Bådmagasinets billedgalleri

Vejen mod Skælskør: Ny jolle uden vedligeholdelse

09-05-2005 01:07 Hans Henrik08 May 2005 23:07 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
En båd skal se godt ud, det skal være en nydelse at se på. Det syntes mange. Lakken skal skinne. Egentlig er jeg ligeglad med udseende på en jolle.

Det vigtigste er at den er hurtig: At sejlet er optimalt, mast og båd tilpas stiv og at tingene fungerer, når man slækker ud i mærkerundingerne. Ting som min tidligere svenske Hylander-jolle fra 1999, sådan set lever op til. Båden er før blevet nr. syv til VM – før jeg købte den for tre år siden.

Men bailerne er utætte, i hvert fald den gamle, som endnu ikke er skiftet, og dækket skal snart lakeres, det ser sgu ikke godt ud det dæk efter vinterens fugt. Og hængestropperne skal kortes af og mit ror skal vægtoptimeres.

Beslag til hængestropperne skal også forbedres. Det slipper jeg for nu. Det får elite-sejleren og idrætsforskeren Jens Bojsen-Møller nu lov til.

En familiefar fra Snekkersten, som ikke har tid til at satse på OL, som han i sin tid gjorde da han vandt OL-bronze i Flying Dutchman med sin fætter Jørgen Bojsen-Møller.

Bojsen-Møller: Starter med at ligge og vælte
”Jeg skal bare ligge og vælte her i foråret og siden vil jeg gå mere i skarp træning,” siger Jens Bojsen-Møller, som endnu ikke har set min jolle ud over på Bådmagasinets hjemmeside. Men han har lovet at købe den.

Jens, du bliver ikke skuffet. Den sparker røv og er hurtig. Og som en af mine OK-venner siger med sædvanlig venlig hån: ”Hængedækkene er ikke slidt.” Men det kan Jens Bojsen-Møller nu gøre. Altså hænge solen sort.

Han har skrevet store artikler i vort blad om at komme i form. Og han praktiserer det stadig: Løbe- og vægttræningen. Meningen er at han skal på Øresund og slås med sin gode ven fra VM-guldsolingen i 1999, Bjørn Westergaard. Jens truer allerede med at møde op i Lynæs Sejlklub i den kommende VM-udtagelse.

Lindhardtsen, tv., syer om paa et sejl efter en masten er stivere. Min ven Bo Teglers hjaelper til. Venskab er der meget af i OK-klassen.


Ud over min båd er fra Oddersborg, så skifter jeg nu midlertid mit North Sails, der følger med masten på min gamle jolle. I stedet bliver det Green Sails fra Århus jeg skal teste af. Det skulle være hurtigt, siger flere sejlere rundt omkring og frem for alt det passer til den Jesper Petersen-mast, der følger med.

Selv Jørgen Lindhardtsen siger god for sejlet. Samtidig syer han mit andet Quantum-Lindhardtsen sejl om, med mindre kurve for neden, da masten er stivere i bunden, og midt på smider han mere facon i da masten buer mere på midten. Ja, alt det maste og bådshow.

10 forskellige bådforme i OK-klassen
Der findes vel lige nu fem forskellige mastetyper og mindst 10 forskellige bådtyper i OK-klassen. Oddersborg, jeg har købt skulle være allround, men være hurtig til at plane på halvvind.

I forholdt til Laser-jollen eller Finn-jollen føler jeg nærmest vi har en boks-regel, som i America’s Cup, end en entyperegel.

Grunden til at måletolerancerne er store i OK-klassen, skyldes bl.a. at man lettere selv skal kunne bygge en jolle – og stadig få den målt ind. De førende bådtyper hedder Hein, Delfs, Oddersborg og Hylander, så vidt jeg efterhånden kan forstå det.

Men nu har jeg altså købt en næsten helt ny, mens en masse andre selv går og bygger nogle nye. Egentlig føler jeg at man ikke er en rigtig accepteret OK-sejler førend man selv har bygget sin egen.

Direktoer Lynge fra Nakskov fra Sparekassen Lolland satser nu i OK-jollen. Han var i Hvidovre forleden.


Fiasko lurer
Det håber jeg selvfølgelig ikke helt holder vand, for jeg får aldrig bygget min egen. Det gider jeg ikke forsøge at gå og rode med. Det tager masser af timer og gå og måle op. Pointen er at al vægt helst skal centreres. Nok om al det teknik.

Jeg må skynde mig på vandet når jeg kommer hjem fra bådtest på Mallorca på torsdag. Dufour og X-Yachts X-50 både skal prøves af forinden. Jeg har taget badebukser og løbesko med til solskinsøen, for at holde formen.

Formen kan i det mindste holdes. Nu da min vægt er kommet ned på 87 kilo. Jeg er begyndt at spise mere kød og grøntsager uden pasta, ris og kartofler. Det giver nogle gram mindre på sidebenene.

Lørdag går det løs i Lynæs. Jeg ligger nr. 10 i VM-udtagelsen. Kun de otte er sikre til VM i Skælskør til juli. Sidste VM-udtagelse er i Raa til NM i juni. Det vil være pinligt ikke at komme med, nu da jeg skriver søndags-dagbogen. På den anden side. En fiasko er altid godt læsestof i Jantelovens land.

Mahogni ser godt ud.




Troels Lykke, OK-sejler fra Hvidovre Sejlklub, journalist på Bådmagasinet, forsøger at komme til VM i Skælskør i juli med 81 deltagere. Udtagelsen sker i en et år gammel OK-jolle til 50.000 kroner. Der findes otte danske VM-pladser, men 25-30 sejlere prøver at kvalificere sig.



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer