Grand Soleil 34,1

17-07-2002 15:05 Hans Henrik17 Jul 2002 13:05 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Sejloplevelsen er stor og delikat, når man befinder sig ved rorpinden i en moderne båd, der kun skal have 3 sekundmeter luft for at gøre 5 knob. På stram bidevind og frydefuldt tæt til vinden. Når samtidig den nye italienske Grand Soleil 34,1 føles let at finde sig til rette med og nærmest selv viser rorgængeren vej til den perfekte vindvinkel,
så må den italienske ordbog frem:
Molto simpatico.
Grand Soleil'en ligger tilfældigvis i havn ved siden af raceren Mumm 30, og der er ingen tvivl om, hvor konstruktøren Allessandro Vismara har hentet sine forbilleder. Den skarpe stævn, der næsten er en smule hulkindet i vandlinjen for at give vandet den helt rigtige indfaldsvinkel, og den stejle stævnlinje, der giver et kækt udseende, er meget tæt på hinanden. Men Grand Soleil'en har ikke Mumm-racerens enorme bredde agter og ligner nærmere en nogenlunde slank, lidt traditionelt designet turbåd uden andre knæbøjninger for nutidens tendenser end de skrapt afhuggede stævne. Men dér tager man grundigt fejl. I weekenderne før og efter prøvesejladsen vandt Grand Soleil 34,1 både Jameson Whiskey Cup og Mumm Cup i Øresund.
Vi må dog straks gå til bekendelse og indrømme, at vi kun har sejlet Grand Soleil'en i den nævnte vindstyrke, men letvejrsegenskaberne plejer at være et godt fingerpeg for en sejlbåds fartpotentiale. Ellers taler kapsejladsresultaterne ret godt for sig selv i de to Øresundssejladser, hvoraf den første blev sejlet i op til 8 sekundmeter.
Tursejlere må vælge
kapsejladshimlen fra
Den prøvede version er en kapsejladsversion med 45 cm højere mast end standard samt blykøl frem for standardbådens jernkøl, med samme vægt. Man har dog ikke valgt et racingskrog, som værftet også tilbyder med kulfiberopbygning og fravalg af nogle tunge ting i apteringen, som reducerer vægten med 400 kg. Prøvebåden var desuden ekviperet med nye mylarsejl fra Preben Kristensen, Sejlsnedkeren i Horsens, som absolut er medvirkende til at fremhæve bådens potentiale.
Lad os lige dvæle ved sejlene et øjeblik. De viser bådens soleklare potentiale, men perfekte kapsejladssejl er ærlig talt en uhåndterlig størrelse for en tursejler. Når man skal være to mand om at sætte Mylar-genua i headfoil og lige så mange om at rulle den pænt sammen igen, så går undertegnede ærlig talt i sort.
Tursejlere må nok forberede sig på at vælge kapsejlads-himlen fra, men har heldigvis ikke svært ved at få syet glimrende rulle- og lazyjacksejl, som stadig udnytter bådens potentiale i høj grad.
Kapsejladsversionen her slører billedet af standardversionen en smule. Men det lyder plausibelt, at en
45 cm lavere standardmast nogenlunde balanceres opad med en køl af jern i stedet for bly, når dybgangen er næsten den samme. Det giver en besparelse på ca. 45.000 kr., men så kan man naturligvis ikke regne med de samme fint tunede fartegenskaber.
Blykølen på testbåden er for øvrigt usædvanligt smal, hvilket gør det så meget mere forunderligt, at båden er så let at styre godt på kryds med, specielt når prøvebåden tilmed havde et endnu uløst problem med rorlejerne.
Indretningen er et velkendt tema
Under dæk træder man ned i et nostalgisk rum med en indretningsplan, som sejlere har set mange gange før: Pantry og navigationsplads til bagbord og styrbord, to langsgående køjer med et bord imellem, langsgående skabsrække i hver side. Vi mødes af en meget solidt udseende finish på apteringen med tykke håndlister og tilsvarende kanter på apteringen. Der er en udmærket agterkahyt ind under cockpitbunden og toilet agterude, og en tilsvarende god forkøje med både rimelige voksenmål og omklædningsplads i stævnen.
Indretningen røber bådens relativt beskedne mål - i dag må en 34-fods siges at være en mindre båd - men kun i rummene for og agten for salonen. Her svipper bådbunden op og driller fodrummet, men ikke mere, end det er til at leve med. Navnlig når man overvejer alternativet, der må være en højere overbygning og hævet dørk. Grand Soleil'en er en relativt lav båd, hvilket glæder øjet, men der er trods alt voksen hovedhøjde i salonen.
Glasfiber-bundstokke U-jern og stringere
Konstruktionsteknisk virker Grand Soleil 34,1 både kompromisløst tegnet og samvittighedsfuldt bearbejdet. Man kommer aldrig i tvivl om, at der er stræbt efter gode sejlegenskaber. Det vidner f.eks. også den gennemgående mast med dens medfølgende kondensproblemer om. Dykker man lidt mere ned i konstruktionen, henter skroget styrke fra en kraftig bundstok-konstruktion i glasfiber, som aldrig rigtigt har vundet indpas i skandinavisk bådebyggeri, men som efterhånden var været i brug så længe, at vi må begynde at fæste lid til den.
Kølboltene står ikke i bundstokkene, som vi bedst kan li' på vore breddegrader, men i bunden. Her demonstrerer Grand Soleil-værftet dog lidt af samme skepsis over for denne indfæstningsmetode som skandinaver, for kølboltene står i en stribe veldimensionerede, tværgående U-jern på den meget flade bund, hvormed man på en lidt ubeslutsom måde faktisk nærmer sig X-Yachts årtier gamle princip med bundstokkonstruktion af jern.
Grand Soleil'ens konstruktør slår sig dog ikke til tåls med dette. Ribbekonstruktionen fortsætter op ad skrogsiden, med afstivende funktion i form af et stort hovedspant, og som støtte for køjebundene. Dertil er selve skroget forstærket med en stringer i næsten hele skrogets længde, der bl.a. benyttes som indfæstning for røstjernene.
Fart eller badefjas
Cockpit og dækslayout er meget rent og ligetil med pænt dimensionerede side- og fordæk, takket været en behersket overbygning. Cockpittet er veldimensioneret til aktiv sejlads, og dermed ikke for bredt, og det er bygget helt ud til agterspejlet.
Her kommer vi dog lidt i pladsnød på grund af rorpinden, som ganske vist er noget kort, men alligevel snupper næsten halvdelen af cockpitlængden. Til gengæld har man reddet noget plads ved at flytte løjgangen helt om på agterspejlet. Det giver god kontrol med sejlet, men sandelig også et ordentligt langt storskøde. Her ville det danske togears Easy-skødesystem fra Sophus Berendsen nok være en god ide.
Helt agterude løber vi ind i én af bagsiderne ved det afsnuppede design. Badeplatformen er kun blevet til en afsats, man kan tage udspring fra.
Fart eller badefjas, her bliver det spørgsmålet om at vælge.

Grand Soleil 34.1
Konstruktion Allesandro Vismara
Længde: 9,99 m
Vandlinje: 8,87 m
Bredde: 3,27 m
Dybgang: 1,98 m
Vægt/kølvægt: 4700/1700 kg
Kølprocent 36
materiale: bly
Rig og sejl, test:
Storsejl 30,9 kvm
genua 41,2 kvm
fok 27,5 kvm
spiler 113 kvm
Motor: 18 hk Volvo diesel
Brændstof: 80 liter
Vand: 180 liter
CE-godkendelse: Kategori A
Værft:
Cantiere del Pardo, Forli, Italien
Pris:
Standardbåd ab værft
med standardsejl: 834.541 kr.
Blykøl 39.132 kr.
Racing rig 6.200 kr.
Foldepropel 7.513 kr.
Transport 51.300 kr.
Bundbehandling,
rigning og


Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer