidde med fronten frem. Det kan man også. I bagbord skal der være et toilet med adgang både fra salon og fra bagbord-agterkahyt. Og ja – det er på plads. Resten af salonens bagbord er okkuperet af et pantry, hvor der lige nøjagtig er den afsætningsplads, man har brug for. U-sofa med bord er placeret foran kortbordet i styrbord, og dimensionerne passer glimrende. Forkahytten er rummelig og fin med skabsplads til bagbord, en siddeplads længere forud på samme side og et toilet med separat bruser placeret i styrbord ind mod hovedskottet. Den separate bruser har en fin detalje med en fast skillevæg. Alt i alt er indtrykket, at det hele passer sammen og er, som det skal være.

Fuld sejlføring
Dagen for vores prøvesejlads bød vejrmæssigt på let skydække og jævn til frisk vind, 7-9 m/s. Det er vejr, hvor man i rigtig mange både ville klø sig lidt i skægget og fundere på, om man skulle sætte et reb. Ikke her. Importør Peter Poulsen stod krumrygget over spillet
til storsejlsfaldet, lige så snart vi kom ud af Tuborg Havn, og han gav sig ikke, før storsejlet var helt i top. Den ret voksne rullegenua fik også lov at folde sig helt ud. Og alligevel gik det hele meget stille og rolig for sig. Vi halede ind på skøderne, og langsomt krængede båden over – men overraskende lidt. Stille og roligt kom vi op i fart. De 8650 kg er egentlig ikke meget for en båd i denne størrelse, men det er heller nogen let båd. Igen: solid middelklasse.

Stabilitet og moment
Et blik op i riggen gav det samme indtryk: Båden er ikke underrigget. Men der er bestemt heller ikke for meget sejl. Krydsstellet giver samlet 89 m2. Riggen er i øvrigt 15/16 dels med dobbelte salinger. Der er ingen bagstag – faktisk er det tale om en ”næsten-masthead-rig”. Dog kan man stadig påvirke storsejlet en smule med agterstaget. Storsejlets løjgang er placeret på ruftaget, og storsejlskødet er ført tilbage til ruftagets agterkant sammen med fald, rebeliner og andet småtteri. Altså en rigtig cruiser-rig med rent og pænt cockpit. Skødespillet til forsejlet virkede en smule underdimensioneret. Den store stabilitet er ellers et kendetegn ved flere af Dufours modeller og er vel et af Umberti Felcis kendetegn – det er nemlig ham, som har slået stregerne.
Skroget er ret voluminøst, og båden er bred, så stabiliteten, eller rettere stivheden, er altså det mest markante træk ved sejlegenskaberne. Igen vil mange i målgruppen sætte pris på den godmodige opførsel – man kan leve ret behageligt om bord, højst sandsynligt også når det blæser rigtig meget. Og er Dufour 425 først kommet op i omdrejninger på kryds i frisk vind, så er der moment og tyngde over fremdriften. Den går som et tog gennem bølgerne. Måske virker den noget tung i en vis legemsdel, men i frisk vind er nyskabelsen på hjemmebane. Ned ad bakke kan man mærke, at der skal endnu mere tryk til, end vi havde den pågældende dag – vores testbåd kom direkte fra værftet og var endnu ikke rigget med gennaker. Hvis man kan lide at sejle optimalt, anbefaler vi, at der anskaffes sådan én. Ellers bliver det lidt sløjt med vinden agten for tværs.

Europas bedst udstyrede båd?
Gennaker er ikke standard. Men det er vel også sådan nogenlunde det eneste, der ikke er med fra starten. Dufour Yachts Danmark har nemlig slået på stortrommen, hvad udstyrslisten angår. ”Europas bedst udstyrede båd nogensinde,” er Peter Poulsens meget lidt jyske påstand. Men lidt er der om det: Man får båden leveret med en endda meget komplet udstyrspakke. Valgene er taget, så der er ikke noget med selv at vælge farve på hynderne eller få installeret sin foretrukne kortplotter.
Til gengæld er der mange penge at spare. Nærmere bestemt en god halv million, påstår Poulsen. Forklaringen er, at de har været i stand til at bestille et stort antal både fra værftet. Et lige så stort identisk sæt udstyr har betydet store rabatter. Endnu en besparelse kommer af rationel og identisk montering. Meget tid spares, ved at bådene ikke skal skræddersyes til hver enkelt kunde, fortæller Poulsen. Udstyrslisten kan nydes i al sin pragt sammen med yderligere info på www.sejlerliv.dk.

Samme pris for begge versioner
Der er dog stadig ét valg at gøre, nemlig mellem to versioner: Equipped og Equipped Performance. De er forskellige på tre punkter: Køl, motor og sejl. Den crusing-orienterede Equipped har en dybgang på 1,75 m, motor på 55 hk og rullestorsejl. Equipped Performance har en dybgang på 2,10 m, motor på 40 hk, og fullbatten-storsejl med kappe, traditionelt fald og rebesystem. Det giver lidt mere power på sejlegenskaberne. Dufour 425 leveres kun med denne overkomplette udstyrspakke.

Længde/bredde: 12,90/1,16 m
Dybgang: 2,10/1,75 m
Vægt: 8,650 t
Storsejl/genua: 43/46 m²
Motor: 40/55 hk
Pris 1,75 mio kr.
Værft: Dufour Yachts
Importør: Sejlerliv, Randers, tlf. 86 44 88 81
www.sejlerliv.dk

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Både fra Boatindex.com

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer