Nicolai Sehested og resten af team Akzo måtte stoppe op for at udbedre skaden på deres båd, som tog vand ind!

Interview Sehested: Skader på båd og personel holdt Akzo tilbage

08-04-2018 11:22 Morten Brandt
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Som bekendt fik den danske sejler Nicolai Sehested om bord på AkzoNobel en tredjeplads på det Volvo Ocean Races kongeetapen fra Auckland til Itajai. Vi har talt med den danske sejler om hvordan han og resten af det hollandske hold ser forløbet af benet.

– Det var et af de hårde ben, og generelt en etape, hvor man ikke kunne trykke speederen helt i bund. Halvdelen af etapen fra Auckland til Kap Horn handlede om at passe på båden. Vi sejlede i 40 knobs vind. Den mindste fejl og man vælter. Det er hårdt for båd og for mennesker, fortæller en lettere mærket Nicolai Sehested efter Volvo Ocean Race’s ben 7.

Som blandt de øvrige både og besætninger har det lagt en dæmper på festen, at sejladsen mistede John Fisher, der blev skyllet over bord i Sydhavet og aldrig fundet. Men det påvirkede ikke måden, hvorpå der blev sejlet.

– Man er lige forsigtig. Man er på udebane, når man sejler på Sydhavet, og det er altid vind og vejr, der vinder dernede, men ulykken påvirkede os alle, siger den danske sejler.

Brækket næse og flække øjenbryn

Selvom AkzoNobel med Nicolai Sehesteds ord ”blev sejlet klogt”, var der alligevel både skader på båd og besætning.

– Hver 10. sekund kommer der en enorm bølge, der skyller folk rundt. Så selv om man er klikket fast slår man sig. Skipper flækkede et øjenbryn, jeg brækkede næsen og trimmeren fik trykket ribben. Alle fik knubs. Det kan ikke undgås.

En af årsagerne til skaderne var, at et ekstremt lavtryk fulgte sejlere længe – både før og efter Kap Horn. Det skabte, ifølge Nicolai Sehested, nogle helt utrolige bølgesystemer som var hårde ved båd og rig - selv selvom vinden var droppet til 30 knob.

– Da vi nærmer os Falklandsøerne, var vi nødt til at tage foden af pedalen og passe på båd og rig. Det gør man ved at ændre vinklen, man rammer bølgerne med. Det handler om ikke at lande for hårdt i bølgerne. Hver landing sender enorme vibrationer gennem båd og rig.

Belastende bølger

De belastende bølgesystemer opstår når vinden vender hurtigt. Bådene kom således i medvind og ’med-sø’ ind mod en ny front, hvor vinden var drejet 180grader.

– Du ligger og sejler 20-25 knob med vinden, men bølgerne er direkte i mod dig – du surfer dem ikke, du sejler direkte ind i dem. Når det sker er man nødt til at tage farten af båden. Vi tog 15 knob af, og sejlede kun 10 indtil vi var igennem, fortæller Sehested.

Mistede bundplade

Men det var ikke kun besætningen der fik skader. Ca. 5 døgn efter Kap Horn mistede det hollandske hold en bundplade i kølboksen, som er der hvor svingkølen sidder. Den er, ifølge Nicolai Sehested, lukket så tæt som muligt for, at der kommer så lidt vand som muligt op i den. For trykket fra vandet vil skubbe pladerne af inde i båden, der vil blive fyldt med vand.

– Vi hørte et stort knald og så gik vi i gang med at undersøge det hele. Vi stoppede båden helt op midt om natten. En gast i et fald inspicerede bunden og det tog ikke lang tid at se, at vi havde mistet en plade. Det var ikke et problem at sejle videre, men det var et problem at sejle videre med fuld fart. Tabet af pladen betød, at jo hurtigere AkzoNobel sejlede, des mere vand ville der komme inde i båden som ville skubbe plader af indvendigt.

– Derfor tog vi en mere direkte rute. Vi kunne alligevel ikke sejle 30 knob. Så vi prøvede at holde båden i et stykke ved at sejle den korteste vej.

Nicolai Sehested holder nu ferie en uge inden forberedelserne til ben 8 til New Port går i gang.

-----

Se hvordan Team Akzo lige tjekker problemet med den 'plade' de mistede, som sidder i bunden, rundt om kølboksen: 

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer