Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 50

Bavaria 50

29-11-2005 07:00 Christina29 Nov 2005 6:00 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

6,4 knob kom den 12,6 ton tunge dame op på i let vind.


Det vil være useriøst, at påstå en masse om bådens sejlegenskaber under sejlads i 2-3 m/sek. Det var desværre betingelserne, da vi endelig steg om bord på tyske Bavaria Yachtbau’ største sejlbåd; Bavaria 50. Det var faktisk verdenspremiere, da bl.a. Bådmagasinet og norske Seilas var med som de første magasiner. Testen foregik et perfekt sted med varme, sol og og normalt vindgaranti, men vinden ville ikke lige de dage vi var på Palma de Mallorca. På førstedagen blæste det nemlig over 20 m/sek., det måtte vi ikke tage ud i for Bavaria - trods fralandsvind. Båden havde sikkert klaret sig fint, gætter vi på. Den er i forvejen A-certificeret til at kæmpe mod elementerne på både Stillehavet, Atlanterhavet og Det Indiske Ocean. Vi kunne selvfølgelig lettere ødelægge ting på Bavaria 50. På andendagen var der som nævnt under 3 m/sek. På turen oplevede vi at syv personer fungerer ubesværet om bord, at fire mand i cockpittet ikke går i vejen for hinanden i vendingerne. Med dobbelt rat sidder man også med godt udsyn til sejladsen og sprayhooden kan for alvor gemmes elegant væk på Bavaria 50, der med riller gør plads til den. Mange vælger at sejle med sprayhooden oppe da den skærmer for vind og til tider sol, men desværre også tit for udsynet. Detaljen med rillerne til sprayhooden er ”lånt” fra de store eksklusive flushdæk både, hvor linjerne er rene og smukke for øjet.

Stejl stævn
Skrogfaconen har i forhold til tyskernes tidligere cruisingbåde, nu fået en mere stejl stævn, hvilket har givet en 35 cm længere vandlinje end forgæn-
geren, også hækken er blevet endnu
bredere. Det kan en 50 fods båd til-
lade sig uden at være klodset. Lugerne i rigeligt antal er ikke sænket i dæk-
ket, som ses på eksklusive både, men
bare vent og se. Det gør bådværftet
sikkert i fremtiden - selv med deres
høje automatiseringsgrad. En rationel produktion, som giver plads til dyrere løsninger med f.eks. en lysere Bosso-mahogni til bådene, Furlex rulleforstag, rullemaster fra svenske Seldén og danske Elvström Sobstad sejl. Ifølge verdens største bådblad, tyske Yacht, er det nu
en kendsgerning, at bådværftet med 2200 årligt producerede sejlbåde mellem
30 og 50 fod, sætter verdensrekord for et enkeltstående værft.
I dag findes turmodellerne Bavaria
30, 32, 36, 39, 42, 46, 50, dog med to
nye modeller på vej, 33 og 37 fod. I match-serien findes 35, 36, 38 og 42. Men Bavaria 50 betragtes som en af de bedst byggede sejlbåde, der overhovedet har forladt Bavaria Yachtbau. Bådens stivhed er således ekstra forbedret med en stålramme i bunden, som optager kræfterne fra riggens vanter. Stålrammen er forbundet med træ, der med vinkellaminat er forbundet til skroget. Vinkellaminatet er nu fordoblet ved kølens for- og agterkant. Riggen kan ikke spændes hårdt nok op, forklarer sejlmager fra Elvström Sobstad, Søren Hansen, som riggede båden til før Bådmagasinet tog på vandet:
”De fleste sejlere strammer for løst. De glemmer at riggen er med vinklet salinger, og så får de ikke spændt riggen
op, og riggen mister styring. Der skal spændes så hårdt, at topvantet i læ ikke må stå løst, selv når det blæser 7 m/sek.,” siger Søren Hansen.
Skroget er bygget i et let sandwich-laminat. Men skroget vil langt fra vride i høj sø, da skotterne nu ikke kun er fæstet på den inderste skal, men fastlamineret i selve skroget. Båden har osmosegaranti i fem år.
Lydsvag i kahyt
6,4 knob var topfarten på kryds i et pust, der nærmede sig fem m/sek. Ved sejlads 60 grader til vinden steg bådens fart 0,2 knob. Bådens teoretiske skrogfart er udregnet til 8,9 knob. Rorsmanden kunne fra sin plads sagtens slække på genuaen på Lewmar-spillet. Genuaen måtte kæmpe med at komme forbi babystaget foran masten, noget som slider på sejlet. Bavaria 50 har en pæn høj mast på 20,55 m over vandoverfladen. Genuaen er enorm stor - 71 kvm, og storsejlet er heller ikke lille med sine 56 kvm, placeret på en dejlig høj sat bom, der er tyskerskødet på ruftaget. Den høje bom giver udsyn til læ og færre skader i vendinger og bomninger. Rattet gik let, og roret havde ganske svagt rortryk som forventet. Men sejlegenskaberne vil jeg helst ikke udtale mig for kategorisk om, i en test under så svage vindforhold. For motor kom vi pænt op over otte knob med den 75 hk Volvo Penta. Under motorens 2400 omdrejninger er støjen om læ målt til 68 dB i kahytten og på det mest larmende sted er lyden steget til 75 dB. Hvilke vidner om en høj isolering af motoren. Først over 80 dB betegner bådjournalister, at lydniveauet er kritisk.
Sejlklar handles båden hos Floor
Marine-Center i Randers for 1.921.500 kr. Og denne gang har Bavaria for alvor smidt en del udstyr med som standard. Mange kunder klager over at den sejlklare pris, ikke er helt sejlklar. For så skal kunden naturligvis også købe landstrøm, log og ekkolod, vindmåler, teak, bruser på agterdækket m.m. Men det følger denne gang med. Det er imidlertid ikke nogen hemmelighed, at det som forbruger er forvirrende at sammenligne priser på både, når ekstraudstyr, der ofte er nødvendigt, til tider varierer op til 100.000 kr.
Delebåd måske?
Sælger hos Floor Marine-Center, Axel Waltersdorph, som var med under testen, mener båden henvender sig til sejlere, som efterhånden har stor friværdi i deres hus og gerne vil realisere deres drømme på vandet.
”For folk som vil sejle i Middelhavet eller krydse Atlanten til Caribien. Det er en båd til charter eller til folk, som ejer en båd i fællesskab. I dag er det jo en trend at flere familier køber båd sammen og på den måde sparer penge, og får udnyttet båden. At fire familier deler en Bavaria 50, svarer til at en familie køber en 32 fods båd. Faktisk kan et par familier sejle samtidig, der er fire kahytter, alle med køjer i voksenstørrelser.”

Men hvad koster det at drive en Bavaria 50 om året?
Axel står og tænker på testbådens fordæk, mens solen kæmper med at trænge gennem skyerne. Vi lunter af sted ud for Palma for halvvind.
”Forsikringen koster 35.000 kr., så er der generel vedligeholdelse til omkring 5000 kr., til motoren vil jeg sætte en mekaniker på til olieskift forår og efterår til 3000 kr., motoren holder længere og vil altid starte. Dertil kommer havneplads m.m. I alt vil jeg skyde på en samlet årlig vedligeholdelse på ca. 50.000 kr.”

Bavaria Yachts er billige både, men holder kvaliteten?
”Da japanerne kom med deres nye
billigere biler, var mange efter dem i
tidernes morgen, i dag er der respekt
om japanske biler, men fordi ting er billige behøver de ikke at være dårlige.
Bavaria sælger 2200 både om året og
det er tegn på, at de både man har solgt er i orden med robotter og rationel
produktion kommer man langt.”


Plads og komfort og med fyrstelig forkahyt

 
Axel Waltersdorph tv., fra Floor Marine, forklarer at båden egner sig som delebåd for tre familier. Apteringen er i Bosso-mahogni.


Billederne taler for sig selv, vi supplerer lige med et par oplysninger. To agterkahytter, to forkahytter og en salon giver ni luksus sovepladser i den firekahyts-version vi prøvede. Bavaria 50 laves også med 5 kahytter. Tre toiletter med brus og fækalietanke. Stuverummene er helt fantastisk til dyner, tæpper, tøj m.m. Alene i salonen og pantryet har vi målt mere end 1900 liter stuveplads. Pantryet til styrbord har hele to køleskabe. Den varme Bosso-mahogni er lys og indbydende, men kunne i forhold til f.eks. Hanse-bådene godt tåle en ekstra gang finish og lak. Deri var Bådmagasinet enige med det norske bådblad, Seilas. Det gør værftet nu 
noget ved, har vi fået oplyst. Axel-Nissen Lie fra Seilas mener samtidig at man forventer at apteringen opgraderes når bådene bliver større. ”Finishen er som i de små Bavaria-både,” siger Nissen-Lie. Men det er hvad et 
rationelt værft tilbyder i en båd til en pris, du ikke finder billigere andre steder.
Ståhøjden er over 2,05 i salonen, 1,93 på toiletterne, men går du ud i den helt igennem luksuriøse forkahyt, er ståhøjden faldet til 1,83 meter. Nu sover man heldigvis mest i den ellers fyrstelige kahyt. Indgangen til de 
to forreste kahytter, hvor den første til bagbord er gæstekahytten, er med en flot træbjælke. Denne bjælke er med øvrige store bjælker, placeret oven på bådens stålramme for at modstå et 40 ton tryk fra masten. Lys er der rigeligt af med adskillige luger og ruder i siderne.

Få papir på fællesskabet
Du laver ikke nok på båden. Du rydder ikke op. Du fører ikke logbog. Du betaler ikke nok til fællesskabet. Du glemmer at fylde diesel på. Venskaber er 
røget sig en tur og folk har ikke kunne udholde synet af hinanden efter de 
har delt båd. Der manglede ganske enkelt papir på sagerne. Men ligger en kontrakt i skuffen, så reduceres konflikterne betragteligt, har Århus-advokat Jens Asbjørn Knudsen udtalt. Han mener følgende bør indgå i en delekontrakt. Hos en advokat kan den laves for omkring 3-4000 kroner. Dansk Sejlunion, 
tlf. 43 26 26 26, har også gratiskontrakter.

Seks dele-råd fra advokaten:
1. Hvor meget andelshaverne hver skal bidrage med til den daglige drift.
2. I hvilke uger man råder over båden.
3. Hvordan forpligtelserne fordeles ved f.eks. rengøring.
Og sanktioner hvis man udebliver i form af betaling til håndværker.
4. En andelshaver må ikke sælge sin andel til den han har lyst til. Ejergruppen har veto- og forkøbsret.
5. Prisen på båden fastsættes hvert år på en generalforsamling.
6. Man må ikke bygge om på båden uden samtykke fra de øvrige andelshavere.

Bavaria 50
Design: Jakopin & Jakopin
Skroglængde/totallængde: 14,99/15,4 m
Vandlinje/bredde: 13,45/4,49 m
Dybgang: 1,85/2,1 m
Vægt: 12,6 t
Køl: 4,2 t
Kølprocent: 33 %
Mastehøjde: o/vand 20,55 m
Storsejl: 56,4 kvm
Rullegenua: (134%) 71 kvm
Motor: Volvo m/sejldrev 75 hk
Brændstofstank/vandtank: 320/750 l
Fækalietank: 3 x 75 l
Standard m/dækssug
Crusingpakke indeholdende:
Gasinstallation inkl. 3 kg flasker
4 fortøjninger • 4 fendere • Flag og stang
Anker m/ankerkæde • Primning og bundmaling
Transport fra værft i Tyskland.
Klargøring, søsætning og rigning i Egå.
Pris: i alt sejlklar u/ekstraudstyr men inkl. crusingpakke 1.921.500 kr.
Ekstraudstyr:
Elektriske ankerspil: Standard
Agterstagsstrammer: Standard
Springklampe: Standard
Trykvandssystem: Standard
Varmtvands-beholder: Standard
Cockpit-bruser: Standard
220 volt stikdåse: Standard
12 volt stik, navigation: Standard
Landstrøm m. F-1: Standard
Teak i cockpit: Standard
Log og ekkolod: Standard
Vindmåler: Standard
Batterilader: Standard
Sejl: Elvström Sobstad Standard
Sprayhood: 15.600 kr.
GPS/plotter: ca. 27.000 kr.
Autopilot: ca. 44.000 kr.
Landstrømskabel 25 m: 1250 kr.
Oliefyr: 33.200 kr.
5000 W med 6 varme udtag
Ekstraudstyr: i alt ca. 121.050 kr.
Værft: Bavaria Yachtbau, Tyskland.
Importør: Floor Marine-Center A/S, Randers,
tlf. 87 11 40 00.



+ Meget prisbillig
+ Tre toiletter med brus 
+ Lys om læ
+ Stift skrog med stålramme

- Babystag slider på genua
- Finish på lak kan forbedres
- Lav ståhøjde i forkahyt


 

Et dansk samarbejde med Bavaria
Sejlmager Søren Hansen fra Elvström Sobstad er altid på pletten når der testes Bavaria både. Årsag: Sejlloftet i Aabenraa leverer årligt 5000 Bavaria-sejl. Sejlene udvikles i tæt samarbejde mellem Bavaria Yachts, Seldén og Elvström Sobstad, fortæller Søren Hansen, altid i sit karakteristiske røde sejler-
tøj. I dag vælger flertallet af tursejlere rullemaster til deres nye både. Det be-
tyder udfordringer til Elvström Sobstad, der gerne vil lave mere og mere kappe på storsejlene. ”I forhold til et rullesejl uden sejlpinde, er storsejlet med sejlpinde 10-11 kvm større på en Bavaria 50. Vi eksperimenterer derfor hele 
tiden med sejlpindene. Vi ændrede samtidig panel-layoutet fra biradial til trioptimalt fuldradialt fra hals, skøde og top, for at optimere strækretning,” siger Søren Hansen.
Dugen er kraftig til genua 1, 2, 3 og stormfok, og specielt i agterliget er dugen ekstra kraftig, mens dugen fremme er lettere for ikke at storsejl og genua skal blive for tungt. 
”Hvis man sejler i 25 m/sek. så holder sejlet stadigvæk fordi det har femlags laminat med to folier inden i med armeringstråde med sandwichdug på hver side af dugen. I storsejlet har vi i dag ekstra vertikale kulfiberpinde i toppen, det er vores domæne med de sejlpinde. Vi udvikler dem og bruger tid på det. Kunsten er at få agterligsrunding på storsejlet. Med de lidt dyre eksklusiv-sejl holder profilet bedre og dybden rykker ikke tilbage i genuaen og lukker i agterliget. Man reber samtidig senere på eksklusiv-sejlene da de er mere strækstabile, og dugen er stabil og flad, selv når du reber genuaen,” 
siger Søren. På Bavaria 42, 46 og 50 
vælger 40 procent af køberne et eksklusivt sejl. Til en Bavaria 50 koster et eksklusiv sæt hightech sejl fra Elvström Sobstad 67.600 kr. ekstra.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer