Kapsejlads | Kørekort for at sejle om VM
Johnie Berntsson og hans team tester her deres evner om bord på en M32 katamaran. Foto: Robert Hajduk / WMRT

Kørekort for at sejle om VM

15-11-2015 16:04 Trine Søe15-11-2015 15:04 - Trine Søe
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Hver eneste besætningsmedlem, der konkurrerer på World Match Racing Tour i 2016, herunder World Championship Events og World Tour Events, vil være forpligtet til at opnå et officielt M32 Match Racing kørekort/licens.

"Dette er først og fremmest for sikkerhed, men også af forsikringsmæssige årsager", forklarer Lars Linger, der er ansvarlig for de intensive tre-dages kurser, der vil ydmønte sig i, at hvert besætningsmedlem modtager en M32 match Racing licens.

"Matchrace i meget lette katamaraner er en forholdvis ny ting", siger Linger, som har sejlet med Klabbe Nylofs 'Audi Ultra Sailing Team' i M32 Scandinavian Series. "Man kan sagtens race afsted med 30 knob, så hvis du ikke ved, hvad du laver, så vil du crashe. Det er ligesom i motorsport eller go-karts: Du har brug for en licens for at deltage. En licens eller et kørekort ville kunne lære deltagerne i at sejle disse både på en ordentlig måde, så du ikke ødelægger eller crasher dem. Der vil komme flere og flere sejlere ind disse kapsejladser, hvor man sejle med 30 knob. Derfor er det nødvendigt med et slags kørekort".

To steder kan licensen tages

Ud for Puerto Calero på Lanzarote vil man kunne tage kørekort/licens til M32 indtil slutningen af januar efter aftale. Det er også muligt at tage på Bermuda, hvor kurserne vil finde sted den 5.-7. januar og fra 16.-18. februar 2016. Hver af disse uddannelsesperioder har plads til fire besætninger, der fordeles på to både - der byttes undervejs, idet halvdelen af kurset vil være teori, der foregår på land, mens den anden halvdel gennemføres på vandet. Målet er, at besætningerne får erfaring med manøvrering af M32, før de stiller op i en kapsejlads. Holdene har naturligvis en coach med om bord, der kan give tips og tricks undervejs.

M32 start

M32 kan sagtens komme op på 30 knob.

Lars Linger fortsætter: "Det er et intensivt kursus med en meget stejl indlæringskurve. Sejlerne skal vende sig til båden i tre til fire dage og så være klar til race. Men de har brug for træningen, før de stiller op på World Match Racing Touren. Ellers bliver det, som vi har set i M32 serien, at selv rigtig gode sejlere kan præstere virkelig dårligt i de hurtige både".

Billigere at forsikre bådene

Lanzarote og Bermuda er blevet valgt, fordi begge steder regelmæssigt tilbyder stabil kraftig vind, hvilket er nødvendigt for få M32 til at foile optimalt. "Når det blæser over 10 knob, begynder det at blive temmelig kritisk, hvordan man sejler disse både", fastholder Linger og fortsætter: "Det er også vigtigt for os, når vi skal forsikre bådene. Hvis vi kan fremvise, at sejlerne har sejlet disse både før. Lidt ligesom et kørekort, så er det meget nemmere for os at forsikre bådene".

Mattias Dahlström fra Race Management teamet forklarer, hvordan licenser vil påvirke konkurrence på vandet: "Øverst på vores agenda er naturligvis sejlerne sikkerhed. World Match Racing Tour, der nu skal sejles om bord på M32, vil være hurtigere end nogensinde før, og det vil vi naturligvis tage i betragtning, når vi skal diffinerer en sikkerhedsstruktur".

"Holdene skal være i stand til at håndtere båden på en sikker og forsvarlig måde for at undgå alvorlige hændelser. World Match Racing Tour skal nu sejles i flerskrogsbåde, hvilket repræsenterer en større forandring end at skifte mellem forskellige enkelskrogs bådtyper. Det vil betyde regelændringer og en anden kursusopsætning. Det licensudstedende kursus vil fremhæve disse forskelle og giver mulighed for at teste dem på vandet".

Craig Mitchell, der også er en del af Race Management teamet, er enig: "Vi ønsker blot at vide, at de sejlere, der konkurrerer på Touren i 2016, ikke vil ødelægge bådene. Så kurset vil omhandle meget om bådens håndtering og opsætning, samt hvad man skal gøre i tilfælde af et uheld".

Alt M32 SeriesGothenburg Day45796

Hvordan skal sejlerne, publikum og arrangørerne forholde sig, når en M32 katamaran vælter? Her skete det for den danske Team Trifork i Göteborg i sommers.

"Sikkerhed er prioritet nummer ét. Under kapsejlads vil vi naturligvis have alt sikkerhedsudstyr på stedet og en sikkerhed RIB. I tilfælde af en kæntring, så ved alle, hvad de skal gøre. M32 har et oprettende system, og sikkerhedens RIB vil komme og hjælpe med at få katamaranen rejst op igen. Men sejlerne på bådene har brug for at vide, hvad de skal gøre i løbet af denne process. Derfor er det vigtigt med en licens til M32", slutter Craig Mitchell.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer