Test af brugte Sejlbåde | Bénéteau First 31.7

Bénéteau First 31.7

22-06-2004 12:24 Christina22 Jun 2004 10:24 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

First 31.7 blev bygget i 1998, men sælger stadig godt. Vi sejlede i båd nr. 187.

Er du kapsejler som nægter at købe en båd, der i bølgerne er lige så ophidsende som en grå vejrudsigt i december. Så læs endelig videre om One Design-båden First 31.7. Båden fra Bénéteau bygges i St. Hilaire de Riez ved den franske Atlanterhavskyst, 100 kilometer fra Bordeaux. En smuk sag til ægteparret, som i mange år har sejlet Norden tyndt i 70’er-bådene BB 10-meter, ScanKap 99, Ballad og andre kapsejladsbåde i den størrelse. First 31.7 tilbyder ståhøjde og komfort, med en bred agterkahyt og et separat toilet, så konen stadig gider sejle med på tur. Og tro på First 31.7’s sejlegenskaber, der med dyb køl er CE-godkendt til A, dvs. oceangående sejlads. Skroget stammer nemlig fra Figaro Bénéteau, der har været anvendt i den transatlantiske sejlads Saint Barthelemy og de franske singlehand-mesterskaber. Båden har ikke mange konkurrenter på markedet, de fleste er tre-fire fod større. Bénéteau har to typer både. Den ene type er turserien Bénéteau Oceanis, der sælges i 10 størrelser fra 32 til 57 fod. Og i den anden serie går det lidt stærkere over grunden, i værftets First-serie, der findes i fem modeller: 27.7, 31.7, 36.7 40.7 og 47.7. På vandet skulle vi. Og god testvind er frisk vind. Det var situationen i Køge Bugt da vi gled ud af Ishøj Havn med en helt ny First 31.7, designet i 1998. Vi var i båd med byggenummer 187. Den franske båd sælges stadig pænt til 600.000 kr., hertil skal købes ekstraudstyr eller en hel komfortpakke. Men for 600.000 kr. fås en båd, der er let på det dybe ror. First 31.7 har samtidig flotte, frække linjer, der resulterer i kærlighed ved første blik. På damen er placeret en 14 meter slank 9/10 dels rig fra Sparcraft, en 1,9 meter dyb, smal jernkøl med bulb, et yderst funktionelt cockpit hvor fire personer kan arbejde ugenert og hvor krydsfarten runder 6,4 knob. Om læ møder man lys og smagfuld mørkt kirsebærtræ i en tre meter bred, fornuftigt indrettet båd med gennemtænkte detaljer.

Let, men dyb køl
Et pust ramte os med otte sekundmeter og sælgeren og sejleren Simon måtte sænke storskødet ned i læen på den 1,6 meter lange løjgang, ellers havde båden ufrivilligt skåret op, som vi havde gjort et par gange forinden. Opskæringer som vidner om en livlig 3,6 ton båd, der er presset med sejlføring til sejleren, som har prøvet kapsejlads før. Kølprocenten på 28 er nu heller ikke voldsomt meget. Da de kraftigste pust kom hen over Køge Bugt slækkede vi også på storskødet, som virkede et nr. for tyndt til mine funktionærhænder. Sejlerhandsker anbefales. Der blev halet godt hjem. Vi havde lidt for meget sejl oppe i pustene, og skulle nok have rullet 140 procents genuaen ind. På tur ville det have været godt sømandskab at rebe storsejlet. Allerede fra fem sekundmeter skal der slækkes og hales med storsejlet for at holde båden på rette kurs. I pustene skal også arbejdes på det flerskåret hækstag fra Torlon, der er let at hale for storsejlsgasten. Hækstaget skal hales tidligt for at bøje masten, for at få presset og dybden ud af sejlet. Begge sejl fra Elvström Sobstad med storsejl i cross-cut og genua i sandwich-dug, stod som de skulle. Disse sejl er ikke standard, inklusiv spiler og spilerudstyr koster sejlene 66.080 kr. Kvaliteten på sejlene var i top med en stabil dug og faconen var ikke for dyb eller for flad. First 31.7 skal sejle hurtigt ellers hed den ikke First til fornavn. Vil man rigtig kapsejlads afmonteres rullen til genuaen hurtigt, og så har du en effektiv headfoil, så der let kan skiftes til en flad fok når det blæser mere end 10 sekundmeter.

Ryk tilbage i båden
Rorsmanden sidder ekstra godt på et plant stykke teak på cockpitkarmen og alle i cockpittet har god rygstøtte i søgelænderet. Halene sidder hvor man har brug for dem, f.eks. har den forreste cockpitgast let ved at hale bomnedhalet, det er vigtigt på kryds i hårdt vejr, for at holde storsejlskappen på plads, når skødet slækkes i pustene.
”Jette vil du rykke dig om bag rorsmanden, båden går bedst med en mand agterude,” foreslog Simon Theisen fra Shipcenter Danmark. Vi gjorde naturligvis som sælge-ren sagde. Og kort tid efter gik vi 0,3 knob bedre på den fartfølsomme båd. For nu ikke at genere Bådmagasinets Jette Jansen: Hun vejer (pænt) under 70 kilo. På læns er det ekstra vigtigt at få mandskabet helt til-bage i ”vognen”, når spileren sættes. Bådens smalle forskib har ikke den største bære-evne fremme og vil gerne stikke snuden en anelse i bølgerne. Men ellers er bæreevnen stor på den brede båd. Og i hård vind med spiler skulle ifølge Simon den være let at styre med det vældigt dybt siddende ror. Et ror der giver magt over tingene når spileren på 68 kvadratmeter sættes. Inden spilerfaldet hales på spillet på ruftaget, sættes genua-skødet på en Spinlock-aflaster, for at give plads til spilerskødet på spillet i cockpittet. Plads er der masser af når gasten skal op og bomme med spileren og man skvatter ikke sådan lige på ruftaget. First 31.7 har nemlig et knoppede, patenteret underlag. Rælingslisten, i flot kirsebærtræ, støtter også fødderne som vi forventede.

Fem om bord
Vi var kun tre om bord, men fem tunge sejlere er optimalt for båden og havde bedre holdt den brede båd på benene under kryds. For lidt vægt vil i hårdt vejr betyde en del afdrift og endnu mere arbejde til storskøde-gasten. ”Klar vende,” og båden røg rundt som var den betalt for det. Det fritstående meget dybe spaderor tog virkelig fat i båden. En båd som er til hurtige manøvre. First 31.7 blev nemlig i efteråret i 1998 brugt til World Cup-stævnet i matchrace, Nippon Cup i Japan. Simon hev koncentreret hjem i genuaskødet, men måtte svede for at få sejlet hjem på Lewmar 40 selftailor-spillet, jeg havde vendt alt for hurtigt. Kunsten at vende optimalt, er som på de fleste både: skær langsomt op og fald lidt hurtigere til,men med rimelig hastighed i en blød ror-bevægelse, så fokken næsten kan nås at hales helt hjem inden man er på ny krydskurs. Vi vendte båden over 80 til 84 grader, hvilket er en pæn krydsvinkel på lidt over 40. Helt fint for en relativ bred sejlbåd. Bådens acceleration var god efter vendingen, men der skal arbejdes med tingene, som på de fleste kapsejladsbåde. Skødevinklen på genuaskødet kan praktisk justeres fra cockpittet på en Harken-skinne. Bommen går ikke langt tilbage og generer dermed ikke rorsmanden og gasten, som sidder bagved. Hastigheden på kryds svingede mellem 6 og 6,4 knob og båden var dejlig let på roret, og højden blev først fundet når farten kom.
”Og så kan vi gå lige så højt som en X-99 når det blæser,” indskyder Simon helt seriøst. Han har selv sejlet kapsejlads i First 31.7 mod X-99 og ScanKap 99. Roret var ikke hårdt på kryds eller halvvind, men slippe roret kunne vi ikke i den friske vind, her skar båden langsomt op. Der skal således en selvstyrer til, hvis man er til singlehand-sejlads. Vi faldt af til halvvind og farten steg en knob til 7,4 til udramatisk sejlads. På læns foregik det uden spiler, der var ikke lige en tilgængelig. Og for en kapsejler er læns uden spiler oppe lidt som at kysse sin søster.

Sikker konstruktion
Masten går gennem dæk og står på kølen, samtidig er 8 mm vanter fastgjort med endnu tykkere rodwirer, der er fæstet på en ramme som er støbt i skroget. Det giver tryghed for at masten bliver selv i tre-fire meter høje bølger. Om masten holder under en grundstødning på en sten ved vi ikke, men det gætter vi på. Skroget er håndoplagt og sprøjtet enkeltlaminat. Dækket er ligeledes håndoplagt og sprøjtet enkeltlaminat med PVC-kerne. Jernkølen er fæstnet og boltet gennem bundens innerliner og får ligeledes fat i den støbte ramme. Det frithængende ror er epoxy-forstærket, og hængt op mellem to kuglebøsninger. På vej mod havnen satte vi den ferskvandskølet Volvo Penta 19 hk og trissede mod havnen. I modvind gik vi 8 knob, hvor omdrejningerne er omkring 3000. Med marchfarten på 7,1 knob for motor er omdrejningerne nede på 2400. Men nu er First 31.7 ikke ligefrem en motorsejler. Båden vil have sejl på og presses i vinden og bølgerne - som hun primært er bygget til.


Lys, hyggelig og stilig ”kælder” 
Trappetrinnene ned i First 31.7 er brede, med sandpapir-underlag og hældningen er ikke særlig stejl. Og når båden krænger passer de let vinklede trappetrin i sider-ne, så man holder fodfæstet under sejlads. I det hele taget findes gode håndtag og slingrekanter flere steder i båden til brug ved sejlads i bølger. Bag trappen ligger den lille 19 hk Volvo Penta diesel, hvor også to batterier er placeret. Hyggen slår ned med det samme. Mørkt kirsebærtræ og mørk teak på dørken står sig godt til de hvide sæder i kunstlæder. I det buede kahytslofts innerlinner går kirsebærtræet smagfuldt igen i form af lister. Når man sætter sig i den symmetriske salon er der god plads over hovedet, og lyset strømmer ind fra en aflang rude i hvert fribord. Med det samme forsvinder kælderfølelsen. Otte kan sidde i kahytten til spisning ved træbordet med plads til flasker. Men gæsterne må finde sig i at den gennemgående mast generer for udsynet på tværs. Ståhøjden i salonen er omtrent gennemsnitshøjden for en skandinavisk sejler, dvs. 1,83 meter. Henne ved det 85 centimeter smalle pantry med ovn, kogeblus og fryseboks er ståhøjden faldet til 1,80 m. I pantryet savnes en bordplade, som kan trækkes ud til at skære kød eller salat på. Lige over for pantryet findes et udmærket toilet med bruser og et spejl omkranset af kirsebærtræ. På toi-lettet er ståhøjden dalet til 1,74 m. Højden er den samme i agterkahytten som tilhører skipper-parret, længden er 2,24 m og bredden 1,54. Fremme findes en mindre soveplads på lidt over to meters længde og 1,60 m på det bredeste og 40 cm i bunden, vel og mærke efter en ekstra plade og hynde er lagt fremme i køjen. Ved navigationspladsen i styrbord side sidder man bekvemt og bordpladen er tilstrækkelig stor til søkortet. Bordpladen har samtidig høje kanter, der forhindrer at ting falder på dørken. Der er rigelig plads til kortplotter m.m. Og apropos plads, oppe i cockpittet i styrbord side findes et stort 1300 liter rum til redningsveste, fendere og andet grej.

BÉNÉTEAU 31.7
Design: Finot/Conq
Længde 9,85 m
Vandlinje 8,80 m
Bredde 3,23 m
Vægt 3,6 t
Køl: Kølvægt 1 t.
Dyb køl 1,90 m. Kort køl 1,45 m.
Køjer 4/6 stk.
Vandtank 170 l
Dieseltank 45 l
Motor, Volvo 19 hk
Rig og sejl: Storsejl 53,4 kvm.
Genua 140% 28,7. Spiler 68 kvm.
CE: Godkendt kategori A med dyb køl.
Pris sejlklar 600.750 kr.
Tilbehør m.m.: Elvström Sobstad storsejl i crosscut og rullegenua i trioptimal sandwich laminat 39.830 kr. Spiler 14.120 kr. Spiler-udstyr m. spilerstage 12.130 kr. Holdingtank/wc 4090 kr. Eberspächer oliefyr 29.850 kr. Foldepropel 8280 kr. Log, lod GPS/farve-kortplotter 33.910 kr. VHF 13.340 kr.
Transport fra Bénéteau til
Ishøj 35.410 kr. alt 190.960 kr.
Forhandler:
Shipcenter Danmark Ishøj, tlf. 43 54 25 11
eller Sønderborg, tlf. 70 26 70 71


+ Levende på roret
+ Funktionelt og bredt cockpit
+ Godt skrog og dækslayout
+ Rummelig salon og kahyt

- Skifter hurtig kurs 
når ror slippes
- Smalt og lille pantry
- Lille forkahyt

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer