fbpx

Spar Nord Fonden hjælper LOA med støtte til nyt navigationssystem

Related Articles: De største i meget tæt race - nærmest afgjort på 'målfoto', Maritim folkefest når de bevaringsværdige skibe stævner ud, Så er armene oppe i Aalborg
Inkluder i Newsletter: Ja

Spar Nord Fonden var en trofast støtte for den tremastede barkentine LOA af Aalborg under skibets restaurering og med en sekscifret donation bakker fonden nu også op om et større projekt i driftsfasen.

"Vores mangeårige opbakning til det store sejlskibsarrangement The Tall Ships Races – uanset om det har fundet sted i Aalborg, Aarhus eller Esbjerg – vidner om vores maritime arrangement. Vi har dog også i flere omgange støttet individuelle skibsprojekter, hvor den tremastede barkentine LOA af Aalborg i særlig grad har haft vores opmærksomhed", fortæller direktør Jacob Jensen fra Spar Nord Bank, og fortsætter "Spar Nord Fonden støtter fællesskaber, der mærkes. Uanset om det gælder de mange frivillige, der er samlet om sejlads med LOA eller de endnu flere engageret på LOA Værft og i de mange arbejdsgrupper omkring skibet, gør de en forskel og det vil vi gerne støtte."

Bestyrelsesformand Per Michael Johansen fra Tall Ship Aalborg Fonden, der ejer og driver LOA, fortæller, at de 250.000 kr. fra Spar Nord Fonden er et kærkomment bidrag til et nyt navigationssystem:

"LOAs nuværende navigations- og radiosystem er forældet og lever ikke helt op til de standarder, der kræves på et moderne sejlskib af LOAs størrelse. Installationerne er fragmenterede, nogle tæt på at være forældede og installationen er foretaget i takt med, at midler hertil har kunne frigøres. Det betyder, at vi i dag har et system, hvis funktionsduelighed ikke er optimal og de forskellige systemer udveksler ikke altid den nødvendige information automatisk. På et skib som LOA, der opererer med forskellige navigatører på de togterne, er det derfor svært at sikre ensartethed i navigationen, ligesom vi på sigt vil få vanskeligt ved at få de nødvendige farttilladelser fornyet af Søfartsstyrelsen. Der er derfor påtrængende behov for fornyelse af det samlede navigationssystem på LOA."

Projektkoordinator Leif Ervolder oplyser, at det eksisterende materiel uden problemer kan anvendes resten af den aktuelle sæson:

"Det vil dog være ideelt, hvis vi kan foretage udskiftningen mod udgangen af sæsonen og hen over vinteren, så der er god tid til test og indarbejdelse af det nye udstyr inden næste sejladssæson, som begynder i anden halvdel af april 2024. Det giver ligeledes god mulighed for den enkelte navigatør til at blive fortrolig med systemet, inden forårets sejladser begynder, og så vil LOA stå endnu bedre rustet til at udfylde rollen som dannelsessted for unge, mødested for yngre og mere erfarne og formidler af dansk maritim kultur."

Fakta

  • LOA er Danmarks eneste barkentine, et skib med råsejl på den forreste af tre master. Skibet (bygget i Svendborg 1921-22 og gennemrestaureret i Aalborg 2004-09) betegnes af Skibsbevaringsfonden som et varigt kulturminde af betydning for forståelsen af det maritime Danmark, mens andre kalder det et smukt eksempel på dansk skibsbygningstradition.
  • LOA har siden 2009 sejlet tusinder af sømil og besøgt havne i Belgien, England, Finland, Letland, Litauen, Norge, Polen, Portugal, Rusland, Sverige, Tyskland og Danmark. Vigtigst er dog, at skibet og dets værft siden endt restaurering har tjent som mødested for unge og ældre med lyst til i fælles respekt at lære om og af livet til søs. De finder i LOA et redskab til at arbejde sammen og vise den enkeltes direkte afhængighed af og ansvar over for andre. Gasterne, der stævner ud sammen med en erfaren, frivillig besætning, indgår alle i LOAs drift og kommer i nærkontakt med livet til søs, konkurrerer med andre sejlskibe og etablerer venskaber på tværs af kultur, geografi og generationer. 
  • LOA sejler så ofte som muligt i perioden fra ultimo april til primo oktober hvert år. I 2023 bliver det til omkring 100 sejladsdage, hvortil kommer deltagelse i diverse arrangementer langs kaj – i hjemhavnen blandt andet Træskibs-Sammenslutningens pinsestævne, Idrætsmødet, DM-ugen og Aalborg Regatta. Skibet har i år desuden deltaget som ’flydende nordjysk ambassade’ under Folkemødet på Bornholm.
  • LOA er fast deltager i The Tall Ships Races. Blandt andre ugelange sejladser kan nævnes Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe (med en tredjeplads i årets sejlads, red.) og Limfjorden Rundt, ligesom LOA sejler dags-, weekend- og ugetogter i ind- og udland. Desuden sejler LOA familiesejladser for LOA Sailing Team-medlemmer med mindre børn, togter med ungdomsskoler og med Rotarys udvekslingsstudenter.
  • LOA er et springbræt for mange unge, der lægger ud her inden optagelse på skoleskibene eller kommer til LOA med deres erfaringer efter Georg Stage- eller Danmark-togt. LOA har på få år set adskillige eksempler på at unge, der har indledt deres sejlerliv ombord, er fortsat til uddannelse og beskæftigelse inden for Det Blå Danmark. 
  • LOAs projektkoordinator er den eneste lønnede i kredsen omkring skibet. I alt er cirka 500 frivillige involveret i skibet og dets værft, der står for omkring 90 procent af skibets vedligeholdelse og fornyelse.








Kort nyt

Congressional Cup: Æv - 'kvarten' blev endestationen

Kort nyt

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL





Udvalgte artikler *