Test af brugte Sejlbåde | Beneteau Oceanis Clipper 393

Beneteau Oceanis Clipper 393

08-07-2002 16:47 Christina08 Jul 2002 14:47 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Plads, plads
og atter plads



Beneteau Oceanis Clipper 393 en af de billigste og mest rummelige sejlbåde i sin størrelse. Man betaler en pris i fravær af raffinerede sejlegenskaber, men vi tror mange er parat til at betale den.


Denne båd er beregnet til det nye publikum, der i stigende grad føler sig tiltrukket af fritidssejlads. Beneteau 393 Oceanis Clipper er for sejlere, der prioriterer beboelsesforhold og komfort så højt, at sejlegenskaberne ikke længere står øverst på listen.
Beneteau'en repræsenterer en anden verden inden for sejlsporten, og den opleves som et kultursammenstød for den sejler, der føler sig hjemme i klassiske og moderne hurtige sejlbåde. Beneteau'en opleves som resultatet af en slags overbuds-politik med sin ubeskedne udnyttelse af pladsmulighederne og tilbud om komfort. Sådan virker den på en sejler, der er opvokset med princippet, at først kommer sejlegenskaberne, så sejlegenskaberne og sejlegenskaberne, og derpå er man nærmest stolt over, hvor lidt man kan nøjes med af plads og faciliteter.
Man kan næsten ikke forstå sådan en type båd, men glemmer, at der gennem en generation har været tusinder af sejlere, som har tøffet rundt i f.eks. en LM 27 motorsejler og været lykkelige ved det. Vi har blot ikke hørt så meget til dem, for det var aldrig dem, der kom hjem og havde udført de drabelige sejlerbedrifter. Sejlsportens tavse, måske fremtidens flertal. Dem er den båd bygget til. "Vil du sejle hurtigt, har vi jo First-serien," siger de hos Beneteau.
Beneteau Oceanis i Clipper-versionen er en udstyrsversion så komplet, som man næsten kan forlange det. Den er fra værftet udrustet med rullegenua og storsejl med to hurtigreb og lazy-jack, elektrisk ankerspil, fendere, fortøjninger, elektrisk køleboks og 220 V landstik. Den er sejlklar, bortset fra, at man skal komme med sit eget navigations- og køkkengrej, sejlertøj og diverse fornødenheder til overnatning.

Bredt og praktisk
indrettet cockpit
Det umiddelbare indtryk er ret overvældende. 393'eren har et meget højt fribord og er "fyldt" med overbygning, som rækker ganske langt frem på fordækket, ligesom der ikke levnes overdrevent meget plads til sidedæk. Den har et rummeligt, bredt cockpit med gode bænke at sidde på nede i cockpittet, plus brede cockpitkarme af sportsligt tilsnit, der også udgør en god siddeplads. Cockpittet er let at færdes i, fordi storskødet traditionelt for denne type turbåde er flyttet frem foran skydekappen, og under sejlads er det meget forsynligt udstyret med en profil i bunden, som man kan støtte fødderne på under krængning.
Vi sejlede versionen med to agterkahytter, som kun levner plads til et par ret flade stuvepladser i kistebænkene, som dog var rummelige nok til, at én kunne tage alle bådens seks fendere. Agterude bag rorgængeren har 393'eren dybe stuverum i hver side, som går helt ned til bunden. De bliver noget svære at udnytte, og kalder klart på en gør-det-selv indsats fra en iderig skipper.

Vandrette tagvinduer og
dækssalon-fornemmelse
Under dæk overvældes man af plads og lys, for 393'eren er ødselt udstyret med luger og oplukkelige koøjer. De suppleres af tre vandrette vinduer forrest i salonen, som lukker masser af lys ind over sofagruppen. Udefra set skaber vinduerne en illusion af, at båden har dækssalon, hvad den dog ikke har. Man sidder traditionelt, dybt nede i båden, uden dækssalonens mulighed for at overskue havnen fra sofapladserne.
Den knap fire meter brede båd giver en meget stor og rummelig salon, som har over to meter ståhøjde overalt. Den er klassisk indrettet i stil med mange franske charterbåde, med et stort, rummeligt langsgående pantry i styrbord, med en ret stor spisegruppe i bagbord med u-sofa og en fritstående bænk omkring salonbordet. Salonen byder på et veldimensioneret navigationsbord i bagbord og toilet med bruser i styrbord.
Pladsforholdene i de to dobbelte agterkøjer findes knap bedre i køjerum af denne type. Der er god gulv-plads bag kahytsdøren med et rummeligt skab og en ød-selt bred køje at kaste sig på. Forkøjen er uden konkurrence bådens mest charmerende rum, skønt den er lidt presset, hvis den skal betragtes som "owners cabin". Køjen er kun en halvandenmands, når man ser bort fra unge og nyforelskede, men rummet er dejligt med den lille siddeplads i styrbord, ligesom man i stævnen har bådens bedste toiletrum. Selv her forude lønner det høje fribord og den langt fremadtrukne overbygning sig. Der er voksen ståhøjde på 1,90 meter, hvor resten af båden har 2,05 meter.

Spanterne er lamineret
ind i skrogbunden
Bådens opbygning er er noget speciel, set med skandinaviske øjne, idet skroget og alle dets afstivninger er lavet af glasfiber. Skroget er afstivet med langsgående stringere indstøbt i skrogsiden, som bærer røstjernene, og har store spanteprofiler af glasfiber i bunden, der både er limet og lamineret fast indvendigt i skroget. Denne opbygningsform har Bene-teau arbejdet med i over 15 år, så metoden må forventes at være gennemarbejdet.
Apteringsarbejdet af kirsebær er umiskendeligt samlebåndsarbejde, hvilket skal forstås sådan, at kvaliteten er jævn og upåklagelig, men uden personlighed og finesse. De moderne franske både er bygget uden særlige hensyn til den maritime stil og tradition, som vi kender. Når alle apteringens luger lukkes med plastic-smæklåse på en dyvel af træ, så er det lige før man tvivler på, man befinder sig i en båd.

Lavt sejlplan giver
nem håndtering
Sejlmæssigt er 393'eren bevidst holdt tilbage i svær-hedsgrad og dermed præstationer. Den mønstrer et sejlareal, som man sagtens kan møde på lettere og sportsprægede både omkring 36 fod, men så er masten op til to meter højere. Denne neddrosling giver en relativt nem håndtering af Beneteau 393. Værftet har virkelig løst problemet med storsejlskødningen fremme på overbygningen foran skydekappen, for selvom armen er næsten reduceret til det halve i forhold til en traditionel skødning, er udvekslingen på både storskødet og løjgangen tilpas stor til en helt tilfredsstillende funktion. Genuaen køres helt agterude ved siden af rorgængeren på veldimensionerede spil og kræver heller ikke de helt store kraftudfoldelser. Med velfungerende rulleforstag og et godt rebesystem i storsejlet med lazyjacks og en god lazybag kan sejlhåndteringen næppe indrettes mere praktisk.

Den er hurtigst i
8-10 sekundmeter
Sejlindtrykket præges naturligvis af det beherskede sejlareal i forhold til størrelse og vægt, samt skrogets fyldige dimensioner. Vi testede Bene-teau 393 Ocean Clipper under vanskeligst tænkelige forhold på Middelhavet med en kombination af en stor, "gammel" dønning, der var pyntet med krapsø. Båden sejlede hurtigst for fulde sejl i 8-10 m/sek, men krængningen gjorde også klart, at den lave kølvægt faktisk krævede rebning for at bevare komfortabel sejlads.


Beneteau Oceanis Clipper 393<br />
<br />
Konstruktion: Berret-Racoupeau Yacht Design<br />
Skroglængde: 11,62 meter (total 11,98 m)<br />
Vandlinje: 10,53 m<br />
Bredde: 3,97 m<br />
Dybgang: 1,90 m<br />
Vægt/kølvægt: 8000/2200 kg<br />
Kølprocent/materiale: 27,5/jern <br />
Opbygning: Skrog i massivt glasfiberlaminat, dæk/overbygning glasfibersandwich med balsa. <br />
Rig og sejl: Mastehøjde 15,7 m over vl. Storsejl med gennemg. sejlpinde og to hurtigreb, 32 kvm, Rullegenua 43 kvm. <br />
Motor: 50 hk Volvo Penta MD 22 D, fast propel.<br />
Brændstof: 150 l<br />
Vand: 500 l<br />
CE-godkendelse: Kategori A<br />
Værft: Bénéteau, Frankrig.<br />
Import: Shipman-Jensen Både, Ishøj, tlf. 43 54 25 11.<br />
Pris: 1.075.000 kr. Lev. ab værft, Transport: ca. 35.000 kr.<br />
Primer og bundmaling: 23.000 kr. <br />
Søsætning og rigning: 15.000 kr.<br />
<br />
Standardudstyr: Gaskomfur med ovn. 175 liter Køleboks med kompressor, lazyjacks og lazy-bag bompresenning. To hurtigreb, rullegenua. 220 V landstrøm. Varmtvandspatron. elektrisk ankerspil, 16 kg. anker og ankerline. Fortøjninger, seks fendere.<br />
<br />
<br><br>

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer