Nyheder | Farligt drivtømmer i Kanalen

Farligt drivtømmer i Kanalen

26-01-2009 12:50 Hans Henrik26 Jan 2009 11:50 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Det russiske skib Sinegorsk fotograferet fra et overvågningsfly, efter det havde tabt lasten.

I sidste uge tabte det russiske fragtskib Snegorsk 1.500 ton svært opskåret tømmer i den engelske kanal. Den ”tabte” det ikke, som vi andre taber nøgler på gaden, men enten blev den store last skyllet over bord af en svær sø i den hårde blæst, eller også så lod mandskabet lasten gå over bord, fordi den havde forskubbet sig.

Under alle omstændigheder, så flyder der nu en bræmme på 10 sømil af svært tømmer rundt i kanalen, og den er mod forventning ikke drevet i land, men driver langsomt over mod NV mod nordsøen og bl.a Jyllands vestkyst, hvor beboerne nok skal tage af det værdifulde tømmer, når den tid kommer.

Men indtil da driver der en masse svært tømmer rundt i kanalen, som er verdens mest trafikerede farvand. Den engelske maritime myndigheder har udsendt advarsler, men kan ellers ikke gøre noget.


De 1.500 tons russisk drivtømmer mens det stadig lå nogen lunde samlet i den engelske kanal.


UFO - uidentificerede flydende objekter
Flydende objekter tabt fra fragtskibe bliver et stadigt større problem i verdens have. Især containere, som slår endnu hårde en svært drivtømmer.

Internationale maritime myndighder mener, at der tabes mellem 2.000 til 10.000 containere om året, og driver rundt i eller lige under vandoverfladen i op til flere måneder før de synker, fordi containerne omsider er tømt for opdrift.

På hjemmesiden Sail-World.com har man sidste år forsøgt at regne sig frem til, hvor længe det tager for en gennemsnitscontainer at synke. Og de fleste af dem er så tætte, at der kun kommer 11 liter vand ind i timen. Der kan være 38 kubikmeter vand i en tom 20 fods container og 77 kubikmeter i en 40 fods. Det betyder, at en tom 20 fods container vil være omkring 57 dage om at synke, mens en 40 fods kan tage op mod et halv år, før den går til bunds. vil tage over et halvt år, 183 dage at gå til bunds.

Det samme gælder lastede containere, hvor lasten ofte er lige så tung som vand eller lettere, plus de tomrum, som ofte er fyldt ud med isolerende materialer som f.eks. styroform, som man stadig bruger inden for sejlsport til opdrift.

Hvis man regner med, at en container i gennemsnit flyder i tre måneder (og det er et meget konservativt gæt), så betyder det, at der konstant driver mellem 500 og 2.500 containere rundt i verdenshavene. Og det er ikke bare midt på Atlanten – det kan lige så godt være i Kattegat eller i det Sydfynske Øhav.

Det russiske drivtømmer vil nok være drevet i land inden sejlsæsonen for alvor begynder i Danmark. Men de overbordfaldne containere vil stadigt være et problem på verdens have.


Et foto fra 2007 viser et containerskib, der er kommet i havn efter at have mistet en del af sin last på havet.



2009-01-26 20:08:01 af Poul Astrup, Roskilde

Hvis en container, som I beskriver det, flyder med toppen lige i overfladen, så skal der altså kun løbe et snapseglas ekstra vand ind i den, før den begynder at synke, og med 11 liter i timen tager det ti sekunder.
2009-02-23 08:37:10 af Stig Ekblom

Problemet med containerne er ikke at de er tætte, for det er de ikke, men at varerne, der er pakket i den, har egen opdrift. Alle kender jo indpakningen til elektroniske ting eller andre slagsarte varer. De er indpakket i skum eller luftposer. Desuden sendes meget træ - enten som planker eller som færdige møbler i containerne.
Så lige så længe containeren er lukket og hænger sammen, lige så længe holder den sig flydende pga varerne i den.
Så - Poul - vær ikke med til at negligere problemet, så går du bare den gridske skibsfarts ærinde.
Der er et reelt problem!

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer