Sessa Key Largo 20

Solskinsbåd. Den skiller sig mærkbart ud fra skandinaviske skærgårdsjeeps, men har sine stærke sider. Vil du have en båd som skal være en ”badeflåde” for hele familien, vil du med denne båd opdage nogle helt klare fordele.
30-06-2005 08:00 Hans Henrik30 Jun 2005 6:00 - Bengt-Erik Iversen Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Med Middelhavet og langt varmere klima, er det helt andre egenskaber som prioriteres. Her er der gjort plads til sol- og vandbadning. Imidlertid udelukker det ikke at denne båd har et langt større brugsområde - blandt andet til sports-fiskeri og dykning.
Sessa Marine i Italien blev etableret i 1959 og producerer i dag omkring 1000 både om året fordelt på 40 modeller. Key Largo er en serie åbne styrekonsolbåde, hvor den mindste er 17 fod. Og der kommer snart en større 28 fods båd og det bliver den største i denne modelserie.
Den store forskel fra en skandinavisk skærgårdsjeep, er at dørken ligger betydelig højere, cockpitsiderne er lavere og dermed sidder man langt mere åbent og ubeskyttet. På de rigtig varme sommerdage betyder det ikke noget - tværtimod - det er det denne båden er designet til.

Stort soldæk
Bunden har 15 graders V-form, der giver en øget stabilitet. Bag styrekonsollen er to enkle stole og vindspejlet på konsollen har den rigtige højde til at tage fartvinden. I hver side af agterste cockpitkarm er der kraftige toplister i teak med stativ til fiskestænger. Der er også stangholdere i hver side længere agterude. På hver side af den forholdsvise høje konsol er der to trin op til fordækket, der er fladt og nedsænket. Tanken er at dette skal være et stort soldæk og med hynderne fungerer det godt. Netop denne løsningen er entypisk italiensk specialitet. Rundt om hele fordækket er der et solidt søgelænder, og vi er ikke i tvivl om at soldyrkere vil elske fordækket. Det samme vil personer med fiskesnøren ude.
Helt ude agter i cockpittet er en lille bænk og i bagbord side er der udgang til en lille badeplatform med en bade-lejder. I konsollen er der en smal dør og den åbner ind til en lille kahyt i konsollen og under fordækket. Ideen har været at pladsen under fordækket udnyttes til en stor dobbeltkøje. Problemet er at højden under fordækket bliver alt for lav og man skal have et stort søvnbehov for at sove her. Det er helt klart klaustrofobisk og skal denne idé fungere, skal båden være større. På større modeller vi har set, fungerer konceptet godt. ”Kahytten” under dæk er bedst egnet som stuverum - til hynder til fordækket, vandski og andet.
Med en 4-takter Yamaha på 150 hk er båden hurtigt oppe og plane. Skroget er bredt og båden er solidt bygget. Det mærkes at den alene vejer 850 kg. Yamahas 150 hk er en ”frisk” motor, men på denne båd virker den lidt langsom. Bevares - båden loggede gode 35 knob, men producenten opgiver, at den skal kunne sejle 35 knob med en 115 hk, så det kan tyde på, at motoren på vores testbåd havde en lidt tung propel. Denne båd ville helt klart sejle væsentligt hurtigere med den rigtige propel.

Glat rat
Med den testede motor virkede båden medgørlig og vi kunne ikke fremprovokere store overraskelser. Nu skyldes det i stor grad at styringen på testbåden var for hård, og med det blanke aluminiumsrat var det umuligt pludseligt at kaste båden ud i skarpe sving. Rattet er placeret forholdsvis højt og fungerer bedst ved stående stilling. Siddende på stolen bliver man lidt lang i armene. Båden sejler over hæksøer med tyngde og vi havde ikke nok store bølger til at få den ”air-born”, men den virker ikke så smidig i sø som f.eks. Finn-master eller Yamarin.
En gennemgang af båden viser at den er godt bygget - bl.a. med kraftige dimensioner på lænseslangerne fra dørken. Her er monteret lukkehaner helt efter forskrifterne. En anden lille, men vigtig detalje er bøjlen til ankertovet i ankerrummet fremme. Her fastgøres tovet så du slipper for at se det forsvinde i dybet, hvis ikke det er langt nok. Styre-pladsen har hightech-præg med rat og instrumentpanel i aluminium. Kompas og lanterner er standard og der er en solid bøjle rundt om vindspejlet.

Konklusion
Generelt virker Key Largo 20 som en velbygget båd. Der er rigtig meget dæksplads og den sejler godt og sikkert med 150 hk. Tag en prøvetur i denne båd hvis du har brug for megen dæksplads og et fint soldæk. På varme, solrige dage vil det være den rigtige båd for hele familien.

Sessa Key Largo 20
Længde/bredde: 5,99/2,30 m
Vægt: (båd) 850 kg
Maks. motor: 150 hk
Motor testbåd: Yamaha 4-t 150 hk
Brændstoftank: 200 l
CE-kategori: Maks. 8 pers. (680 kg) C
Pris fra: m/100 hk 206.000 kr.
Pris testbåd: 243.000 kr.
Importør: Vestfyns Marinecenter, tlf. 64 41 03 45.



+ Stort fordæk m/hynder
+ Stabil
+ Godt standardudstyr

- Trang kahyt
- Glat rat
- Sidder højt og ubeskyttet


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer