Bådmagasinets billedgalleri

Hanse 430e

10-09-2007 14:09 Hans Henrik10 Sep 2007 12:09 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Drømmebåd. Ingen tvivl. Mange danskere ville gerne eje en båd som Hanse 430e til 1,5 mio. kr. sejlklar. For båden har et moderne, let look. Den tyske forstadsfrue ser harmonisk og adræt ud. Og er det også. Kølen er seriøst dyb på hele 2,2 meter. Det giver fart og stabilitet. Samtidig nærmer masten fra franske SparCraft, sig Rundetaarn-højde med 21,5 meter. Det er næsten to-tre meter højere end mange turbåde i samme størrelse.
Storsejlet er på hele 61 kvm. Det er ret meget skal vi hilse og sige. Og det endda selvom bommen sidder højt, så mandskabet ikke ved et uheld kan rammes af en vildfaren og livsfarlig bom. Til gengæld er forsejlet som standard mindre. Men stadig er krydsstellet langt over gennemsnittet på antal kvm. Sejlene er som standard tyrkiske North Sails, vi undervejs ikke nåede at indstille helt præcist i den friske forårsvind. Båden har en selvslående fok, der justeres fra det brede, åbne cockpit. Som rorsmand sidder man fint og styrer ude i siden, men står man bag et af rattene, mangler man en klods, når båden krænger, så man ikke skrider mod læ. Og krængede, det gjorde vi i Østersøen ud for den nordøsttyske by Greifswald, mens vi gik mellem 6,2 og 6,8 knob på kryds. Og båden går 40 grader til vinden, hvilket er fem grader bedre end de fleste turbåde. Selvom båden krængede mindst 20 grader, så var den ikke hård på roret. Båden sejler i det hele taget godt også i den krappe sø. De kendte designere Judel/Vrolijk har tegnet en båd i balance, som et ægtepar sagtens kan håndtere, især med en selvslående fok monteret. Storsejlet kan dog godt være en stor mundfuld for et ægtepar at lægge sammen, når det er faldet ned i lazy-jacken. Og med en båd på 10,4 ton, nærmer en bovtruster sig det obligatoriske. Hvilken gast kan holde denne båd i en fortøjning i 12 m/sek.?
For motor går båden også fint, men ifølge Europas største bådmagasin Yacht, så er bådens støjniveau fra motoren for højt i de to agterkahytter. Noget, der kan løses med bedre isolering af Yanmar motoren.

Stor valgfrihed
Hanse-bådene produceres på det fremadstormende
Hanse-Yacths, der i dag er Europas femtestørste lystbådeværft, som netop er blev børsnoteret. Ved rattet står den uortodokse og ofte modige Michael Schmidt. Han insisterer på at bådene skal serieproduceres, så de kan sælges billigt, men med alsidige muligheder for indretninger, både i lys minimalistisk stil eller i traditionel mørk stil, i de cirka 8-900 både, der forlader værftet om året. På værftets hjemmeside kan man ligefrem klikke sig frem til den ønskede indretning og farve. Det innovative værft, der har modtaget flere europæiske priser, tilbyder tillige bådene i spændende, anderledes farvevalg. Valgfriheden er ikke normalt for et serieproducerende værft. Dog kan den Hanse 430e vi prøvede, ikke fås med et langsgående pantry i den ellers utroligt rummelige kahyt, hvor også to toiletter er obligatorisk. Båden om læ har et firkantet look. På flere bådudstillinger har HanseYachts vakt opsigt med en minimalistisk, lys stil i de større modeller 470, 540 og senest den store Hanse 630.
58-årige Michael Schmidt siger om Hanse-bådene.
”De skal være så lette, at de sejler godt og kan accelerere, derfor har vi indført både med skrog i lettere og stivere epoxy. Der er ikke noget værre end en tung sejlbåd, der næsten ikke kan sejle,” siger den tidligere OK-jolle- og Admirals Cup-sejler til Bådmagasinet. Han understreger at epoxyen forhindrer dannelse af glasfiberpesten osmose i skroget. Michael Schmidt er heller ikke fan af de tungere rullemaster, hvor du mister lidt fart, selvom storsejlene i dag syes langt bedre med kappe, end for få år tilbage. En rullemast er derfor ikke på listen over ekstraudstyr til en Hanse 430e.

500 kilo sparet ved epoxy
Den Hanse 430e vi prøvede, vejer 500 kilo mindre end en konventionel glasfibertype. Og en Hanse 430e koster 87.000 kr. ekstra på grund af epoxyen. Men man skal vide, at skroget bliver så stift, at bølgerne larmer lidt mere om læ, når de rammer fribordet. Noget man lige skal vænne sig til, fortæller en Hanse 400-sejler fra Hornbæk vi mødte i Greifswald.
Båden blev præsenteret på bådudstillingen i Fredericia og på nuværende tidspunkt er der solgt fire til Danmark. Bådens pris uden epoxy er 1,3 mio. kr. sejlklar, men dertil skal du betale omkring 120.000 kr. fortæller importøren i vest, Axel Waltersdorph, lige fra bundmaling, bovpropel, søsætning, transport m.m. Hanse båden virker som et godt køb til prisen. Ifølge tyske Yacht koster en Dufour 425 til sammenligning ca. 100.000 kr. mere og en Océanis 43 45.000 kr. mindre end tyskeren uden epoxyskrog.

+ Meget plads overalt
+ Gode sejlegenskaber
+ Stor valgfrihed i indretning og farve

- Mangler fodstøtter ved rat
- En anelse højt støjniveau i agterkahyt

Hanse 430e
Konstruktion: Judel/Vrolijk
Længde overalt/vandlinje/bredde: 13,35/12/4,25 m
Mastehøjde over vand: 21,5 m
Vægt, (10,9 t), epoxyversion/Vægt, jernkøl: 10,4/3,2 t
Kølprocent: 29 %
Dybgang, blykøl (1,8 m): 2,2 m
Storsejl/Genua 1: 63/39 kvm
Motor, Yanmar m. sejldrev: 40 hk
Vand-/dieseltank: 320/220 l
Standardpris m/sejl: 1,299 mio. kr.
Pris sejlklar m/ekstra udstyr: 1,5 mio. kr.
Ekstraudstyr: Bl.a. teakdæk 64.000 kr., bovpropel, der sænkes ud af skrog 74.695 kr., bundmaling, epoxy-primning 41.900 kr., sprayhood m/rustfri bøjler 29.000 kr.
Producent: HanseYacht, Greifswald, www.hanseyachts.com
Forhandler: Beck Marine Vest, tlf. 75 69 50 00
Beck Marine Øst tlf. 43 71 86 68

2009-06-28 17:13:35 af oeawmzzy

2hzgIV ayqeijjutedc, [url=http://uybhfyqmicic.com/]uybhfyqmicic[/url], [link=http://sphdjkeyyuaa.com/]sphdjkeyyuaa[/link], http://wvnhvdzklxch.com/

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer