Alt skal være tilladt, og Morten Brandt mener ikke at ombygge de 'gamle' IMOCA 60'ere vil være fremtiden for det nu forhenværende Volvo Ocean Race.

VO Race - hva' så...Alt skal være tilladt

Læs også: Interessant betragtning fra Brunel-skipper Bouwe Bekking i artiklens kommentar felt

15-07-2018 07:38 Morten Brandt
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Snakken om de kommende udgaver af sejladsen Volvo Ocean Race/Whitbread Round the World Race fortaber sig både i medierne og på de sociale medier i teknikaliteter om bådetyper og måleregler. I stedet burde opmærksomheden henledes mod, hvilken sejlads den nye svenske ejerkreds ønsker sig for fremtiden? 

Bådmagasinet ser i tre dele udfordringer og muligheder for den prestigefulde sejlads - her del III af III.

Fremtidens Fully Crewed Round The World Race bør sejles one design foil-støttede trimaraner, udstyret med den nyeste teknologi og med mulighed for at løbende støtte fra routing eksperter på land.

Hvilken kurs bør den nye ejerkreds stikke ud for at sikre sejladsens overlevelse? Der er flere muligheder. F.eks. at gøre den til en sejlads, der får fat i flere breddesejlere, eller at gå om bord i de ombyggede IMOCA-både, eller at finde på noget helt nyt. I denne sidste artikel om mulighederne for det tidligere Volvo Ocean Race, ser vi nærmere på, hvor VOR har været på vej hen, hvad den nye ledelse allerede har fravalgt og hvor vi synes de bør tage sejladsen hen.

Den folkelige – næppe
At forestille sig, at FCRTWR skulle blive en folkesejlads i lighed med Gloden Globe Race og dens status op gennem 1970erne og 80erne er svært at se for sig.
Lige nu er det varskoet, at sejladsen bliver gennemført i IMOCA60-både. Men reelt er det temmelig vanskeligt at se det for sig – offshore-sejlsportens kronjuvel skal foregå i ombyggede både, der er designet til én maksimalt to mand.

En besætning på 5 mand vil slide bådene ned, simpelthen fordi de kan presse dem betydeligt hårdere. Yderligere vil omfanget af ombygningen fra singlehand til full crew-båd være så stor, at båden ikke har meget med IMOCA-reglen at gøre når bådebyggerne er færdige. For eksempel siger rygterne, at båden ikke må have selvstyre, hvilket IMOCAen er udviklet til. Den have skal ratstyring, højere mast og så skal den forstærkes nu hvor den får mere power. Vægten fra ombygning og fra den større besætning vil formodentlig også betyde at foil-designet skal ændres. Så spørgsmålet er om IMOCA-communitiet, der er berygtede for deres lange møder i forbindelse med selv små ændringer i målereglen, har lyst til at lege med når det kommer til stykket.

Mark Turners vision døde
Den tidligere VOR CEO Mark Turner steg fra borde umiddelbart før starten af den netop gennemførte udgave af racet. Han havde en vision som blev skudt ned af sejladsens ejere. Også de nye ejere det svenske trekløver Johan Salén, Richard Brisius og Jan Litborn har lagt afstand til Turners vilde vision.

Så for kort at opsummere; Mark Turner ville hæve sejladsens frekvens, så der var start hvert andet år. Det skulle foregå i en helt nydesignet Guilliume Verdier 60-fods klassebåde, som skulle være foil-supported. Inport-race serien skulle tælle mere, og foregå i en nydesignede VOR-inshore katamaraner. Satsningen skulle koordineres med America’s Cup og Vendee Globe og det skulle gøres attraktiv at deltage for verdens allerbedste sejlere – som vi så det i år, hvor blandt andre Blair Tuke, Peter Burling og vores egen Jena Hansen var med. Sidstnævnte dog kun på 6 af sejladsens 11 ben. Konceptet var fortsat bygget op om The Boatyard-konceptet, hvor Volvo ejede og vedligeholdte bådene, mens deltagerne leasede dem for en eller flere perioder.

Om visionen var for voldsom, eller om det var udsigten til en større regning, der satte Volvo i bakgear vides ikke. Faktum var, at først forlod Turner sejladsen kort før staren i Alicante i efteråret 2017 og få måneder senere meddelte Volvo, at de var ude som titelsponsor.

Tilbage mod traditionerne?
Salén, Brisius og Litborn forventes, at overtage hele eventmanagementdelen som lægges over i deres eget firma, Atlant Ocean Racing. Dermed slipper en ny titelsponsor for at stå med ansvaret som event-arrangører og som båd- og værftejere, hvilket har været tilfældet i de seneste to udgaver, hvor de fleste hold leasede bådene som Volvo ejede og vedligeholdte. Fra næste udgave vil sejladsen køre i traditionelt setup med en event-management, en sejlklub og med sponsorer, der kan købe ind på forskellige niveauer.

Samtidig har det svenske tre-kløver udtalt, at man som i tidligere tider overvejer flere klasser til næste udgave af sejladsen. Ud over IMOCA60erne skulle sejladsen åbnes for VO65 klassebådene, der netop har leveret en uhyggelig spændende udgave af sejladsen, hvor podiet blev afgjort på de allersidste sømil.

Spørgsmålet er imidlertid om det vil være interessant for sponsorerne at gå ind i projektet med to klasser, hvor den ene – den hurtige – uvægerligt vil tiltrække sig mest opmærksomhed. Og den hurtige vil her være de ombyggede IMOCAer.

Endnu en mulighed vil være at tage dele af dogmatikken fra Golden Globe, dele fra Mark Tuners vision og dele fra Johan Salén, Richard Brisius og Jan Litborns event-management og dermed kombinere elementerne; ”verdens hårdeste havkapsejlads” med ”eventyret”.

Det kunne foregå i tidssvarende foil-støttede kølbåde. Sejlerne skulle give afkald på routing software og anden teknologiske støtte inspirere af f.eks. sejladsen Mini-Transat, hvor der bl.a. sejles uden kortplotter og hvor deltagerne kun modtager vejroplysninger to gange pr. døgn. Deltagerne skulle selv ejede bådene og stå for det vedligehold og service.

En sidste mulighed, som er anbefalingen herfra, vil være at glemme den ældste del af traditionerne og historikken. Sats i stedet på nuet og fremtiden. Sejladens må ikke blive en grå udgave af sig selv i ombyggede og forældede både. Der bør satses på, at verdens bedste sejlere viser hvor hurtigt der kan sejles fra A til B. Der skal være en mediemand om bord udstyret med det nyeste grej. Det skal være underholde af følge deltagerne og deres crew af eksperter på land.

Derfor gå med flerskrogsbådene. One design foilstøttede trimaraner. Ønsker man en blød opstart, så gå den kommende udgave af FCRTWR sejles i MOD70erne, der er en etableret klasse, hvor bådene har vist deres værd offshore som inshore. Netop nu er flere af projekterne i gang med at få bådene op på foiler. Tillad alt – selvstyre, routing software, routing støtte fra land. Tillad pitt-stop, hvor man kan skifte udstyr. Forbyd den lukkethed, vi har oplevet mens Volvo har ejet sejladsen. Sørg for, at der er fuld gennemsigtighed, så alle kan følge med i, hvad der foregår og hvorfor.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer