Vejret spiller ofte sejlerne et puds. For to år siden meget luft (se foto) - sidste år tæt tåge, men ifølge DMI skulle det blive flot sejlervejr i år. Foto Per Heegaard

Bagsiden: Mine våde drømme

Op mod 150 besætninger på startlinjen, søndag den 7. oktober til Mumm Stelton Cup er jo nærmest grænseoverskridende. Ud fra min beskedne viden er det så årets største sportslige begivenhed, efter Palby Cup blæste bort i sommers.

05-10-2012 06:20 - Af Nicolai Lassen

Hvorfor kan de i Vedbæk få næsten 1.000 sejlere mobiliseret når de traditionsrige storbåds DH sejladser er dødende?

Vedbæk Sejlklub er hverken blandt Øresunds største, endsige blandt de mest aktive. Alligevel lykkedes klubben, år efter år med dette dagsarrangement, altid 1. søndag i oktober. Under forskellige navne er arrangementet løbet af stablen, lige så længe jeg kan huske og lige så sikkert som juleaften. Det aftvinger "Bagsidens" fulde respekt.

Hvorfor kan Vedbæk Sejlklub så meget, som andre sejlklubber "kløjs i"?

Indbydelsen siger jo rigtig meget, for søndag er for alle, både de rutinerede halvproffer og til de glade sejlerskole-besætninger. Sejladsen er en kombination af både distance og banekapsejlads med masser af udfordrende mærkerundinger. Det er ikke naturgivent at den hurtigste båd vinder, her giver mantraet: "Hellere lille og kvik, end stor og ....." god mening. Evnen til at sejle sammen, betyder nok meget mere end farten.

Så er det lige så vigtigt, at sejladsen overstås på en søndag, der er moleøl og hygge for alle om eftermiddagen og jævnfør programmet går alle de frivillige til fælles spisning kl. 18.00. Den slags kapsejlads kan håndteres i småstressede familiers fælles planlægning.

Der skal mange frivillige til sådan store arrangementer, også her oplever jeg Vedbæk Sejlklub gør en forskel. Både fælles spisning søndag efter strabadser, dels stor medhjælperfest efterfølgende lørdag. Kort sagt Vedbæk Sejlklub gør de mange frivillige kapsejladsens virkelige helte.

Men kunne der ikke komme endnu flere? Faktum er at antallet af både til DH-kapsejladser er støt faldende, mens det er stigende for turfelter uden DH licens. Sidste uges Øresund Rally Cuise, er da det ekstreme bevis på tesen.

Egentlig, har jeg selv under ugens bagside skrivning følt mig stadig mere fristet. Fristet til at melde mig til søndagens sejlads. Godt nok er det flydende sommerhus ikke rigtig "fit for race", men hvor der er vilje er der vel også en vej frem og glæden ved at deltage, samle en flok af de gamle drenge og sammen få en sublim legedag på Øresund er bestemt tilstedet. 

Lystløgnerne fra DMI lover jo fremragende efterårsvejr, masser af sol og luft. Alt sammen noget vi glade amatører kan håndterer, uden større risiko for liv, legeme og materiel.

Men ak!

Så hvorfor ikke Lassen, jamen undskyldninger er mange. Men en formel af slagsen er det manglende DH målerbrev. Vi har ikke brugt energi på at forny målerbrevet de seneste mange mange år, skibet er jo et sommerhus – og antallet af puder giver ingen brugbar respit. Jeg tror at mange glade sejlere som mig mister de få fantastiske øjeblikke på vandet, fordi vi først skal hele regelrytteriet igennem. Kort sagt vi gider ikke, bare fordi vi vil sejle 1- 2 kapsejladser om året.

Klippekort

Lav dog et klippekort til os almindelige sejlere, I kan sejle 3 eller 5 sejladser i en hygge klasse for os selv, lad os have det fornøjeligt ude på vandet og inde i havnen. De gode placeringer kommer vi så aldrig i nærheden af, men det gjorde jeg personlig heller aldrig – ligegyldigt hvor opdateret mit DH bevis end var.

At det kan lade sig gør beviser de nede i Roskilde fjord og på Isefjorden. Sejladsen "Sjælland Rundt på Indersiden" har flere med. Der deltager flere i turfeltet end i kapsejladsfeltet, og de samler da så mange deltagne både at der er regulær trængsel på vandet.

Et andet godt koncept er Orø Rundt ClassiC. Dem med gyldig DH bevis sejler benhård kapsejlads den ene vej rundt om øen, og tursejlere den anden vej rundt. Kapsejlerne sejler for at vinde, og tursejlerne sejler bare om at komme først. Jamen, mageløst enkelt.

Jeg er desværre ikke med på søndag! Drømmene døde ved et enkelt check i familiekalenderen. Vigtigere ting var tastet ind - mine våde drømme på Øresund må forblive drømme. Surt show, jeg vil tænke på Jer.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

5 Kommentarer

#1 - Sendt d. 10-05-2012 - Kl. 11:22 af Mads T
Rigtig god ide med et klippekort til alle os der ikke sejler andet end for hygge. Jamen i al anden sport er der Old Boys, lav dog nogen Old Boys klasser til de store begivenheder som i Vedbæk. Jeg læser at ude i provinsen gør de det, sikkert uden at fortælle DS det. Sober bagside, Lassen
#2 - Sendt d. 10-05-2012 - Kl. 12:28 af Kresten Frederiksen
Bagsiden kommer jo aldrig uden for Øresund, Synd for Lassen, for herude i provinsen har vi masser af kapsejlads, uden at belemre sejlerne med Dansk Sejlunion krav om ditten og datten. Jeg har intet mod DH reglen, så længe jeg kan sejle de små stævner lokalt, uden at skulle betale for noget regelværk, de færreste forstår.
#3 - Sendt d. 10-05-2012 - Kl. 12:59 af Henrik Pedersen
Flere sejlklubber tilbyder at tursejlerløb i forbindelse med deres stævner hvor man kan deltage uden at have båden målt ind til DH.
I Middelfart sejlklub har vi til vores sejlads også haft tursejler løb de sidste 2 år med 6 og 7 deltagere ud af over 80 deltagere. Tursejlerne stiller op uden DH målebrev, skal sejler en kortere rute og starter først. Det der er problemet er hvis man vil finde en vinder af et sådant løb, så bliver der "udregnet" et lokalt handikap, som der så skal sejles efter, hvilket ikke nødvendigvist er særligt retfærdigt.
Men grib ideen i Kjøbenhavnere og så kom i gang med at invitere turbådene ud på jeres sejladser.
#4 - Sendt d. 10-05-2012 - Kl. 20:08 af Anders Jessen
Jo flere des bedre, hvem gider og sejle mod 3 andre både. Mumm Stelton eller Gordons Gin eller hvad den hedder, er en klassiker, som bør sejles.
Ildsjæle der arrangere er et must, talte med en idag fra Nivå (Andrea X332 Nivå), der også ufatteligt som det måtte lyde :-) har fået flere på banen i år hver onsdag trods massive udmeldinger af DH mm. Måske har vi nået bunden?
Hurra for dem der gider og giver den en skalle på søen eller som frivillig selvom der er E-Løb.
ses på søndag på vandet, det bliver dejligt.
sejlerhilsner
Anders Jessen & besætning på Molich X DEN 26 Savage Rose VI
#5 - Sendt d. 10-07-2012 - Kl. 19:23 af Søren Christensen
Ja, en virkelig flot dag på vendet, med masser af dramatik og fed sejlads. Men hvor er det tåbeligt at man ikke kan nosse sig færdig til at lægge en resultatliste på nettet her fire timer efter sidste båd gik i mål. Det ødelægger helhedsindtrykket, øv.

Mvh SC...../)...../)...../)
 
 

klikpcklikta

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Gransegel
Topdanmark - Bådforsikring til fast lav pris
Marinelec.dk – Henning Wermuth / Marine Electronic