Arcona 370

01-07-2004 14:59 Hans Henrik01 Jul 2004 12:59 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Det ligner jo en X-Yachts, var første indtryk af Arcona 370 i Hundige Havn. Den svenske dame havde figur og frække linjer. Noget alle erfarne sejlere falder for. Båden er ikke et kompromis, hvor en bred bug om læ hæmmer sejlegenskaberne. Her blev i stedet budt på 37 fods slanke linjer med bred stabiliserende hæk, lodret stævn, et rummeligt rent teakdæk med eksklusivt forsænket rulleforstag. Noget som ser godt ud og som gør adgangen til båden lettere selv for folk i laksko. Masten på 19 meter er stor knejsende med dobbelt salingshorn på en 9/10 del rig fra Seldén. Med andre ord: Damen lokkede med gode sejlegenskaber. Og en time efter kvitterede Arcona’en på Køge Bugt. Den var letdreven og hurtig. Rigtigt hurtig, faktisk. Vi gik ud med Volvo Pentaen i en mennesketom Hundige Havn. Storsejlet på 44 kvadrat-meter blev knoklet godt op af importøren selv, Ove Skovgaard-Mortensen, tidligere mange gange Sjælland Rundt-løbsvinder og nu aktiv i Wayfarer-klassen. Det krævede ekstra kræfter at hale i det kæmpe storsejls-skøde, da et tungt vinterpust på 10-12 m/sek. tog godt fat i Arcona’en på 6,2 ton. Til sammenligning vejer X-Yachts nye X-37 det samme og dens krydsstel er på 86,7 kvadratmeter, hvor Arcona 370 er lidt større på 89 kvadratmeter. Nogle sejlere vil måske klage lidt over at der skal tages fat på Arcona’ens mange kvadratmeter sejl, storsejlet var nu også for voksne mænd. Men vi tog det som en sjov udfordring og gast om bord Katja Löwen kunne nu godt få storsejlet hjem efter lidt tid. Men skal det gøre lidt ondt i armene at sejle? For hvad er filosofien bag sejlads egentlig? Er det at tænde indenbordsmotoren og spare på armkræfterne til næste havn? Ikke efter vor smag. Har man købt en sejlbåd bør der arbejdes lidt for ”føden” og det tillader Arcona’en mere en rigeligt. Ikke mindst når fokken skal knokles hjem på Lewmar-spillet. Og kniber det med kræfterne eller er man blot magelig, kan en selvslående fok på 34 kvadratmeter monteres i stedet. Standard er en 45 kvadratmeter genua. Et sejl, som virker perfekt i let til frisk vind.
Masten som en flitsbue
Inden testbåden faretruende nærmede sig en stribe bundgarnspæle, kørte vi agterstaget ubesværet hjem med et spilhåndtag og masten stod som en spændt flitsbue. Med bagudvendte salingshorn er båden, som andre moderne sejlbåde - uden bagstag. Storsejlet fra UK Sails, i almindelig dacrondug, skulle dog flades godt for at undgå krængning, og riggen skal strammes ret godt til i vanterne for at holde de mange kræfter i skak. De mange kræfter skulle også holde forstaget stramt, så sejlet var fladt i indgangen, men faconen langt fremme i sejlet. Der skulle fortsat arbejdes med tingene. Katja Löwen kørte løjgangen en anelse ned i læen, for at tage toppen af krængningen, så vi i den friske til hårde vind kunne undlade at rebe. Krydsfarten svingede mellem 6,5 og 7,0 knob i en meter høje bølger. Rorpresset på det enorme rat ude i siden var let at holde og ingen skumsprøjt kom i cockpittet. Ikke mindst fordi båden ikke stampede i søerne. Det er linjerne på Arcona’en ganske enkelt for intelligente og slanke til. I det hele taget har den svenske designer Stefan Qviberg tænkt sig godt om. Han har tidligere tegnet storesøsteren Arcona 40, som fik store anmelderroser i 2001. Arcona 370 er tænkt som en cruiser/racer og det er lykkedes. Cockpittet giver god plads til fire arbejdende personer. Dog generer storskødet fokkegasten en anelse, da det til tider ligger tæt på skødespillet. Rorsmanden har fin oversigt, selv når han sidder ned i siden og styrer på det brede rat der går ud i siden, her virker styrekonsolen foran roret som god fodstøtte, når båden krængede. Rattet spærrer ikke for vejen, når man vil frem i båden. Ude i siden sidder også et spil til spiler og et til rullefokken og endnu et på ruffet i hver side, som er til fald, bomnedhal og bomudhal, som justeres fra cockpittet. I hver side er fikst lavet plads til tovværket, der kan gemmes af vejen. De mange spil minder en om at båden også er til kapsejlads. Desværre havde importøren ikke en spiler eller gennaker om bord, som må betegnes som obligatorisk udstyr på denne potente svensker. Alligevel gik Arcona’en 8,4 knob for halvvind, da vi trygt red en anelse på bølgerne.

Grundstødning med seks knob
I Køge Bugt findes ikke så mange sten, men i Sverige findes ubarmhjertige klipper, som næsten kan totalskade en sejlbåd efter en grundstødning. Derfor kan Arcona 370 klare en grundstødning på seks knob uden masten styrter eller at kølen forsvinder. Bådens styrke er nemlig bygget i et slags lukket kredsløb. Bådens kræfter er forankret i en galvaniseret korsagtig stålramme, som masten hviler på, og som topvanternes røstjern støtter sig på ved stålrammens stringers. Også kølen hæfter med rustfri syrefaste bolte på stålrammen, hvor kølen trækker kræfterne modsat. Går man på grund med mere end seks knob, så ryger en besværlig innerskal i bunden ikke. For en innerskal findes ikke på den svenske båd, hvor skroget i sig selv er stærkt i et sandwichlaminat med divinicel. Derudover er skroget håndlamineret med et multiaktivt væv og isopolyester.
”På Arcona’en skal der selvfølgelig repareres efter en grundstødning med otte knob, men det går 80 procent hurtigere end på mange fabriksbåde, som lige over bunden har en glasfiberskal, der krakelerer og skal fjernes først for at komme til den egentlige reparation af de mere bærende dele,” fortæller Ove Skovgaard-Mortensen, som knoklede med i cockpittet. Adgangen til en funktionel næsten obligatorisk badeplatform er fin. Også dækket er bredt at gå på når kahytten skal passeres. En ting som ikke alle 37 fods både kan leve op til med samme bredde. Men det er symptomatisk for Arcona 370: Den er svær at leve op til for mange producenter. Den svenske frue har nemlig smart indretning, kvikke sejlegenskaber og en pris, hvor selv ikke-millionærer kan være med.


2009-06-28 14:20:53 af bvlbcd

6KmgnV lozixbfiwmiw, [url=http://jjsjlllabswo.com/]jjsjlllabswo[/url], [link=http://wvnoqxptglhu.com/]wvnoqxptglhu[/link], http://lrrlbxcyzgwt.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer