Test af brugte Sejlbåde | Impala 31

Impala 31

28-11-2002 12:13 Christina28 Nov 2002 11:13 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Vil du vinde klubbens ugentlige kapsejladser og samtidig tage på weekend- og ferieture, så er valget af Impala 31 et logisk valg. Båden sejler godt. Rigtig godt. Levende og let som en jolle på roret, går over seks knob på kryds, går højt til vinden og kan skære med spiler i kraftig vind, stadig med fuld rorkontrol. Båden er primært for familien, som ønsker god plads i cockpittet og i kahytten, der kan huse seks personer. Ståhøjden i kahytten er steget til 1,83 meter, efter dækket nu er hævet syv centimeter.
Impala 31 er oprindeligt fra 1991, tegnet af Tåsinge-konstruktøren Bjørn Jensen. Nu har den sporty familiebåd fået en grundig ansigtsløftning af Tuco Yacht Værft i Faaborg, med to unge sejlere i spidsen, den tidligere Walsted-bådebygger Jonas Pedersen og Jacob Frost.
Impala 31 har et harmonisk letdrevet U-spantet skrog. Stævnen har æstetisk flot overhang, som mange nye både har i dag. Bjørn Jensen forklarer om sin stævn:
"Godt nok giver en oprejst stævn en længere vandlinie. Men det ser ikke pænt ud," siger 74-årige Bjørn Jensen. Siden 1958 har han tegnet Impalaer med fornuftig succes. Den første var en Impala 24. Største Impala-succes er Impala 36, tegnet i 80’erne, hvor næsten 85 både blev bygget. Bjørn Jensen nåede kun at sælge 15 Impala 31, efter kar-toffelkuren slog igennem i bådbranchen. Men nu har Faaborg-værftet solgt bådtypen til Norge og Tyskland.

Fart giver sikker sejlads
Bjørn Jensen mener Impala 31 udmærker sig ved kryds i hård luft. Og det beviste båden under Fyn Rundt fra Kerteminde, hvor Jonas Pedersen med seks gaster på præmietid sejlede en 10. plads hjem overalt på Fyn Rundt. Blandt andet foran samtlige BB 10 Metere, Grand Soleil 34,2 og First 31,7. Impala 31 har fået dybere ror og kombikøl med bulb i bunden tegnet af konstruktøren Lars Olsen. Det nye køl og ror giver mere fart og tillader, at båden sejles med mere sejl. Farten kan ikke være høj nok. Heller ikke på turbåde, mener Lars Olsen, der har stor fidus til Impala 31:
"Jo hurtigere båden kan komme igennem vandet, des mere sikker er den at sejle. Det er først når båden staller at styreegenskaberne forsvinder. Tag bare spilersejlads i frisk luft, der sker kæntringerne kun fordi båden ikke kommer ud af vandet. Derfor er Impala 31 sikker til søs, da den er letdreven og kommer hurtigt gennem vandet med dens relativt flade bund og et moderne ror og køldesign. Dens fart på kryds er rigtig god, også fordi Impala 31 har en god slipvinkel på 10 grader."
Vi strøg ud på Faaborg Fjord i fem sekundmeter vind. På kryds var båden helt neutral på roret, selv i mindre pust. Det har Tuco Yacht Værftet siden ændret ved at flytte rorbladet på stammen tilbage for at give lidt mere rorpres til at afsløre optimal højde. Med kuglelejer fra Jefa Marine på rorstammens top og bund går roret behageligt som i smør, absolut uden friktion. Derfor kunne vi sejle båden præcist på fokkens ticklers, og loggen viste 6,2 som højeste krydsfart og båden gik op mod 35 grader til vinden, hvilket er upåklageligt i en turbåd. I vendingerne går rorsmanden let og ubesværet bag om den brede rorpind, der starter i bunden af cockpittet. Rorpinden var tilpas lang og justerbar. Under sejlads sad vi tre mand med god plads omkring os på en høj cockpitkarm. Kommer en bølge på dækket er det således "kun" de bøffende gaster som får vand på bagdelen. Fokkegasten har bomnedhal, bomudhal og cunningham praktisk lige ved hånden, der blev betjent med Harken-klemmer. Fald og reb er ligeledes ført tilbage, som det er standard på moderne sejlbåde i dag. Storskødet på testbåden kunne justeres med et fintrim på storsejlet, hvor bommen er placeret tilpas højt. En flad 115 procents-fok i kevlardug (kevlar er ikke standard) fra Høj Jensen Sails var let at hale ind og spillet sad ergonomisk behageligt højt. At ingen genua findes om bord, er af hensyn til tursejleren, som dermed ikke skal håndtere en ofte tung genua. Samtidig slipper gasten for at rulle genuaen ind i hård sejlads, hvilket ofte giver et alt, alt for dybt forsejl, som resulterer i for meget krængning til familiesejlads. Fokkefaldet holdes godt stramt ved hjælp af en hårdt sat rig, der holder den gennemgående Nordic Mast. To sæt salingshorn er vinklet 15 grader bagud på 9/10 dels riggen.

Hækstaget skal hales
Det betyder samtidigt at den 13 meter høje mast slipper for irriterende bagstag. Allerede fra fire sekundmeter bør hækstaget hales for at holde forstaget stramt. I øvrigt herligt at se på en turbåd. Det er som om visse andre bådværfter ikke har forstået at et fladt storsejl giver sejlglæde for tur-sejlere. Men det gør det i hård luft. Efter syv sekundmeter vind skal hækstaget hales for at bue masten, der således flader det 27 kvadratmeter storsejl. Efter ni sekundmeter luft skal storsejlet rebes. Løjgangen skal i hårdt vejr stå i midten af båden og bomnedhalet skal være sat for at holde kappen, mener Jonas Pedersen, der i år har sejlet kapsejlads i Impala 31. Kølprocenten på båden er 39, hvilket ikke er specielt højt, men kølens effektive blybulb, sidder til gengæld 1,78 meter under vand. På læns og halvvind var båden stadig let at styre. Farten blev øget til 7,48 knob med spiler oppe. På skarp halvvind med spiler viste loggen 7,25 som det højeste. Og selvom vinden kom op over seks sekundmeter, var der ingen antydning af, at båden ville skære op. Med andre ord, en moderne sejlerfamilie kan være tryg ved at sætte spiler, uden at båden pludseligt skærer op. På læns i hårdt vejr over 14 sekundmeter gik Impala 31 op til 13,5 knob. Bådens brede hæk og dybe torpedokøl betyder at den ligger relativt stabilt, når høje bølger kommer ind agten fra. Impala 31 er bygget i håndoplagt glasfiberarmeret sandwichlaminat. Riggen er fæstnet i røstjernene, der er boltet i indlaminerede rustfri forstærkninger i skroget. I kølen er indbygget bilge, hvor fra vandet automatisk pumpes ud. Selve kølen er velbeskyttet med et lag glasfiber.


 

Køkken i glasfiber
Dækslayoutet er rent og med teak på dækket. Det koster 70.000 kr. ekstra oven i standardprisen på 605.000 kr. Seks personer kan sidde i cockpittet, der har høje karme, der støtter godt i ryggen. Et cockpitbord findes som tilbehør. I cockpittet findes et stort stuverum med plads til både cykler, gummibåd, fendere og tovværk. Adgangen til kistebænken foregår gennem en stor luge hvor selve ryggen lukker med op når lugen åbnes. Kistebænken har en løs bund så man kan nå tingene i den. Under bunden er der mere plads til grej, og eventuelt en varmtvandsbeholder.
Kahytten er gennemsnitlig rummelig af en 31 fods båd at være og med seks kahytsvinduer, hvor det over pantryet og på toilettet kan åbnes. Far og mor sover typisk i forkahytten, hvor der også findes to rummelige skabe. Forkøjen har en længde på 1,9 meter. Den kan øges til 2,30, men det kræver at et skab ofres. Det er sådanne løsninger man let kan stille krav om til et mindre værft som Tuco. I hovedkahytten kan sofaernes ryglæn smart svinges op og hægtes med en snor i røstjernet så to sovepladser er klar. De ophængte ryglæn giver samtidig plads til alt det grej der under sejlads har været stuvet bag ryglænet. Køjerne er to meter lange og bag dem findes hylder. Man kan få ekstra overskabe, hvis man ønsker mere stuveplads. I agterkahytten i bagbord side, er plads til et barn og en voksen, da køjen er over to meter lang, her er også indbygget et skab mod fribordet. Alle skabe i båden er lavet med en tophylde med slingrekant til fx briller og pengepung.

Håndbygget Khaya-mahogni
Båden er apteret med Khaya-mahogni, der har en god glød. I det hele taget oser båden langt væk af godt dansk håndværk med en flot finish. Der er ingen innerliner i glasfiber, man får lov til at se trælisterne i loftet. Og overalt hvor vi kigger ind er der flot slebet og malet. Det L-formet køkken er bygget op i glasfiber, der skulle være let at gøre rent. Køkkenskufferne er stilrene og håndbyggede i mahogni. Fryseboksen er isoleret, og med en rustfri stålplade på undersiden af låget. På oversiden er opfindsomt placeret et skærebræt i teaktræ, der ofte lige mangler i en sejlbåd.
Kortbordet er traditionelt og lyset falder fra en halogenlampe. Navigatøren har ikke noget selvstændig sæde, men sidder for enden af sofaen med benene under kortbordet. Over kortbordet findes et vinklet navigationsskab med et specielt el-panel fra Tuco. Alle sikringer er automat-sikringer, så man ikke pludselig skal rode efter en ny, hvis en sikring går om natten. Ved siden af el-panelet er et ekstra panel, hvor man finder plads til kortplotter m.m. Toiletrummet er kendetegnet ved at selve kummen er monteret den rigtige vej dvs. langskibs så det lettere kan bruges under sejlads. Ellers er rummet klassisk indrettet med vask i hvid glasfiber og med skab både over og under vasken. Efter testen er Bådmagasinets konklusion positiv: Lægger en familie vægt på andet end opholdet i havn, så er Impala 31 et rigtigt godt bud. Den er nemlig et hurtigt sejlende kvalitetsprodukt, der giver danske værfter som X-Yachts og Luffe-værftet værdig konkurrence. Men ring til Tuco, de giver nok en prøvetur!

Impala 31
Konstruktion: Bjørn Jensen
Længde 9,25 m
Vandlinie 7,5 m
Bredde 3 m
Dybgang 1,78 m
Vægt 3300 kg
Kølvægt 1300 kg
Kølmateriale jern og bly
Kølprocent 39 
Rig og sejl: 9/10 rig fra Nordic Mast. Storsejl 27 kvm. Fok 20 kvm. Spiler 65 kvm
Køjer 5-6
Motor 9 HP Yanmar
diesel med sejldrev og foldepropel
Vandtank 80 l
CE-godkendelse Kategori A
Pris, standard 605.000 kr.
Værft: Tuco Yacht Værft, Faaborg,
tlf.70 20 38 98. Internet: tuco.dk


 Båddesigner: Opdateret ror og køl giver flere hestekræfter
En halv knob mere på kryds, mere oprejst sejlads og mere løft til luv på kryds. Det er resultatet hos Impala 31, der har fået ny moderne køl og ror, tegnet af Lars Olsen, tidligere America’s Cup-designer. Kølen er gjort 25 centimeter dybere, noget slankere og med skarpe agterkanter på tre milli-meters bredde, så vandet slipper let. Tidligere sad en traditionel elipse-køl på båden, hvilket var almindeligt i 80’erne.
Den nye kombikøl, er med jernskaft og blytorpedo i bunden. Tyngdepunktet er rykket 15 procent længere ned og sidder totredjedele nede på kølen, der har samme vægt som før, men med mindre våd overflade. Toppen af kølen, hvor den fastgøres til skroget, er udformet med en flange, som sikrer bred og stabil påboltning.
Både forkant og agterkant er rejst mere op, så kølen har mere effektive strømninger om sig.
Lars Olsen opfordrer flere bådejere til at skifte køl og ror:
”En køl er som et sejl, der løfter båden på kryds, præcist som en svæveflyver har lange dybe vinger. Mange både fra 70- og 80’erne kan uden stort besvær øge sejlegenskaberne med moderne kombikøl og ror. Designet var ikke højt prioriteret den gang. En sådan operation koster cirka 50.000 kr. Mange af kølene fra den gang er tilmed skæve og bulede og uden et skarpt slip,” siger Lars Olsen. Selve køldesignet koster 12.000 kr. Planformen på Impala 31’erens glasfiberror er gjort mere tidssvarende med svagt buet underkant, som ender i en spids. Toppen af roret går helt op og følger bådens bund, for at holde på optimal strømning i toppen af roret. Roret er gjort lidt højere og samtidig smallere, men dybden er af praktiske hensyn holdt på 80 procent af kølens.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer