Hanse 371

17-07-2002 Hans Henrik17 Jul 2002 10:19 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Hanse 371 er en splinterny sejlbådskonstruktion, udført sidste år på den velrenommerede tyske tegnestue Judel og Vrolijk. Det er for en gangs skyld nødvendigt at understrege som indledning, for hvor flot båden end præsenterer sig med sin mørkeblå skrogfarve, ligner den umiskendeligt noget, man har set før. Man kan bare ikke rigtigt pege på, hvad. Når man får rattet i hånden og drager deruda' i 10 sekundmeter luft, er den samme fornemmelse til stede. Man føler sig straks vel tilpas og tryg ved båden og synes man har sejlet den før, men hvor?
Svaret er enkelt. Hanse- værftets ejer, Michael Schmidt, ønskede en nykonstrueret, velsejlende turbåd, men med en behersket og traditionel linjeføring over vandlinjen. Michael Schmidt er ikke nogen hr. hvemsomhelst i tysk sejlsport. Han er gammel Admirals Cup- skipper og har haft et langvarigt samarbejde med Judel og Vrolijk, hvormed der har foregået nogle ganske kvalificerede samtaler omkring Hanse 371. Så når man føler at have mødt og sejlet den båd før, må det være et kontant udtryk for, at bådens fædre har ramt plet med deres intentioner.
God stabilitet og mange hestekræfter i riggen
Tyske bådes sejlegenskaber har altid haft svært ved at leve op til kræsne danske sejleres smag, for de har repræsenteret alt fra de rene rædsler til typisk industrielt fremstillede både, der let kan savne den sidste fingerspidsfølelse og personlighed.
Judel/Vrolijk har givet Hanse 371 de bedste betingelser for at bejle til en kræsen dansker. Den har en pæn kølprocent på 38, som er bedre end på papiret, for der sidder blyballast i bunden af den 1,98 meter dybe køl, ligesom en god bredde på 3,55 meter bidrager til stabiliteten.
Oven over dette står en velvoksen rig17,3 meter over vandlinjen, med 60 kvm sejl i krydsstellet, hvilket giver godt potentiale uden at være overdrevent. Vi bider også mærke til, at båden har en ganske lang konstruktionsvandlinje i forhold til totallængden, idet den næsten ikke har nogen overhang.
Sejlsætningen er hurtigt klaret, for det 35 kvm tyske East Sail storsejl, som er standard, har gennemgående sejlpinde med kugleleje-vogne på masten, og Dan-Sails rullegenuaen kommer ud af sig selv.
Den sejler hurtigt på alle kurser
Vi sejlede i ca. 10 sekundmeter luft med solide pust til 12 og lagde ud med at stikke storsejlet det første af to hurtigreb, men førte fuld 40 kvm genua. Med denne sejlføring gik Hanse 370 godt 40 grader til vinden og sejlede glimrende bidevindfart på 6,5 knob. Båden føles hurtig på alle kurser, for farten steg til 7 knob allerede på en stram foran for tværs og øgede til 7,5 knob på halvvind. Og den blev ved at sejle hurtigt med mere slæk på skøderne, 7,4 knob på agten for tværs, hvorpå farten faldt jævnt til 6,7 på plat læns. Den meget lange vandlinje og den stejlt afskårne hæk krævede opmærksomhed, men ligesom ved andre vellykkede moderne konstruktioner af typen slippes vandet næsten perfekt.
Hanse 371 er ikke nogen let båd, men accelerer pænt efter stagvendinger og på pust, hvilket forstærker fornemmelsen af et vellykket, letdrevet skrog.
Styringen er glimrende. Ratstyringen giver god kontakt og kontrol med båden på en måde, der er i harmoni med den turprægede fremtræden.
Håndteringen af båden går generelt fint, og selvom prisen er lav, er udstyrsniveauet højt, begyndende med Harken selvskødende spil. Testbåden var rigget som tursejler-version med storsejlet skødet på en kort løjgang fremme foran kahytslugen. Det giver som bekendt et dejligt cockpit, frit for ting, man kan snuble i, men til gengæld sidder storskødet uden for rorgængerens rækkevidde, hvilket jeg mener er en klar mangel. Båden er dog på forhånd bygget til at rigges med en længere bom og en rigtig løjgang, forsænket i niveau med kistebænkene. Det vil give bedre sejlads og en tilfreds rorgænger, for med bedre kontrol med storsejlstrimmet er der mulighed for at udnytte bådens åbenlyse fartpotentiale.
Her er der blevet plads til det hele
37 fod er en dejlig størrelse sejlbåd, for her føler man, at der er blevet plads til det hele. Der er gode, rolige dimensioner på både kahyt og cockpit, brede sidedæk at færdes på, og den har rolige skrogbevægelser.
Under dæk er den faktisk en overraskelse, for der er masser af plads og masser af hovedhøjde, hvor det er nødvendigt. Salonen er flot udlagt med et godt areal omkring kahytsnedgangen og det rummelige pantry, der standard er udstyret med gasovn og køleboks med kompressor.
Indretningsplanen er tidstypisk med en stor u-sofa i styrbord, overfor to "direktørstole" med bord imellem i bagbord, hvor der også er kortbord og elpanel. Forude er der en ganske rummelig kahyt med hhv. skab og skuffearrangement i hver side, agterude er der i denne version én dobbeltkøje i bagbord, mens styrbords side er indrettet med et sjovt "vådrum" med adgang til en enorm styrbords kistebænk, og hvor man både kan tage brusebad og tørre vådt sejlertøj etc. Kombinationen forekommer glimrende, for den sikrer, at man altid har et pænt toilet!
Indretningen er udført af en ekstern designer, der har introduceret kunstlæderstoffet alcantara til sejlbådsverdenen og er vild med tykke lag lak. Resultatet er flot, anderledes og med en drejning til det eksotiske med f.eks. dørfyldninger i skabene, der er af stoleflet. Det skarpe øje ser nu, at værftet er blevet meget bedre til at kombinere det højglanslakerede snedkerarbejde med værftets egen finish på garneringer etc., der nødvendigvis må færdiggøres nede i båden.
Mere badeplatform udbedes , tak!
Hanse 371 forekommer at ligge i en størrelse, hvor man får en god fornemmelse af, at et rutineret ægtepar kan sejle den uden problemer. Under testen fik vi dog et hidsig havneanløb med 10 sekundmeter sidevind ind på en ubeskyttet havneplads, og det var noget af en håndfuld for to rutinerede sejlere, og havde sikkert også været det for tre. Måske ville en bovpropel være en investering, der kunne lette trykket overfor sådanne eventualiteter. Der burde være plads til det i budgettet, for Hanse'n er en ganske billig båd efter sins tørrelse og udstyr.
Man må forresten ikke overse, at Hanse 371 også er en ganske "stor" 37-fods, idet den er skåret lidt brutalt af i enderne. Mange andre konstruktører kunne sagtens have fået et 39-40 fods skrog ud ad 371'eren med en spids, firser-romantisk overhængende stævn og en rummelig, flot svunget badeplatform i stedet for den "brusekabine", der tilbydes her. Det er faktisk den eneste mangel, jeg kan se ved båden, men den er heldigvis nogenlunde heldigvis let at rette. Der er god erfaring i bådebranchen for at lave en velformet badeplatform som tilbehør.

Hanse 371
Konstruktion Judel/Vrolijk
& Co., Bremen
Længde: 11,25 m
Vandlinje: 9,85 m
Bredde: 3,55 m
Dybgang: 1,98 m
Vægt: 5950 kg
Kølvægt: 2245 kg
Kølmat./% bly/jern: 38 %
Mastehøjde
over vandl.: 17,30 m
Sejl og rig:
Storsejl med gennemg.
sejlpinde og to
hurtigreb 35 kvm
Rullegenua: 40 kvm
Sel

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer