Der er koldt på toppen! Her kunne brdr. Toft ikke leve drømmen fuldt ud. Foto: Das Büro/Dansk sejlunion.

Brdr Toft stopper på toppen

De succesfulde 49er-brødre, Emil og Simon Toft, melder chokerende ud om manglende motivation og karrierestop. Sportschefen er ærgerlig over beslutningen.

12-01-2012 21:17 - Joakim RechnitzerKilde: sejlsport.dk

Noget overraskende stopper den mest succesfulde danske 49er-duo lige nu karrieren som elitesejlere. Et stop der kommer mens Emil og Simon Toft aldrig har sejlet bedre. I 2011 blev det til både EM- og VM-bronze og på den seneste verdensrangliste røg brødrene fra Skive op som verdensettere.

"Vi prøvede os frem. Vi lærte hurtigt. Vi begyndte at vinde sejladser. Vi holdt op med at have det sjovt!," skriver Emil og Simon Toft i deres blog på sejlsport.dk og fortsætter:

"Da vi tilsidesatte alt andet for at opnå succes i kapsejlads, tilsidesatte vi også mange af de ting der var en del af drømmen til at begynde med."

Som Mads og Monopolet i døgndrift
"I erkendelse af det, har vi besluttet at indstille karrieren som elitesejlere. Det var nogle vilde ord at sige til vores sejlerkammerater og det er nogle vilde ord at skrive nu. I den tid vi brugte på at træffe beslutningen har vores hoveder kørt som en udgave af Mads og Monopolet i døgndrift. Susanne Bjerrehus støtter os og synes, at vi skal følge vores hjerter. Flemming Østergaard er derimod rasende. Han mener kun det er OL guld der tæller. Hella Joof er meget i tvivl – hun vil egentlig helst bare synge en sang!"

Trist og ærgerlig sportschef
Sportschef hos Dansk Sejlunion, Thomas Jacobsen, ærgrer sig over bronze-brødrenes beslutning. Til sejlsport.dk siger han:

"Jeg er rigtig trist over deres beslutning, for de to har virkelig løftet deres niveau markant i 2011, og har været sæsonens mest succesfulde besætning. De har gang på gang sejlet flot, og resultaterne taler for sig selv med deres EM- og VM-bronze."

Læs hele brdr. Tofts blog her, samt Thomas Jacobsens reaktion på sejlsport.dk.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

20 Kommentarer

#1 - Sendt d. 01-12-2012 - Kl. 22:07 af Thomas
Respekt.......
Følg hjertet, og lad hjerne om at rydde op!
#2 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 00:35 af Charlie
Tak for en dejlig og ærlig kommentar på bloggen. Jeg har selv sejlet på elite-niveau i mange, mange år. Ja, faktisk siden jeg var 10 år gammel. Det er befriende, at andre kan gøre sig samme tanker som en selv. Det er nemlig en utrolig svær beslutning, man skal træffe.

Jeg selv træffede den nok aldrig helt, men ventede til at naturlige og udefrakommende omstændigheder traf valget for mig. Alligevel har jeg aldrig fortrudt de tusinder af timer på søen, men egentlig er det også rart at komme videre!

Held og lykke med det! I bliver glade for det - fortryd ikke.

(P.s. - Hvis det hele ikke bare er en (kidd-lignende)-and, så kunne I da lige have ventet et halvt år!)
#3 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 08:12 af Jesper Jespersen
Surt !! - men trods alt forståeligt. Livet på toppen er koldt - ingen tvivl om det, og nogen kan det, andre kan bare ikke få deres herte med.
Jeg håber at de to supersejlere i stedet vil bruge deres supertalent på at hjælpe de andre danske 49´ere frem til OL medaljen. Jeg ser det som en unik mulighed for at have en sparringspartner, der IKKE har en OL udtagelse i klemme, men "blot" kan sejle for sjov. Her kan de to brødre bidrage med noget som muligvis kan vise sig at være guld værd - i ordets bogstaveligste forstand.
Det kunne måske også være med til at give de to en helt ny glæde ved at sejle?
HUSK - det skal være sjovt at sejle, det er glæden der driver værket.
#4 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 09:24 af Lars Kiil
Hej Drenge

Held og lykke fremover, masser af sjov til jer i fremtiden....
tak for en hyggelig aften/nat Lørdag i Herning (-:

Party on
#5 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 10:25 af Nicolai
Det er da typisk dansk. Ingen nosser, ingen tro på målet. Sikkert en forfærdelig masse spildte støttekroner. Viser med al tyudlighed tåbeligheden i dansk sejlsport.
#6 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 11:07 af Bent
# 5

Det eneste her der er typisk dansk, er dit indlæg og din tilgang. Jeg gætter på du til dagligt er et behageligt, varmt og empatisk menneske :) kys og kram
#7 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 11:09 af Bent
Det sidste, og vigtigste, kom så desværre ikke med... Men stor respekt til Toft! Det kræver nosser at træffe sådan en beslutning, og i har om nogen opnået success i sejlsport, det kan ingen tage fra jer! og så skide være med en medalje fra eller til :)
#8 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 19:45 af bo lindegaard
synd at i ikke giver de andre 9èr kamp til stregen mod OL...men total respekt for jeres beslutning
#9 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 19:58 af Poul J.
Mon ikke også Warrer og Hansens dårlige karma har smittet af på beslutningen?
Nu er det så anden gang, at Warrer har problemer med udtagelsen til OL, og det ser
ud til, at han ikke skyer noget middel for at fremme egne interesser - PINLIGT.
#10 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 20:06 af Selvransagelse i DS
Denne beslutning viser endnu en gang hvor elendig DS behandler sin talenter og super sejlere. Brødrenes beslutning er bare endnu en i rækken af dygtige sejlere som til trods for talentet og resultaterne på plads ikke finder vilkårene for sejlads under DS vinger attraktive nok til at det er arbejdet værd. Forholdene fra talent til OL medalje kandidat har været for dårlige, og selv når resultaterne er på plads udtaler landstræneren sig ikke objektivt men i stedet negativt om deres kamp i protestlokalet mod Warrer. Grundfos støtte og fuld Team Danmark opbakning til Warrer gør givetvis at med det ringe udspil landstræneren stiller Brødrene i udsigt er der ingen anden vej end at true med at afslutte karrieren før medaljerne er høstet. Endnu et kæmpe talent er tabt for dansk Sejlsport. Sportschefen bør træde tilbage hvis ikke han kan fastholde de bedste sejlere!
#11 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 20:06 af Jesper Jespersen
@poul J. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du lige kæder dette sammen?
Brd. Toft nedlægger en protest mod Warrer/Hansen - det er vel OK, og de vinder protesten - OK.
At det skulle påvirke de selvsamme brødre, så de stopper deres OL satsning - Hmmmm - hvem lagde protesten, og hvem fik ret ? Det burde vel kun give dem mere blod på tanden !!
Du burde læse deres indlæg igen, og prøve at forstå deres reelle grund til at stoppe, nemlig den at glæden ved at sejle er forsvundet - ikke noget med at de føler sig dårligt behandlet eller lignende.
Medmindre du har inside information, så har jeg meget svært ved at se hvorfor at Warrer/Hansen skal hænges ud i denne situation - det har ifølge de to brødre intet med sagen at gøre.
#12 - Sendt d. 01-13-2012 - Kl. 20:15 af Jesper Jespersen
Anonyme tøsedrenge - kom nu ind i kampen, og vis at i tør stå ved jeres meninger.

Det er tyndt at man ikke tør stå frem og vise at man har en mening, når der skal navn på.

At sportschefen skulle have støttet den ene part frem for den anden til VM er noget sludder - han udtalte at han var "pisse træt af situationen", og det kan man vel heller ikke fortænke ham i, da han havde mulighed for at inkassere TO medaljer i 49´er, og pludselig fik mulighederne barberet ned til 1.
Husk at hans succes udelukkende bedømmes på antallet af medaljer ved de store mesterskaber - det er dem der tæller, når der skal skaffes penge. Havde der ikke været denne protestsituation, så havde Danmark måske stået med 2 medaljer i samme olympiske klasse, og mon ikke det så havde været noget lettere at hente sposorpenge/team danmark penge? jeg kan godt forstå at han var "pisse ærgelig"
#13 - Sendt d. 01-14-2012 - Kl. 22:50 af Peter Johansen
Det er så top useriøst. DS, Torm og TDK har støttet dem hele vejen og så kvitter de på halvvejen - de skulle betale en del af støtten tilbage. Totalt useriøst
#14 - Sendt d. 01-15-2012 - Kl. 10:46 af Den gnavne ingeniør
Juhu for dansk sødsuppe. "Følg hjertet", "stor respekt" osv. Smækforkælet dansk mentalitet. Toft'erne skal natuligvis vælge selv, hvad de ønsker med deres liv, men man vælger MELLEM kampagnerne ikke midt i dem. Hallo brødrene Toft! I havde påtaget Jer et ansvar og fik støtte, og jeres beslutning er et klokkeklart svigt. "Vi har det ikke sjovt længere" - buhuh! Det er nok set før i konkurrencesport eller på ledelsesgangene i svære tider, hvor kærligheden ikke strømmer dig i møde. Lev med det til du ikke vil længere, men timingen for din exit skal passe ind i sammenhænge større end din egen lille fornøjelse. Hvadend I skal arbejde med nu, så sigt ikke efter at få for meget ansvar hængt på skuldrene.
#15 - Sendt d. 01-15-2012 - Kl. 12:28 af Jesper Bjørk
@ Den gnavne ingeniør.

At du ikke kan respektere personer der fravælger den overfladiske og illusoriske tilværelse, kan med din tilgang til tilværelsen, ikke undre.
Måske du en dag selv vil stå i den samme situation som Brødrene Toft stod i, da de måtte arkende, at der er andet her i livet end egoisme og selviscenesættelse.
Jeg vil tro de har erkendt, at de kun var et offer for deres behov tilfredsstillelse og at de ikke længere vil være marionetdukker for trænernes og miljøets ambitioner.
De vil sejle og gerne kapsejlads som autentiske personer - ikke som de smarte, de hurtige, de stærke som DSs sportschef har udtrykt sig.
#16 - Sendt d. 01-15-2012 - Kl. 16:57 af Thorbjørn Schierup
Er ved at være træt af folk, der kommer med sure og negative bemærkninger når de dybest set ikke aner noget som helst om hvordan tingene fungerer. Det er næsten udelukkende Tofts skyld at der kan eksistere et sejlerlandshold i samme stil som i 2011. Når TD uddeler støtte er det næsten kun på baggrund af resultater til VM. Derfor har Toft om nogen været deres økonomiske støtte værd.
Tak til Toft for de x antal millioner de har skaffet til sejlerlandsholdet til den nye sæson 2012.
Vh Thorbjørn Schierup
#17 - Sendt d. 01-16-2012 - Kl. 00:25 af Den gnavne ingeniør
@ Jesper Bjørk. Jeg synes vist, at jeg gav udtryk for at valget stod brødrene frit, men havde ”lissom” visse reservationer mht. timingen. Tro mig, jeg har stået i situationen. Du derimod, har vist aldrig været i nærheden af et sted med forventninger, pres og ansvar. Peace!
@ Thorbjørn Schierup. Er ked af, at du bliver træt. Bare TD ikke bliver lige så træt over at deres støttekroner opleves som en slags velfortjent belønning for nogle fine VM resultater, der så udbetales for at fortsætte sejlerlandsholdet. Vi sejlere tror vi er verdens midtpunkt (med Lassen som den brølende alpha han i spidsen). Alle andre synes kun det er lidt fedt med sejlsport til OL, når vi her kan levere varen. Tror du TD, Torm og eventuelle potentielle sponsorer vil være helt ok med at se gode bud på OL-medaljer dropper ud lige før det tidspunkt, hvor man muligvis får et godt ”afkast på investeringen”. Jo, jeg tror dybest set jeg aner noget om hvordan tingene fungerer.
#18 - Sendt d. 01-16-2012 - Kl. 09:11 af Jesper Bjørk
@ Den gnavne ingeniør

At du skriver som anonym er jo et udmærket udtryk for din habitus. Da jeg skrev mit første indlæg som respons på dit, tænkte jeg om den person der dækker sig bag anonymitet også i sin dagligdag kommer med nedværdigende personlige ytringer om sine kolleger under anonymitetens dække.

Så derfor kære skvat – du repræsentere nøjagtig det sladrende småbetændte miljø inden for elitesejlsporten som ikke bare brødrene Toft, men også andre sejlere er så trætte af.
#19 - Sendt d. 01-16-2012 - Kl. 09:53 af Den gnavne ingeniør
@ Jesper Bjørk. Ren børnehave det her. Prøver at korrigere dine vildfarelser en sidste gang. Anonymitet: Mine holdninger er hverken mere eller mindre værd, hvis du kender min identitet. Prøv at læse hvad jeg skriver og tag stilling til argumentets vægt. Det er ikke i orden at være anonym, når det man bringer til torvs ikke kan vurderes/efterprøves uden kendskab til afsenderen – men det er så ikke lige just det vi er ude i her, vel? Nedværdigende personlige ytringer: Spar mig! Har ikke leveret en eneste. Det ville være en upassende personlig ytring at sige, at brødrene ser lidt småfede ud, eller er grimme eller uintelligente. Jeg har udtrykt kritik over deres valg, hvilket man godt kan tillade sig når man har stukket snudeskaftet frem og meldt sig under fanerne. Kan du forstå forskellen? Skal du hjælpes mere, så kan man sige at udtrykket "skvat" er en nedværdigende personlig ytring. Småbetændt miljø indenfor elitesporten: Hvis du må vide det, så er det længe siden jeg var der. Måske var det mindre ”betændt” på det tidspunkt? Man diskede ikke en landsmand for en tvivlsom 18.3 i hvert fald. Nu til dags sejler jeg ikke race mere, men ser scenen på afstand fra erhverslivet.
#20 - Sendt d. 01-17-2012 - Kl. 10:51 af jeppesen
Jeg har fulgt jer helt fra optimisttiden og I slutter med noget af det højt opnåelige. Respekt!!! Man skal følge sin egen motivation og ambition og ikke andres, selv om der stadig er nogen der tror at man kan betale sig til en medalje....
 
 

klikpcklikta

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Topdanmark - Bådforsikring til fast lav pris
Reese Marin  40 år med både - dit sikre valg !
Marinelec.dk – Henning Wermuth / Marine Electronic