fbpx

Slip for begroning på din propel - få gode råd og tip fra en sejler

Inkluder i Newsletter: Ja

Som så mange andre sejlere har Gert Møller fra Birkerød gennem årene prøvet forskellige ting for at undgå begroning på sin propeller.

Hans seneste forsøg gik ud på at undlade zinkanoder på navet, og at højglanspolere hele propellen - det ser godt ud, men det gik ikke så godt!

Læs Gert Møllers fine beretning samt forsøg på at komme udfordringen til livs.

Propeller-bøvl
Et evigt tilbagevendende problem er at holde bådens propel fri for ruer. De fleste andre sneglearter bliver slynget af når motoren kører. Men ruer har en fantastisk lim, der gør at de bliver siddende. Og selv når man har skrabt dem af, så sidder der stadig en kalkplade tilbage, som skal fjernes ved ætsning eller slibning.

Jeg har prøvet flere forebyggende behandlinger, såsom ”Propshield” (en voksagtig belægning man varmer på, red.), vandfast fedt (der forsvinder meget hurtigt, red.) og Hempel’s NCT propelbehandling. Sidstnævnte består af en primer og den egentlige antifouling, men selvom propellen blev slebet med korn 60 og affedtet før påføring, så skallede det af. Et nyt forsøg med light primer som grundbehandling endte lige så krankt : det skallede stadig af.

Der har været artikler om at man kan undlade at sætte zink på propellen, idet der så vil komme en smule tæring, som frisætter kobberet. Og kobber (som der jo er i bundmalingen, endnu) kan ruer ikke lide, så det skulle forhindre at de sætter sig.
Andre indlæg har handlet om at højglanspolere propellen, så det er for glat til at ruerne kan sætte sig.

Her i foråret startede jeg et eksperiment: For det første blev propellen slebet med vådsandpapir, korn 240, 400, 800, 1200 og 2000. Derefter poleret med fint boatrubbing, efterfulgt af Autosol-polering. Det tog et par dage, og den var som et spejl. Dernæst undlod jeg at sætte zinkanoder på navet. På selve motorbenet var der stadig en stor zinkanode, men jeg tjekkede med multimeter, at der var elektrisk adskillelse mellem navets inder- og yderside.

I løbet af sæsonen dykkede jeg ikke ned og rensede med en skuresvamp, som jeg ellers plejer.

Stor var spændingen da båden kom op – og stor var skuffelsen.

Der var nogle ruer – måske 15-20 – og det var klart mindre end jeg tidligere har set (andre både ved siden af min havde hundredvis af ruer på propellen, red.). Men der var noget andet meget ujævnt skidt på både propelblade og nav.

Hvad det er, ved jeg ikke? Man skal nok spørge en biolog om det er fra noget levende, eller om det er udfældninger af mineralsk karakter. Men det var nok til at farten var aftaget fra de normale 7,5 knob til omkring 6,5 ved sæsonens slutning.

Billederne (i galleriet herunder, red.) viser at bevoksningen var på både på nav og propelblade, og man aner også, at der var tæring. Det hele blev så renset i fortyndet eddikesyre, som fjernede langt det meste (så bevoksningerne må have været kalk-baseret, red.). Derefter polerede jeg propellen, og som det sidste billede viser, er der tydelig grubetæring på propellens blade. Jeg lagde også mærke til, at der nu er slør mellem propelblade og nav, hvilket der ikke har været før.

Mine konklusioner ud fra eksperimentet:

- Der skal zinkanoder på navet. Der kommer ganske meget korrosion, hvis man ikke gør det
- Udeladelse af zinkanoder forhindrer ikke begroning
- Højglanspolering forhindrer ikke begroning. Men det giver måske bedre fart ..
- Glem alt om at forhindre begroning på propellere med diverse mirakelmidler. Man skal dykke ned og rense med en skuresvamp cirka en gang om måneden i løbet af sæsonen

Det skal nævnes, at der er tale om en Volvo Penta 3 bladet foldepropel. Om propeller af andre fabrikater ”opfører” sig på samme måde, ved jeg ikke.


Galleri




Seneste nyheder

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

Sjovt koncept bag Venø Rundt






Kort nyt

Dykkerklub er nu på jagt efter en båd

★ Test af sejlbåde

★ Sun Fast 30 OD - lille båd - kæmpe potentiale

Kapsejlads

Sjovt koncept bag Venø Rundt

Kort nyt

Anholts nye redningsbåd sejler stadig ikke 

Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"





Udvalgte artikler *