VO Race hva’ så…Fra eventyr til elite?

Morten Brandt ser på Volvo Ocean Race, hvad skal der ske? Kan Ocean Race blive ligeså populær som da det hele startede? 

11-07-2018 14:44 Morten Brandt
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Det, der startede som en sejlads med bred appeal blev med tiden smallere og smallere for til sidst at være en event udelukkende for eliten. Men kan Volvo Ocean Race lade sig inspirere af 2018 udgaven af Golden Globe Race for atter at mobilisere bredden? Del II af III

Resumé:Euforien over non-stop jorden rundt sejladsen; Gloden Globe Round The World og sejren til Robin Knox-Johnson og England blev krydret med sidehistorier leveret af de øvrige deltagere. Det solgte aviser og denne variant af sejlsporten blev interessant at følge også for mennesker, der aldrig havde været om bord på en sejlbåd. Forklaringen var bl.a. at det handlede om menneskets kamp mod elementerne, konkurrenterne og med sig selv. Derudover leverede sejladsen et utal af sidehistorier om snyd og bedrag, selvmord, fallit og om vende ryggen til det hele og stige af ræset. Det var i denne stemning, at forløberen for Volvo Ocean Race, Whitbread Round The World Race, opstod.

Whitbread professionaliseres Deltagerne i denne nye sejlads var som deltagerne i Gloden Globe Race eventyrlystne, men ikke ekstremister. Whitbread Round The World Race havde således stop-overs, bådene havde fuld besætning og det var på ingen måde en sejlads, hvor verdens bedste sejlere deltog. Året var 1972 og der var 17 både til start, som målte fra 32 til 80 fod, vinderen Sayula II en Swan 65. I de følgende år blev niveauet blandt de bedste hævet og bådene blev hurtigere. Legendariske både som Flyer I og II med den hollandske skipper Conny Van Rietschoten, der er den eneste der endnu at vundet sejladsen to gange i træk, så dagens lys. Hollænderen var den første til at indføre træning inden afgang, han investerede i udvikling af vejrforudsigelsesprogrammer og i offshore tøj.

Første danske kvinder deltager Det var fra 1977 til 1982. Der var fortsat masser at amatørsejlere blandt deltagerne f.eks. den engelske popsanger fra bandet Duran Duran Simon le Bon i båden Drum i 1985/86. Samme år deltog det første og indtil nu eneste 100% danske jorden rundt projekt. Det var da Jesper Norsk i båden SAS Baia Viking var til start og gennemførte på 144 dage. Det var også her, at de første danske kvindelige deltagere var med; Hanne Jørgensen, Anne Kjærulf og Eva J I Nielsen gennemførte alle etaper. På trods af, at SAS Baia Viking var 30 dage efter vinderen fik båden masser af positiv opmærksomhed og deltagelsen viste tydeligt at Whitbread Round The World Race fortsat var en sejlads, der kunne rumme bredde-deltagere.

Bredde forsvandt Deltagertallet svingede fra 29 i 1981-82 ned til 14 i 1993-94, hvor de sidste amatører havde forladt sejladsen. Det var også året, hvor den første specialdesignede Whitbred Round The World-båd, W60eren, blev introduceret. Om bord på en af disse var for øvrigt danske Bo Hasseriis Hansen, der sammen med det svenske hold Intrum Justicia endte på 2. pladsen. I den følgende udgave af sejladsen var deltagelsen udelukkende for W60-klassen. Deltagertallet faldt til 10 og har lige siden ligget mellem 6 til 8 deltagere uanfægtet om båden var en W60, en VO70, Volvo Open 70, eller om sejladsen foregik i de leasede klassebåde VO65, Volvo Ocean 65.

Golden Globe genoplivet I år er det 50 år siden, at den Golden Globe Race blev sejlet. Og for at hylde eventyrernes præstation har eventyreren Don McIntyre udviklet en ny udgave af sejladsen. Eller rettere han har skruet tiden tilbage og indført en form for dogme-udgave af sejladsen, der i korthed går ud på, at deltagerne kun har de samme hjælpemidler til rådighed som deltagerne havde i 1968/69, hvilket er så godt som ingen. Der bliver yderligere kun sejlet i langkølede både ældre end 1987 med hængslet ror. Den foretrukne er Rustler 36, der vejer 7,6 tons. Der var plads til 20 både og der blev udsolgt meget hurtigt.

Sjovere at være med…Der er ikke tvivl om at det må være spændende at være med og f.eks. klare sig med sekstant og uden watermaker, men i forhold til FCRTWR er spørgsmålet om det er spændende at følge ude fra. En hurtig dom efter sejladsen start er et rungende: Nej, det er ikke spændende at følge både der sejler ca. 5 knob i gennemsnit! Det har taget 10 døgn at komme fra Les Sables-d’Olonne nord for La Rochelle til en position ud for Agadir i Marokko. Men måske bliver det spændene, når der kommer mere vind.

Det store joker Der er imidlertid en stor ubekendt joker som muligvis kan bidrage til at øge spændingen markant. For formidlingen af denne sejlads er i den grad udfordret. Sådan er det fordi man i lighed med 1968 har valgt, at bådene kun må kommunikeres med på få udvalgte positioner på ruten. Her giver deltagerne interviews og afleverer foto, video og tekst. Første gang bliver om få døgn når bådene når de Kanariske øer. Skæres den præcist kan det give ny indsigt i dogmatisk singlehand-sejlads og udfordringen at være helt alene på havet og de udfordringer det giver. Skæres den forkert bliver det en kæmpefuser og sejladsen vil kun henvende sig til et meget lille publikum.  Følg med og døm selv her

Fra eventyr til elitesport Helt omvendt har det været i den seneste udgave af Volvo Ocean Race. Den teknologiske udvikling kører så stærkt, at vi i dag får live billeder fra stort set et hvilket som helst sted på kloden. Det har givet os fantastiske drone-billeder fra Sydhavet i kuling, mens bådene råplaner med 25-30 knob, hvilke aldrig har været set før.
Det gør oplevelsen for tilskuerne kæmpestor, men samtidig fjerner det en del af eventyret, da forestillingen om Kalmebæltet, Kap Horn eller Sydhavet er forandret fra netop en eventyrlig forestilling til en elitesportspræstation, der kan følges live på lige fod med VM i fodbold eller Tour de France – fascinationen er fortsat stor, men meget lidt appellerer til fantasien og endnu mindre til identifikationen og fortællingen om eventyret på de syv have.

Hvor den nye FCRTWR-ledelse skal navigere i dette oprøret hav af muligheder og risici kommer vi med et bud på i den tredje og sidste del af denne artikel-serie.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer